Warhammer 40,000: Dawn of War

Verdikt
86

Výjimečná hra, kterou si stojí za to zahrát i lidem, kteří běžně RTS nehrají. Pro příznivce světa Warhammeru se jedná o povinnost.

Další informace

Výrobce: Relic Entertainment
Vydání: 24. září 2004
Štítky: sci-fi, fantasy, warhammer 40,000, realtime, strategie

Warhammer a Warhammer 40.000 jsou stolní hry, kterým dala vzniknout britská firma Games Workshop. Jejich podstata je stejná, jen Warhammer je zasvěcen fantasy, zatímco Warhammer 40.000 sci-fi. Svět Warhammeru (či spíše Warhammerů) se skládá z několika armád, které proti sobě navzájem bojují. Každá armáda je výjimečná – má výjimečné jednotky, výjimečné hrdiny a výjimečné vlastnosti. Bitvy jsou svázány velkým množstvím pravidel a klade se důraz na realitu. Když chce někdo hrát Warhammer, musí si nejdříve nějakou armádu pořídit. Warhammer je dílem o sběratelství, protože jednotky nejprve musíte slepit a nabarvit. Jedná se však o poměrně exkluzivního koníčka, protože takřka všechno spojené se stolní hrou je nákladné.

Čekáte-li od W40k přenesení Warhammera na počítač, budete zklamáni. W40k není převedením pravidel Warhammeru do virtuální podoby. Dokonce by se dalo říci, že ve skutečnosti z Warhammeru jako takového příliš nezůstalo. Zcela zmizela komplexnost a komplikovanost, se kterou bitvy ve skutečném Warhammeru probíhají. Přesnější by bylo říci, že W40k je počítačová hra na motivy Warhammeru. Z originálního pojetí zůstal především samotný svět a jednotky. Jinak je W40k v podstatě klasickou real-timovou strategií. Ačkoli toto tvrzení není tak docela přesné. W40k je totiž výjimečnou RTS.

Příběh...

... W40k začíná přistáním jednotky Blood Ravens (Krvaví havrani) na planetu Tartarus. Blood Ravens jsou součástí armády Space Marines. V jejich čele stojí kapitán Gabriel Angelos a knihovník Isador Akios. Společně pak v jedné kampani čítající 14 misí postupně čelí armádám skřetů (alias orkové), eldarů a chaosu. Možná vám připadá, že to je trochu „letem světem“. Ovšem příběh je velmi jednoduchý a (až vojensky) stručný. Prozradit cokoli ze zápletky v podstatě znamená říci vše. Prostý a předvídatelný příběh je jednou ze slabin W40k. Je však otázkou, nakolik je tato slabina u RTS podstatná.

Budovy a zdroje

Stejně jako u většiny RTS je středem vašeho snažení základna. V jejím srdci stojí hlavní budova, která produkuje pouze dělníky a průzkumníky. Hlavní budova může být několikrát upgradována, což vám zajistí přístup k novým budovám a jednotkám.

Ke stavbě dalších budov a vůbec k libovolné výrobě jsou potřeba rekviziční zdroje a elektrická energie. Rekviziční zdroje získáte zabráním tzv. strategických bodů, které jsou většinou mimo vaši základnu, takže jsou neustále ohroženy nepřáteli. Strategický bod je proto třeba nejdříve opevnit a později můžete nejrůznějšími upgrady zvyšovat jeho výtěžnost a obranyschopnost. Pokud nepřítele odříznete od rekvizičních zdrojů, nemůže vyrábět jednotky a stavět budovy. Rekviziční zdroje jsou nevyčerpatelné. Elektrickou energii získáte formou elektráren postavených na základně. Ke každé hlavní budově lze postavit pouze omezený počet elektráren. Občas se na mapě objeví jedinečné místo, kde je možné vybudovat podstatně výkonnější plazmatický generátor.

Ostatní budovy mají většinou za úkol produkovat jednotky nebo provádět výzkum (či obojí). U budov vyrábějících jednotky můžete na mapě určit místo, kam se mají vyrobené jednotky odebrat. Pokud tento bod umístíte třeba na bojiště, bude vám budova posílat neustále nové a nové posily. Nové budovy mohou stavět a opravovat pouze dělníci. Dobrý nápad je, že když nějaký dělník něco staví a vy mu pošlete na pomoc dalšího, práce jde dvakrát rychleji. Na stavbě budov je sympatické, že mohou být těsně vedle sebe a přesto nebrání jednotkám v tom, aby mezi nimi procházely. Vyjma budov je ještě možné stavět minová pole a kulomety. Pokud nějaký bod opevníte třemi čtyřmi kulomety, je prakticky vyloučeno, aby jej nepřítel dobyl.

