World of Subways Vol. 3

Verdikt
72

Třetí díl ze série simulátorů metra se technicky opět posunul blíže k realitě. Pokud se počítáte mezi příznivce kolejové či městské dopravy, je pro vás tento kousek povinností. Po čase sice může ježdění omrzet, ale u zapálených fandů železniční dopravy to jen tak nehrozí.

Další informace

Výrobce: TML Studios
Vydání: 1. dubna 2011
Štítky: simulace

Němečtí tvůrci z TML Studios na herní scéně poprvé zabodovali už před lety, kdy vydali svou úplně první hru z plánované série simulátorů, v níž se nebáli spojit poutavé grafické zpracování s kvalitní simulací. Do té chvíle to bylo něco nevídaného. Od té doby vytvořili již celou řadu titulů z prostředí hromadné dopravy, například celkem vydařený City Bus Simulator, ale i drobné hříčky jako simulátor zametacího vozidla nebo dobrodružného potápění k vraku Titaniku. Jejich nejznámějším počinem je však jednoznačně dnes již třídílná série z prostředí metra, kterou to kdysi začalo, a která nese výstižný název World of Subways.

Tato nenápadná herní série se dodnes těší velkému zájmu především u nadšenců a fandů do podzemních železnic, ale díky skvělé grafice dokáže oslovit i běžné hráče, co se jinak železničním simulátorům zcela vyhýbají. Jako první totiž tyto hry ukázaly, že simulátory nutně nemusí na úkor věrné simulace disponovat zastaralou grafikou a díky tomu si našly po celém světě mnoho příznivců z řad obyčejných lidí.

I když by bylo jistě krásné projet se po celém Londýně, k dispozici dostanete „jen“ celou okružní linku v jejím současném stavu, která propojuje všechny ostatní trasy a tvoří tak důležitou dopravní tepnu. To ale rozhodně vůbec nevadí, protože i tak se vám dostane doslova královské zábavy na dlouhé hodiny.

Okružní linka měří 27 km a má 35 stanic, které jsou zde všechny zpracovány přesně podle reálné předlohy. Celá trať nevede jen v podzemí, ale částečně i na povrchu, takže ti z vás, co se bojí tmy, nemusí mít vůbec strach, že by se po celou dobu hraní dívali jen do černého tunelu. Ba naopak, často budete žasnout nad neuvěřitelnou detailností vašeho okolí, které může klidně konkurovat hrám z populárnějších žánrů. Zkrátka radost pohledět, a to nejen z kabiny strojvedoucího, ale i z vlastních očí, neboť na každé stanici můžete dle libosti vystoupit a projít si ji pěkně po svých.

I když je zde očividně kladen důraz na volnost a snahu dát hráči co největší svobodu, je pohyb v prostoru přece jen do určité míry vymezen. Procházet se můžete volně zejména po stanicích a vlakových soupravách. Pokud byste ale chtěli skočit do kolejiště nebo se snad proběhnout tunelem, hra vás nemilosrdně vrátí zpět. Opustit stanici po svých zkrátka nelze, a to ani východem na povrch. Ale to je víceméně samozřejmostí, jelikož hra je zaměřena na metro a ne na svět mimo něj.

Ukončete výstup a nástup…

Hra k vašemu uspokojení tradičně nabízí dva základní módy, které spolehlivě pokryjí nároky všech milovníků kolejové dopravy. Prvním je klasické ježdění dle jízdního řádu, kde si jen vyberete, odkud a kam chcete jezdit, v jakém čase a případně, jaké má být počasí. Počasí může být slunečné nebo deštivé, přičemž dešťové kapky na skle vypadají vážně úchvatně. Pak už jen řídíte vlak, dodržujete dopravní předpisy a snažíte se i na čas plnit jízdní řád. Máte tak možnost si na vlastní kůži vyzkoušet, jaké to je jezdit opravdovou směnu.

Ta pravá zábava ale přichází až s misemi, které tvoří druhou část hry a značně oživují stereotypní ježdění ze stanice do stanice. Bohužel jich tu není mnoho, všeho všudy deset, ale i tak vás celkem dobře prozkouší, jak si dokážete poradit v určitých situacích.

