Yes, Your Grace
Yes, Your Grace je simulátor panovníka silnější v osobních vztazích než v samotném vládnutí. Hezky podaný příběh naštěstí přebíjí občasnou frustraci z managementu založeného na náhodě.
Další informace
Výrobce: | Brave at Night |
Vydání: | 6. března 2020 |
Štítky: | experiment, indie hra, pixel art, adventura, simulace |
„Můj pane! Požár poničil vesnickou sýpku a my teď nemáme co jíst!“ pobrekává před trůnem klečící špinavý sedlák. „Tumáš tři pytle obilí a koukej se podělit s ostatními,“ usmějeme se velkoduše. O týden později, když náš hrad obléhá nepřátelská armáda a vojáci začínají jíst své vlastní kožené opasky, proklínáme svůj chorobný altruismus. Být králem je těžké, zvlášť když nejste připravení vmžiku obětovat své poddané.
Jednooký mezi slepými
Existuje několik her, které vás posadí na trůn a naschvál vám dají k dispozici výrazně méně zdrojů, než kolik by jich bylo potřeba na vyřešení všech problémů. Měli jsme tu Reigns, měli jsme tu Pathfinder: Kingmaker, teď přichází na řadu Yes, Your Grace.
Jsem Eryk, král Davernu, a moje říše nevzkvétá. Do hradu fouká a prší, moje „armáda“ čítá asi padesát mizerně vyzbrojených knechtů, nemám ani moc peněz, ani velké zásoby jídla. A všichni po mně samozřejmě něco chtějí.
Ráno, na začátku tahu trvajícího jeden herní týden, vstanu, protáhnu se a zaraduju se z pěkného letního dne. Dám si lehkou snídani, sednu si na trůn a pak se nechám půl dne šikanovat dlouhým zástupem nespokojenců. Kéž by moje šmoulí krev zčervenala...
Poddaní si stěžují na výpady banditů, na záplavy a na nemoci a samozřejmě by se jim všem hodily zlaťáky, jídlo nebo pomoc některého z mých agentů. Občas je poznat, že se mi někdo snaží pověsit bulíky na nos, tak ho dám zavřít do (rozpadajícího se) žaláře, ale vyhovět všem legitimním žádostem je i tak nemožné.
Do toho se snažím domlouvat spojenectví s cizími lordy a králi, protože by se mi moc hodila jejich pomoc v nadcházející a bohužel zcela nevyhnutelné válce proti barbarům z Radovie. Někteří po mně chtějí maličkosti – třeba by si jen rádi koupili jeden z mých obrazů. Fajn, v pořádku. Jiní výtečníci ovšem výměnou za spojenectví žádají sňatek s jednou z mých tří dcer! To už je horší, zvlášť když je oním výtečníkem plesnivý dědek a nejstarší dceři ještě není ani čtrnáct let.
Také se můžu vložit do dlouhodobých sporů mezi vévody. Dva šlechtici se už léta hádají, jestli je v pořádku na jejich území prodávat jistou návykovou látku, které se neříká „heroin“ asi jen proto, že to slovo ještě nikdo nevymyslel. Jasně že by asi bylo správnější prodej toho humusu zakázat, ale víte, co je pro korunu lákavější? Když bude obchod vzkvétat, král z něj dostane desátky a bude si tak moct dovolit nové hradby, i když to útlocitnějšího z lordů totálně nakrkne.
Poctivého pověsí
Podobných obtížných rozhodnutí na vás čeká skutečně obrovské množství a podle našeho pomazaného názoru snad ani není možné se pořád chovat eticky a dobrotivě, jestli tedy chcete přežít. Občas je prostě výhodnější někoho popravit za vraždu, i když moc dobře víte, že je nevinný – dokonce o tolik výhodnější, že by bylo šílenství to neudělat.
A hra vás v tomhle morálním marastu bude topit, seč to půjde. Bude vám ukazovat následky unáhlených rozhodnutí, ať už těch lidumilných, nebo těch krutě tyranských. Vůbec nečekejte takovou parodii jako v případě Reigns – příběh si ze sebe sice umí udělat legraci, ale většinu času je vážný. A některé věci, které se chudáku Erykovi a jeho rodině mohou přihodit, jsou… no, vlastně docela příšerné.