Jen dvě jednotky?

Srdcem vaší armády budou po většinu hry dvě varianty mariňáků (později dvě varianty terminátorů). Oproti ostatním RTS to nevypadá na velkou variabilitu. Ovšem v případě W40k lze tyto z počátku neduživé jednotky upgradovat, jak budete upgrady postupně vynalézat. V různých budovách je možné vynalézt různé druhy upgradů. Jedná se například o lepší zbraně, více zdraví nebo nové dovednosti. Myšlenka výroby jednotky pouze v základní konfiguraci je velice zajímavá. Jednotka je na počátku vytvořena jako čtyřčlenná a postupně ji můžete rozšířit až na osm mariňáků. Stejně jako postavení budovy stojí vytvoření jednotky rekviziční zdroje a elektrickou energii.

Počet jednotek a vozidel ve hře je omezen, aby se nenarušila rovnováha (vzhledem k tomu, že všechny zdroje jsou nekonečné). Tento počet můžete poněkud zvýšit prostřednictvím výzkumu, avšak nikoli do nekonečna. Zajímavou jednotkou, kterou máte k použití již od začátku, jsou průzkumníci. Ti mohou proniknout na nepřátelské území a spatřit je dokáží pouze velitelé jednotek. Lze tak snadno „monitorovat“ důležité úseky mapy, které jsou jinak zastřeny Fog of War.

Nepřátelé

Protivníky vám budou další tři armády ze světa Warhammeru: skřeti (alias orkové), eldaři a chaos. S armádami se budete utkávat v uvedeném pořadí, pouze v některých misích se jejich působnost mírně překrývá (tj. musíte se vypořádat s dvěma nepřáteli najednou). V zásadě vás však se změnou protivníka nic zvláštního nečeká, protože všechny armády mají jednotky vzájemně „kompatibilní“. To znamená, že pokud vy máte mariňáky, v řadách skřetů je rovněž obdoba mariňáků a obdobu mariňáků mají i eldaři a chaos. Zvyšující se obtížnost hry je dána přítomností většího množství lepších jednotek, tedy nikoli tím, že by jedno vojsko bylo silnější než druhé. Design nepřátelských armád vychází (stejně jako design armády vaší) z těch ve světě Warhammeru.

Náplň misí

Obvykle se objevíte v nezáviděníhodné situaci, kterou musíte zvládnou a vybudovat si základnu. Jakmile ji postavíte, je třeba najít a vyhladit ty, kteří vám ztrpčují život. Cíl mise může předstírat (a často i předstírá) cokoli, ale průběh je skoro vždy stejný. Mise mají překrásný futuristický design a vychází ze světa Warhammeru 40.000. Každá začíná briefingem, který má podobu válečného deníku, jež si vede Gabriel Angelos. Mapa mise je tradičně zakryta Fog of War. Fog of War vás však v případě W40k neoslepuje úplně, ale vidíte pod ní krajinu a budovy tak, jak vypadaly při vaší poslední návštěvě daného místa.

Většina RTS má sklon vás na počátku mise nechat rozkoukat, postavit základnu a teprve po nějaké době vás začne počítač oťukávat útoky. Ve W40k tomu tak není – počítač na vás začne útočit od samého začátku. Na první pohled to možná působí frustrujícím dojmem. Opak je ale pravdou. Tyto mise patří k těm nejdramatičtějším a nejzajímavějším. Je velice atmosférické, když se na začátku obtížně stavíte na nohy, poté si pomalu vybudujete pozici a ve finále protivníka rozdrtíte. S postupujícími misemi dokonce začínáte v čím dál tím obtížnější strategické pozici. Často se na počátku objevujete v místech, kde se nelze snadno opevnit a kde jste otevřeni útokům ze všech stran. Vedle kampaně za vesmírné mariňáky je ve hře i skirmish mód, který se dá hrát za zbylé tři rasy, stejně jako v přiloženém multiplayeru až pro 8 lidí přes LAN/internet.

Animálně dynamické boje, chytlavá a strhující hratelnost a velký počet misí, to vše zasazeno do nelítostného prostředí Warhammeru 40.000. Pro každého milovníka strategií (nedej bože fanouška Warhammeru) se jedná o naprosto jasnou koupi.