WRC 8
Herní série WRC se malými krůčky zlepšuje. Kariéra, dynamické počasí a celkově lepší pocity z jízdy vám v novém díle udělají radost. Ještě tak zapracovat na lepší atmosféře, kvalitnější prezentaci a dodat více obsahu.
Herní série WRC se vrací po dvouleté přestávce, která jí bezesporu prospěla. V jejím osmém pokračování se důležité věci dějí už nejen na závodní trati, ale i v zákulisí a titul mistra světa patří konečně těm, kteří současně ukočírují závodní vůz i soutěžní stáj. Vylepšenému režimu kariéry sekunduje dospělejší fyzika jízdy, propracovanější tratě a dynamické počasí. Na pravou soutěžáckou atmosféru a dostatek obsahu ale závodní stálice stále čeká.
Není to láska na první pohled
Sérii rallyových her pod značkou WRC odjakživa doprovází pověst solidního produktu bez emocí. Jako by v jejím případě představovala licence FIA nejen rámec kvality, ale i osudové břímě, s nímž nelze uvést na trh nikdy nic lepšího než hru studenou jako psí čumák. Ani nad aktuálním dílem bohužel neotevřete pusu úžasem. Jeho prezentace odpovídá hrám z 90. let.
Do role závodního jezdce se ve WRC 8 nevcítíte ani za mák tak sugestivně jako u moderních her od Codemasters, například Dirt nebo F1. Hře chybí vše, čím se zmíněná konkurence, zvláště ta formulová, může pochlubit, tedy efektně sestříhané reportáže se zasvěceným komentářem, panoramatické záběry na trať, interaktivní boxy a setkávání s lidmi. Zkrátka velkorysé aranžmá, které ze závodního kolotoče činí zábavnou show.
Prolomit prokletí se zatím nepodařilo žádnému studiu z těch, která se postupem let na rallyové sérii vystřídala, tedy ani současným Kylotonn Games, ačkoliv tentokrát je aspoň důvod věřit, že se vydali správným směrem. Osmý díl WRC je totiž plný zajímavých novinek, které ho k žánrovému etalonu aspoň přibližují a v budoucnu se na nich bude jistě dobře stavět.
Správná inspirace u konkurence
Kylotonn Games se inspirovali právě u Codemasters, ačkoliv ještě nepodchytili odpovídající dávku emocí. Obohatili však jezdeckou kariéru o management soutěžní stáje, vědecký výzkum i motivační trénink a další prvky. A to se vážně kroutí volantem jinak, když svůj soutěžácký osud vezmete do rukou v dvojroli závodníka i manažera.
Do své stáje budete vybírat zaměstnance, platit je, budovat technologické zázemí a řešit každý škrábanec na voze kvůli napjatému rozpočtu. Možná to není úplně ten nejrealističtější pohled na závodní svět, ve kterém se každý švec drží svého kopyta (a závodník volantu), na druhou stranu komplexita vyvazuje hru z letitého stereotypu, ve kterém dosud šlo jen o kosmetické aktualizace tratí a soupisek. To je příjemná změna.
Přestanete-li se už tolik soustředit na emoce a zvyknete si, že ve WRC stále pracujete spíše s panďuláky než virtuálními lidmi jako v F1, uznáte, že se rallyová kariéra přibližuje na dohled té, kterou si patentovali Codemasters právě u svých formulí.
Základ je vlastně stejný. Kariéra začíná v jedné z nižších soutěží (Junior WRC nebo WRC2) a budujete ji prostřednictvím arkádových bodů získaných nejen za dobré umístění v závodech, ale také za poctivý trénink, pro který autoři vytvořili lepší podmínky. Ve hře existuje hned několik testovacích drah a tréninkových módů, které lze individuálně zařazovat do hluchých míst v kalendáři mezi jednotlivými pohárovými podniky, což ve WRC ještě nebylo.
Nasbírané body se investují do týmového personálu, vědeckého pokroku i závodní strategie, přičemž vše je hezky znázorněno v grafech, symbolech a dialozích. A čím vyšší obtížnost hry zvolíte, tím výraznější vliv budou všechny nové RPG prvky na kariéru mít. Mezi profesionály přece rozhodují detaily.
Bádáme a vylepšujeme
Ve WRC 8 se překvapivě řeší i takové detaily, jako je únava techniků po poslední štaci a nutnost za ně povolávat náhradníky. Proto je dobré investovat do psychologů a fyzioterapeutů, jejichž starostí bude rychlejší rekonvalescence personálu po fyzické i duševní stránce.
Nejvýznamnější kapitolou manažerské činnosti je každopádně vědecký výzkum, směřující k vylepšování jízdních vlastností soutěžního vozu a jezdecké strategie. Takzvaný sektor Research & Development je znázorněn jakousi „pavučinou poznání“ s pospojovanými symboly jednotlivých výzkumných projektů.