Třešničkou na dortu pro opravdové nadšence je možnost zahrát si na pasažéra. Krom své soupravy totiž můžete kdykoliv nastoupit i do libovolného vlaku, který se pohybuje po trati, a nechat se doslova vozit jako ve skutečném metru. U některých misí je přeprava na jinou stanici dokonce nutností.

Cestování v roli pasažéra zde není nijak odfláknuto, ale že se i zde souprava stále chová jako skutečná. Její pohyby během jízdy vypadají velmi realisticky a vy si tak můžete cestování plně vychutnat. Jak to znáte ze všedního života, můžete se třeba dívat skrze okénko do sousedních vagónů a pozorovat, jak se vozy různě pohupují nebo jak do nich na jednotlivých stanicích přistupují další cestující. Dokonce zde funguje i hlášení stanic.

Pojďme si teď ale říct něco málo o řízení, neboť hra je přece jen hlavně zaměřena právě na tuto aktivitu. Vezměme misi s názvem Briefing, na které si popíšeme, jak takové řízení vypadá a co všechno obnáší, abyste si lépe dokázali představit, co od hry můžete vlastně očekávat. Asi správně tušíte, že je tato mise určena k tomu, aby vás obeznámila se základy řízení vlaku, neboť to opravdu není nijak jednoduché. Hra totiž řízení vlaku simuluje opravdu velmi věrně. Pokud nevíte, jak se takovýto vlak řídí, bez pomoci se skutečně nejspíš vůbec nerozjedete.

Po startu mise se ocitáte na nástupišti, kde už čeká souprava. Mimochodem, ve hře je k dispozici jen jediný řiditelný typ, který je v současné době skutečně nasazen do provozu na okružní lince v Londýně. Jen co několika kroky dorazíte k čekající soupravě, uvítá vás instruktor a představí se. Výborný nápad, jak oživit tutoriál hry a připodobnit ho skutečné instruktážní jízdě. Je škoda, že postava instruktora nemluví a vše co vám říká je jen v podobě titulků. Nevadí, za chvíli už jdete ke kabině strojvedoucího na konci vlaku a vcházíte dovnitř.

Zde si poprvé všimnete, jak detailně je zpracován vnitřek soupravy a všechny ovládací panely před vámi, což jistě ocení všichni milovníci hardcore simulátorů. Nejdříve instruktor vyzve k tomu, abyste na panelu zapnuli koncová světla. Takže jak vidíte, míra simulace je zde dotažena až do takového detailu, že při jakékoliv změně směru jízdy musíte dojít na druhý konec vlaku a přepnout zde světla ručně. Následuje přechod do čelní kabiny soupravy, kde je již možno se pohodlně usadit.

Nyní přichází na řadu nutnost zapnout před rozjezdem mnoho věcí, například hlavní světla, osvětlení vagónů, světlo v kabině, podsvícení rychloměru, ale i ventilaci, aby se okna po čase jízdy nezamlžila! Dále je nutné správně nastavit směrový řadič a další důležité věci. Pohyb po kabině je rychlý a plynulý. Jakmile je vše připraveno, stačí už jen počkat na zelenou, odbrzdit a jet!

Cesta je dlouhá, projíždíte několik stanic bez zastavení a pasažéry neberete. Je třeba pozorně sledovat trať a dodržovat povolené rychlosti. Čas od času je nutné zastavit na červenou, neboť stále dojíždíte soupravu před námi, která zastavuje na každé stanici. Opravdu je třeba ocenit, že zde funguje skutečný model provozu na trati.

Simulace všech úkonů spojených s řízením vlaku je zde opravdu velmi široká a vy se tak nemusíte bát, že by vás to hned omrzelo. Veškeré procedury před zahájením jízdy, zastavování na každé stanici, nabírání cestujících, vykukování ze dveří a podobně hru nesmírně oživují, což z ní dělá něco jedinečného. Budete si doslova připadat, jako byste řídili skutečný vlak ve skutečném metru.

