ZombiU
Depresivní výlet do Londýna obydleného zombíky dělá Ubisoftu čest. Kombinace pomalého tempa, adrenalinových okamžiků, unikátního systému smrti a ovládání také dokazuje, že na Wii U vychází dospělé hry. Pozor, neplést s později vydanou verzí Zombi pro PC a nové konzole. ZombiU je původní exkluzivka pro Wii U a jako jedinou z verzí má smysl si ji pořídit.
Další informace
Výrobce: | Ubisoft Montpellier |
Vydání: | 30. listopadu 2012 |
Štítky: | fps, survival, horor, zombie, akční |
Víte, jakým sportem žijí obyvatelé Londýna? Kriketem. Se zombíky. Tělo při něm musíte držet mírně nakloněné dopředu, pálku svírat oběma rukama, pořádně se rozmáchnout přes rameno a švihnout co největší silou do míst, kde má zombie hlavu. V případě úspěšného úderu se zvedá skóre o jeden bod, jinak následuje smrt.
ZombiU je plná krvavých sportovních výkonů, zároveň se při ní klepete strachy a raději než brokovnici zaútočíte na nepřátele kriketovou pálkou - tak málo je nábojů. Ubisoft překvapil. V dobách, kdy není o zombíky nouze, servíruje survival horor, který se vzpírá tradičním akčním hrám nebo adventurám zasazeným do zombie apokalypsy. Počet odpravených nemrtvých za minutu je častokrát nula nebo jen jedna a zaváhání nebo neopatrnost dláždí cestu k nečekané a definitivní smrti.
Život za časů zombie apokalypsy
Chroptění nemrtvých v kanalizačních chodbách, hořící vojenská technika a hnijící vody kdysi romantických jezírek dokreslují bezútěšnost konce světa – takového, kdy s epidemií černé smrti dorazily i zástupy nemrtvých.
Smrt je všude, škrtí město jako katova oprátka, prosakuje zdmi, vylamuje dveře, vytéká z kanálů, barví nebe do černa a s toužebným řevem se vrhá do náruče každému, komu ještě bije srdce. Přežívají jen náhodní šťastlivci a zástupci tajného bratrstva, které o příchodu konce světa vědělo ze starých proroctví a pořádně se připravilo. Londýnské ulice už nejsou krásné...
Kdo jsem?
Pro ZombiU nejste důležití a bránit se můžete jediným způsobem: zakázat si sympatie ke své postavě, protože vždy hrozí její ztráta na věky věků. V době nabouchaných charakterů v ostatních hrách funguje celý koncept překvapivě zneklidňujícím a unikátním dojmem. Navíc vás tlačí do opatrného postupu a opatrného zjišťování, co čeká za rohem.
ZombiU v takových chvílích mistrně pracuje s napětím a hudbou. Náběh na kritické situace podbarvuje drásavými smyčci, nebo naopak naprostým tichem, které se rozbouří orchestrální kakofonií v okamžiku, kdy se na vás zombík nečekaně vrhne z temného kouta.
Když akce potká survival
Původní plán pro ZombiU počítal s odlišným přístupem. Ubisoft vyvíjel akční hru ve stylu Bulletstorm s názvem Killer Freaks from Outer Space – ostatně, během hraní ZombiU narazíte na billboardy propagující předešlou inkarnaci. Nemastná a neslaná béčková střílečka s rychlým tempem se ale v průběhu posledních let změnila v pomalý survival horor, který zaváněl víc experimentováním na poli nového hardwaru než zábavnou hrou.
Řada prvků z jiných žánrů v ZombiU ukazuje, jak pečlivě se autoři snažili spojit dvě hry do jedné. Průchodu hrou zdatně sekundují RPG možnosti (automatické vylepšování úrovní), modifikace nalezených zbraní (od klasické pistole až po kulomety) a útržky z novin, dopisy a vzkazy nebo vysílání tajemných přežívajících postav, které objasňují události vedoucí k současnému stavu. Výborně funguje i častá změna prostředí (od stok po Buckinghamský palác a dál) a dalo by se říci, že všechny dodatečné mechanismy zaplňují prázdnotu v podobě hlavního hrdiny a dávají světu na hloubce.
Střelba jako nutnost
Řekne-li se zombie, automaticky zazní hláška „střel jí do hlavy.“ Přestože se akci nevyhýbá, nestaví na ní ZombiU sto procent konfrontací. Často jsou úrovně vystavěny pro akční taktizování nebo ne-vždy-fungující stealth a příjemná jsou zejména místa, kde hozenou světlicí přilákáte nepřátele a následně jim dáte napít molotovova koktejlu - nebo uličky mezi domy vhodné pro kladení min.
Pomalý přístup a akční hratelnost ale nemohou v opozici zůstat natrvalo. ZombiU jejich zasnoubením trpí zejména ve chvílích, kdy jsou na scéně víc jak dva nepřátelé. Ovládání je v takovou chvíli příliš neohrabané a nepřesné (zapomeňte na magnetický zaměřovák při střílení do hlav) a často zpanikaříte natolik, že vás v rámci hysterického koukání do stropu/podlahy a usilovné touhy zdrhnout někdo kousne – a konečná.
Neodladěnost ovládání je citelná i ve chvílích, kdy stisk tlačítka iniciuje vylezení na překážku - konkrétní místo pro stisknutí a prkenná animace hernímu vnoření moc nepomáhají. Přestože by ZombiU nefungovala na žádné jiné platformě, než na Wii U, je to právě technologie, která jí strhává dolů z výšek, kam jí zároveň vynesla.
Bez Wii U by to nešlo
Většinu času dodává displej na gamepadu jedinečný druh zážitku. Jen na něm se podíváte na inventář, nebo změníte zbraně, jen na něm je herní mapa a všechny dodatečné informace. V okamžiku používání displeje se ale hra na televizi nezastaví a postava se ukáže v animaci, kdy zkoumá obsah batohu. Tím pádem na ní může kdykoliv vlítnout zapomenutý nepřítel, protože nasadit baťoh, připravit zbraň, zacílit a trefit se není instantní záležitost. Nervozita pramenící z pohledu na displej je proto naprosto reálná, stejně jako kdybyste ve skutečné zombie apokalypse zjišťovali, kam vám v baťohu zapadl energy drink.
A vůbec gamepad s displejem... to je panečku zařízení! Speciální mód z gamepadu udělá vizor pro augmentovanou realitu, kdy dohledáváte ve virtuální realitě předměty, nepřátele za rohem nebo tajné značky. Gyroskopy dokonce podporují pohyb kolem dokola, takže můžete před televizí stát, fyzicky otáčet tělo a dívat se do gamepadu na virtuální realitu kolem.
ZombiU od začátku působí jako hra pro hardcore publikum, podobně jako Dark Souls. Autoři ale mysleli i na normální publikum a nepoužili třeba obnovování všech nepřátel po úmrtí nebo neustálé procházení těch samých lokací. Systém checkpointů a zkratek funguje relativně dobře a i začínající hráč nebo ten, který preferuje jednodušší hry, si po několika hodinách zvykne na koktejl napětí, ticha, akce a odkrývání příběhového pozadí.
Tím není řečeno, že by ZombiU byla pro každého. Temná atmosféra a adrenalinový boj o život společně s nutností orientovat se alespoň základně v složitějším ovládání dělají ze ZombiU hru pro fajnšmekry a zároveň důkaz, že hry na Wii U mohou být dospělé a konkurenceschopné.