Pracovat budete kupříkladu na vývoji pneumatik, které se dokáží lépe vyrovnat s měnícími se podmínkami na trati. Struktura povrchů, od šotoliny po sníh, a jejich vliv na řízení je ve WRC 8 vůbec dobře zpracována. Nejenže fyzika jízdy směle konkuruje přímému rivalovi DiRT 2.0, ale kupříkladu na asfaltu je chování aut z WRC i drobet autentičtější.
Dobrý pocit z jízdy
Kylotonn Games se dlouhodobě snaží o vlastní kompromis mezi arkádou a simulací. To udělá nejlepší dojem na hráče, kteří dávají přednost zábavě před realističností, i když ani „králové silnic“ se nemusí urazit. Někdy sice závodní vůz udělá poněkud více přemetů, než je zdrávo, a naopak v zatáčce si umí pomoct odrazem od svodidel, v zásadě jsou ale pocity z jízdy ve WRC příjemné.
Do stále propracovanějšího jízdního modelu promlouvá jednak vylepšená fyzika chování automobilů, jednak citlivější ovládání s barvitou zpětnou vazbou a novými druhy vibrací v gamepadu. V páčkách pro ovládání plynu a brzd jsou nyní patrné prodlevy při řazení kvaltů i ztráta přilnavosti, což posouvá řízení do úplně nové dimenze. Dalo by se říct, že s gamepadem lze poprvé řídit téměř stejně dobře jako s volantem, což je přesně ten druh kompromisu, který hru otevírá širokému publiku.
Zase o ždibec zajímavější rally
Chování závodních aut samozřejmě nejvíce závisí na povrchu, po kterém zrovna uhánějí. Například hrubokamenité sekce v nově zařazené turecké rally (nahradila polskou) jsou již natolik přesvědčivé, že si div nepřekousnete jazyk. Střídání mokrého asfaltu s náledím v horských etapách Monte Carla zase dělá z jízdy větší nervák, než je ruleta dole v kasinu.
Z hlediska nastavení vozu je každý závod ve WRC 8 vlastně opravdu malá loterie, neboť do hry nově vstupuje i proměnlivé počasí. S touto novinkou definitivně skončila doba jednoznačně asfaltových, šotolinových nebo blátivých šampionátů a nastavování vozů je složitější.
Ve WRC 8 se s technologií musí laborovat po jednotlivých erzetách, přičemž ani tak si nikdy nebudete jisti správností svého rozhodnutí. Proměnlivému počasí, které štěrk mění v bláto a mokrou silnici v led, nikdy nelze poručit, jenom ho lépe předvídat díky lepším investicím do meteorologické předpovědi.
S dynamickým počasím je vážně legrace, zvlášť když si ho mimo kariéru můžete v jednotlivých herních soutěžích nastavit dle libosti a jít do extrému. Není sice příliš realistické, aby se během sedmikilometrové rychlostní zkoušky proměnilo azuro v průtrž mračen, ale proč si tento efekt pro jednou neužít a nepotrénovat jízdu v obzvláště těžkých podmínkách?
Když vichřice ohýbá stromy a provazy vody bubnují do čelního skla rozběsněného vozu, předvádí WRC 8 také to nejlepší ze své grafiky a zvuku. V pohybu vypadá novinka lépe než na obrázcích, a to zejména díky působivé souhře světla a stínu a částicovým efektům prachu a kouře.
Kylotonn Games možná nepracují s tak mocným enginem jako Codemasters, ale i tak vytvořili vskutku zajímavou scenérii s věrnou simulací různé denní doby a stavu počasí. A až vám hluboká kaluž projetá ve vysoké rychlosti „zatahá“ za volant nebo za gamepad, uznáte, že WRC 8 se za své technické provedení opravdu nemusí stydět.
Zpytovat svědomí by však autoři měli za celkový obsah hry, který vypadá jako po dietě. Hra nabídne jen singleplayerovou kariéru, multiplayerové výzvy a mód věnovaný e-sportu. Přitom by jí velmi slušel nějaký ten arkádový rallycross anebo podobná zábava, při které nejde jen o body a vteřiny. Jak to s obsahem doopravdy je, ilustruje ostudné torzo jakéhosi historického módu v podobě jízdy s pouhými čtyřmi legendárními vozy, z nichž opravdu legendární je vlastně jen Lancia Stratos.
Kylotonn Games nedělají dobře, když oficiální rally nechtějí obohatit o další herní disciplíny a soustředí se na obsah daný licencí. Ta sice nabídne tři známé soutěžní kategorie a celou plejádu týmů, ve skutečnosti jde ale jen o hrstku továrních značek odlišených sponzorskými polepy a o notoricky známou šňůru závodních destinací, do kterých povinně přibyla kromě turecké už jen chilská rally. Přes veškeré změny k lepšímu ještě WRC 8 zdaleka není ta nejlepší rallyová hra.