Hra sice není skutečně nadabovaná ani si nezakládá na nějaké fotorealistické grafice, ale zdejší pixel art má duši a postavičky jsou namluvené půvabnými zkratkovitými hláškami v neexistujícím jazyce, díky čemuž je snadné je mít rád. Z každého zoufalého Erykova povzdychnutí, když jeho království postihla další katastrofa, nás píchlo u srdce a byli jsme si akutně vědomi našeho osobního manažerského selhání.
Bez ustání níž
Na druhou stranu je pravda, že hra ve vás pocit selhání pěstuje úmyslně a tak trochu uměle. Občas je až podivné, jak bezvýchodné situace před vás staví. Například během audience díky vhodně položené otázce odhalíme, že nás „zchudlý sedlák“ chce mazaně připravit o zlaťáky, vykážeme ho tedy ze sálu… a spokojenost lidu poklesne o obří 4 body. Proč jako? Jsou mí poddaní nespokojení, protože jsem nenaplnil měšec prachsprostého podvodníka?
Tohle žongolování s omezenými zdroji nutně vede k tomu, že na spoustu eventualit nikdy nemůžete být připravení. Na samém začátku hry jsme se například spojili s jedním lordem, který každý týden poskytoval značnou sumu zlaťáků, což pro nás v tu chvíli bylo důležitější než obilí. Jenže ve druhé půlce hry, kdy jsme se museli bránit obléhání, začaly být klíčové zásoby – a my najednou zkrátka nebyli schopní jich vydělat tolik, kolik bylo třeba, a nové spojenectví jsme už uzavřít nemohli.
Nepředvídatelnost hry znamená, že velkou roli hraje štěstí, což se týká i použití agentů. Král Eryk má k dispozici tři hlavní poskoky: generála, čarodějnici a lovce. Tihle agenti jsou schopní efektivně řešit některé problémy – když se na audienci připlazí krvácející vesničan s tím, že v okolních lesích řádí vlci, místo zlaťáků na žoldáky s ním můžete poslat lovce, který vše vyřeší rychle a zdarma.
Nikdy bohužel dopředu nevíte, jakého agenta ten den budete potřebovat. Někdy se vám bude hodit generál a lovec s čarodějnicí budou jen nečinně postávat opodál, jindy by zase bodli třeba všichni tři. A problém je ten, že jejich tučnou mzdu jim vyplácíte na začátku každého tahu, kdy se taky můžete rozhodnout jim nezaplatit nic a na chvilku se bez nich obejít.
Už vidíte ten problém? Víme, že máme málo peněz a že si můžeme na následující týden dovolit jediného agenta. Zvolíme tedy třeba generála. A co se nestane – na audienci přijdou sedláci žadonící o pomoc čarodějnice nebo lovce, takže jim musíme buď zaplatit ještě víc, než co jsme ušetřili na platech, nebo sledovat, jak se spokojenost poddaných hroutí, daně jsou v příštím kole nižší a my si nemůžeme dovolit už ani toho generála…
V úplně poslední fázi Yes, Your Grace, kdy už začíná jít opravdu o všechno a Erykova vláda se otřásá v základech, nás hra dokonce donutila podvádět. Rychle jsme proklikali všechny žádosti, pak načetli začátek tahu a nechali si přesně ty agenty, které jsme potřebovali. Nakonec jsme přežili, ale osud navzdory podvodům visel na tom nejtenčím ze všech vlásků a ani zdaleka se nám nepodařilo dosáhnout na nejlepší konec.
Jednou to břemeno stačilo
To by nemuselo zas tak vadit, kdyby cílem byla znovuhratelnost jako v případě Reigns, jenže Yes, Your Grace je v jádru poměrně lineární, příběhová záležitost. Záleží na vás, v jakém stavu jimi projdete, ale existují jisté narativní milníky, kterým se prostě nevyhnete. Událost A, událost B a událost C se zkrátka stanou, záleží jen na tom, jak se k nim dostanete a zda se předtím vaše říše nezhroutí. Po dokončení prvního průchodu jsme tak absolutně neměli motivaci zkoušet hrát znovu.
Možná je to celé myšlené jako moudrý filozofický komentář o nahodilosti vládcova života, ale zážitku z hraní vliv štěstěny rozhodně škodí. Ještě, že je zbytek Yes, Your Grace tak solidní – hra vypadá moc pěkně, je dobře napsaná (zvlášť scény s královskou rodinou umí být střídavě veselé a srdcervoucí), bitevní scény jsou napínavé a i ta stresující správa selhávajícího státu, ač mnohdy frustrující, rozhodně není nudná.