WRC 6
WRC 6 neurazí, ani nenadchne, a tím prohrává souboj s Dirt Rally. Sérii s licencovanou soutěžáckou sezonou stále chybí atmosféra, charakter i cit pro detail. Dvakrát smůla, protože pocit z jízdy není nejhorší.
Další informace
Výrobce: | Kylotonn Racing Game |
Vydání: | 7. října 2016 |
Štítky: | auta, více hráčů u jednoho zařízení, simulace, závodní |
Jestli toužíte po něčem lepším než je Dirt Rally, hledejte dál. WRC 6 je sice důstojný, ale nikoliv vyrovnaný soupeř. Přestože tvůrci z Kylotonn Games adresovali řadu připomínek od hráčů na konto předchozího dílu, na víc než lehce nadprůměrnou rallye hru to nestačí. Lepší jízdní model a zajímavější tratě nezakryjí, že WRC 6 pořád chybí atmosféra, pestřejší obsah a charakter.
Strohost především
Série WRC dlouhá léta parazitovala na absenci konkurence, což zkreslovalo její kvality. Situace v žánru rallye her se však vyjasnila s vydáním Dirt Rally. Zatímco z díla od Codemasters číší sympatická chuť autorů vytvořit závody, jaké by sami chtěli hrát, sérii WRC je taková vlastnost úplně cizí. WRC 6 je tedy jen jakousi svéráznou alternativou k Dirt Rally. Kdo nestojí o entuziasmus a nadšení, může si zahrát hru, která je studená jako psí čumák.
Po zhodnocení dílčích úprav, které nabízí WRC 6, lze samozřejmě prohlásit, že série nabrala nový směr a je na dobré cestě. Jenže, kam vlastně míří, a pokolikáté už? Hlavně oficiální licence se znovu projevila jako danajský dar. Realita dnešního světa rallye totiž nehýří pestrostí, a tak držba práv na tvorbu oficiální soutěžácké sezony není z tvůrčího hlediska žádné terno. Charakteristická licenční strohost se podepisuje zejména na obsahu. I tentokrát si „užijete“ jediný typ soutěže, hrstku výkonových kategorií a téměř homogenní nabídku aut, u kterých pestrost značek střídají jen odlišné barvy sponzorů. Ať sednete, do čeho chcete, bude to nejspíš různě pomalovaná Fiesta, Polo, i20ka nebo Fabia...
Sterilní licence
Provázání s licencí je pro herní sérii prokletím. Problém WRC není v tom, že popisuje skutečnost, ale že kromě toho opravdu nic víc nenabízí. Tvůrci jsou skromnému oficiálnímu obsahu natolik věrní, že ho nejsou schopní nebo ochotní něčím obohatit. Rezignovali na jakoukoliv pestrost, a proto ani nový díl nemá šmrnc. WRC 6 je jako ingot, u kterého se zapomnělo na další zpracování.
Normalizovanou herní náplň „korunuje“ podprůměrný kariérní režim, kde není ani stopa po velkorysosti. Jezdecká kariéra je opět založená pouze na angažmá v různě renomovaných týmech. Nečekejte žádné motivační bodování, management či souznění s týmem, ani žádnou práci s technologiemi. Jediným „rušivým“ elementem je morálka týmu, na jejímž základě technici lépe či hůře opravují auta. Pfff…
WRC 6 prostě nemá nic, čím by se v rámci herní nabídky dotáhla na konkurenci, jak v rámci svého žánru (Dirt Rally), tak i mimo něj (F1 2016). A pokud jde o cokoliv doplňkového, soustředí se hra spíše na prvky, které dnes neohromí. Multiplayer, jezdeckou ligu nebo online žebříčky by přece měla mít každá závodní hra, která se chce hráčům líbit, natož taková, která je podpořená oficiálními pořadatelskými kulisami. Ale ne, autoři se klidně pochlubí i návratem split-screen režimu. Jako by šlo snad o svaté zjevení...
Dá se říct, že tvůrčí ansámbl série WRC se nachází vždy ve stavu určité nesoudnosti bez ohledu na to, kdo na hře zrovna pracuje - dříve Milestone, nyní Kylotonn. S absencí soudnosti se bohužel pojí i jistá rozpolcenost. To máte tak: WRC 6 je na jednu stranu přesná, až to bolí, ale jen v něčem. Když by příklon k realismu mohl být užitečný, drží se tvůrci paradoxně zpět. Proto třeba každý ze čtrnácti podniků tvoří pouze pět (občas i méně) rychlostních zkoušek, což je samozřejmě úplná parodie na skutečnost.