Technické zpracování

Pokud někdy něčím série vždycky vynikala, pak to bylo technické zpracování, zejména grafika. A třetí díl není výjimkou. Prostředí, v němž se po celou dobu hraní budete pohybovat, je velmi detailní a celkově je na velmi vysoké úrovni, jak už to ostatně u her od TML Studios bývá zvykem. Byť jde technicky vzato stále jen o kolejový simulátor, nenajdete zde žádné strohé textury či nereálně působící místa. Těšit se naopak můžete na povedenou hru světel a stínů, včetně moderních grafických efektů, jako je HDR, Glow, Blur, Bump Mapping a jiné, známé spíše z akčních titulů.

Veškeré stanice, tunely a okolní scenérie jsou zde navíc velmi precizně vymodelované, přičemž ve spojení s moderní grafikou vypadají uvěřitelně a pohled na ně rozhodně nenudí. To se týká i samotných vlakových souprav, které jsou jak z venku, tak i zevnitř vymodelovány do nejmenších detailů. Díky tomu herní prostředí nepůsobí tak sterilně a naopak dostává hloubku, kterou v jiných simulátorech jen tak nenajdete. Je vidět, že si autoři v tomto směru dali opravdu hodně záležet a že se snažili vyhrát si s každým sebemenším detailem, což je rozhodně jedna z velkých předností této hry.

Co se chování soupravy na trati týče, je víc než dostačující. Jak se souprava pomalu rozjíždí, za jízdy se kýve do stran a v zatáčkách naklání – to vše vyvolává úžasný pocit z řízení. A to nepočítáme všechny ty věci kolem, které ten zážitek a radost z hraní jen umocňují.

Po všech stránkách to ve hře zkrátka vypadá věrohodně a vyvolává ve vás tu správnou atmosféru. Navíc to tu žije! Pryč jsou doby, kdy jste si v podobných hrách připadali opuštěně - tady vám budou neustálou společnost dělat cestující na nástupištích a ostatní vlaky pohybující se po trati.

Trocha kritiky

Je třeba také zmínit pár drobností, které se ne zcela vyvedly. I když se totiž může zdát, že je WoS 3 dokonalým simulátorem, není tomu úplně tak, protože se ani téhle hře nevyhnulo několik zásadních chyb. V prvé řadě je to padání hry, které se může ve vzácných případech bezdůvodně vyskytnout.

Na některých stanicích se rovněž stane, že nelze nastoupit jako pasažér do soupravy, byť jsou dveře plně otevřené. Pokud jde o vlaky z jiných linek, je to celkem pochopitelné, ale problémy se občas vyskytly i při nástupu do souprav okružní linky, které jsou hráči jinak přístupné. S tím souvisí i to, že při snaze takto nastoupit do vlaku, případně při skoku do kolejiště, postava občas propadne texturou mimo mapu a následně se zhmotní na nástupišti či ve vlaku.

Zaznamenat lze i spoustu drobných a zcela zbytečných chybiček, jako příliš těsné tunely a objekty zasahující do projíždějící soupravy nebo mnohdy nepřehledně rozmístěné cedule s rychlostními limity. Hraní to sice nijak výrazně neovlivňuje, ale zbytečně to kazí jinak pozitivní dojem z celé hry.

Jako poslední neduh by někdo mohl vnímat i celkem vysoké nároky na hardware počítače. Bohužel je to daň za kvalitní grafiku, kterou hra nabízí. Naštěstí nastavení umožňuje vypnout většinu moderních efektů či nastavit viditelnost a detaily okolí tak, abyste ušetřili značnou část výpočetního výkonu. Musíme uznat, že i na nejnižší detaily hra vypadá pořád docela obstojně, i když trochu rozmazaně.

Závěrem

Pokud fandíte kolejové dopravě nebo jste si někdy chtěli jen vyzkoušet, jaké to je řídit vlakovou soupravu metra, neměli byste si rozhodně nechat tento skvost ujít. Už jen kvůli tomu, že železničních simulátorů mnoho není a těch kvalitních už vůbec ne. Nezbývá než doufat, že i další, již ohlášený díl, tentokrát z prostředí pařížského podzemí, bude minimálně stejně tak kvalitní jako tento!

World of Subways 3 – London Underground Simulator se prostě povedl a i přes drobné chyby splnil všechna očekávání. Kvalitnější simulátor metra v současné době nenajdete. Ať už jde o technické zpracování, které je zde opravdu nádherné, nebo o samotný zážitek z hraní, respektive řízení.