Nikdo od WRC 6 nečeká identickou kopii reality. Ta by v důsledku mohla i nudit, například byste museli v rámci jednoho podniku odjezdit kupu tratí i dvakrát. Nicméně je potřeba znovu připomenout, že oficiální licence je ve hře jen takové pozlátko. Týká se týmových soupisek a sponzorských emblémů. Světovou rallye jako takovou hra přibližuje jen velmi povrchně.
Problém Dirt Rally
Nebýt „zpropadené“ Dirt Rally, dalo by se na WRC 6 dívat trochu jinak. Problémem WRC 6 ale je, že se jí ve hře od Codemasters opravdu zjevila těžká konkurence. Pro autory to musí být šok. Představte si (teď narážíme spíše na dřívější tvůrce WRC her ze studia Milestone), že celá léta smolíte něco, co jakžtakž vypadá a funguje (i když s výhradami), a pak se zčistajasna objeví cosi, co je bez debat mnohem lepší. Nedá nám to, abychom WRC a Dirt Rally nesrovnávali, protože se tím vysvětlí, proč je hodnocení WRC 6 takové, jaké je, přestože se aktuální díl oproti předchozím hrám v sérii v řadě ohledů zlepšil.
Hned od prvních kilometrů si znalci licenčního závodění pod zkratkou WRC určitě všimnou několika pozitivních změn. Třeba tratě jsou v novém díle náročnější. Autoři je zúžili, a když máte k oběma krajnicím blíž, už není tak snadné udržet auto ve stopě. Parádně si to užijete třeba na klikaté Korsice. Navíc se některé erzety příjemně natáhly. Závody už tak netvoří jen pár jednohubek, některé rychlostní zkoušky měří i přes deset kilometrů. Konečně tak hra vyžaduje od virtuálního řidiče větší dávku soustředění.
Pozitivních změn doznal také jízdní model. Díky němu budete mít znovu lepší pocit z řízení. Vozy ve WRC už dávno nejsou hračky pro děti. Ještě více pocítíte setrvačnost té masy materiálu, kterou dá práci ubrzdit i správně nasměrovat. Řízení na volantu navíc poskytuje mnoho dobrých informací díky zlepšenému force feedbacku. Koneckonců auta i uvěřitelněji reagují na různé povrchy. Snad jen vyjeté koleje v blátě a šotolině jsou nadále jen neaktivní textury.
Všechna dílčí vylepšení hry se ovšem tak jako tak smazávají právě při srovnání s Dirt Rally. Pokud jde o ujeté kilometry, nabízí hra od Codemasters delší erzety, a co se pocitu z jízdy týče, tak má také jasnou převahu. Dirt Rally je, stručně řečeno, mnohem dravější. Auta pohotověji reagují na řízení a lépe drží stopu. WRC je naopak rozvláčnější, auta plní povely váhavěji a více klouzají. Jsou zkrátka nastavená na notorickou přetáčivost. Dílčí úpravy podvozků na tomto efektu nic podstatného nezmění - pouze ho umocní, nebo zmírní. To ale samozřejmě pro znalce série není žádné překvapení, protože auta ve WRC prostě „plavou“ odjakživa.
Není třeba spekulovat, který jízdní model je blíže k realitě. Bavme se spíš o zábavě, které nabízí mnohem víc právě Dirt Rally. Postupné souznění s vozem slibuje mnohem barvitější zážitky. Jakmile vám řízení přejde trochu do krve, začnete nacházet stále nové a nové limity vozu, který obrazně řečeno poroste s vašimi výkony. Naopak ve WRC auta klouzají víceméně pořád stejně.
Čert tedy vem licenci, v Dirt Rally se člověk prostě cítí více jako závodník. Napomáhají tomu i mnohem lépe zpracované interiéry vozů. Přestože WRC 6 vypadá graficky parádně, vnitřky automobilů má lepší konkurence. Interiéry ve WRC 6 se vyznačují leda tím, že z nich není pořádně vidět, protože tvůrci na čelní skla použili velmi tmavý protisluneční filtr.
Celkově vzato je WRC 6 technicky nejlépe zvládnutá hra v sérii. Auta se lépe pohybují a jízda na náročnějších tratích produkuje slušné dávky adrenalinu. Na druhou stranu ale hra stále hřeší na chudou prezentaci, nulovou atmosféru, spartánský obsah a menší motivaci. To je ve světle nového konkurenčního boje s Dirt Rally velký problém. K čemu oficiální jména a značky, když konkurence nabízí od všeho mnohem víc? K čemu body a statistiky, když jinde můžete dokonce radit svým servisákům? Prostě k čemu licence, když to jde i bez ní, a mnohem lépe... WRC 6 je solidní hra, ale jen v rámci svého vlastního mikrosvěta. A to není úplně nejlepší vysvědčení.