Vaporum
Vaporum mísí bytelné jádro tradičních dungeonů s překrásným steampunkovým vizuálem a výsledkem je velmi povedené krokovací dobrodružství. Nadšení trochu kazí příběh z lacinějšího soudku a někdo si možná bude obtížně zvykat na akční realtimové souboje, ale záplava pozitiv i přesto značně převažuje nad výhradami.
Další informace
Výrobce: | FatBot Games |
Vydání: | 28. září 2017 |
Štítky: | dungeon, first person, steampunk, realtime, rpg |
Máte při pohledu
na současnou módu chuť připnout monokl, nasadit cylindr a vyrazit do ulic v
kabátci s vysokým límcem? Připadají vám zlaté hodinky cibule na řetízku
nesmírně elegantní? Na dámy v korzetu radost pohledět a jediným snesitelným
způsobem, jak se někam dopravit, je parní pohon či přinejhorším vzducholoď? A
máte k tomu všemu ještě rádi krokovací dungeony? Pak je pro vás Vaporum jasná
volba. Viktoriánských oděvů se tu, pravda, příliš nedočkáte, ale steampunku a
kobkaření na vás čeká, co hrdlo ráčí.
Kolotoč deníků
Protagonista se
probírá poblíž hrozivě vypadající kovové věže a samozřejmě trpí ztrátou paměti.
Má nicméně pocit, že vydat se do nitra neznámé struktury je to nejlepší, co lze
v dané chvíli učinit. Uvnitř záhy zjišťuje, že se jedná o výzkumnou stanici
bádající nad neznámým materiálem, a že všichni někam zmizeli. Zanechali po sobě
jenom klasické desítky poznámek a gramofonových nahrávek. Pokud se vám v této
chvíli vloudí do hlavy neblahý pocit, že to s příběhem nejspíš nebude žádná
sláva, budete mít bohužel pravdu.
Samotná pointa
vědců přicházejících o rozum kvůli svému výzkumu je už tak provařená, že by
člověk byl skoro překvapenější, kdyby se pro jednou osádka nevypařila a hlavní
hrdina věděl, kdo je. Kostra vyprávění by se dala připodobnit k Prey, jenže tam
dávaly zápisky a nahrávky smysl. Nebylo problém uvěřit, že by člověk danou
informaci v danou chvíli opravdu zapsal, poslal, uložil. Toho se zde nedočkáte,
pokud tedy nebyla stanice obývaná houfem podivínů, co měli neodbytné nutkání si
co dvě minuty poznamenávat a nahrávat své niterní pocity, nálady a názory, a
pak tyto materiály pomateně rozhazovat po chodbách.
Zvrat a následnou závěrečnou katarzi lze odhadnout tak po dvaceti minutách hraní, takže moment, kdy vám Vaporum s velkou slávou vše odhalí, vyznívá do ztracena. Vyprávění chybí pořádný tah na branku a jako takové zkrátka za moc nestojí. Kde ale chybí obsah, musí nastoupit alespoň forma, a zde se hra naštěstí zachraňuje.
Parní poezie
Vaporum je dost
možná nejhezčí krokovací dungeon všech dob. Řeč není pouze o technické stránce grafiky,
která je tentokrát prostá jakékoliv snahy o retro fasádu, a vypadá báječně. Krásně
se dívá i na steampunkovou stylizaci. Pokud vás supění pístů, lomoz mechanismů,
klapot ozubených kol, syčení páry a přehlídky naolejovaných strojů zvláštním
způsobem hřejí u srdce, budete si zde přímo lebedit.
Design úrovní je povedený a prostředí navíc až nečekaně rozmanité. Ve většině případů se sice jedná o industriální kovové chodby, ale tvůrci zručnou prací se světly, barvami, texturami a kulisami docílili toho, že každé patro kolosu působí úplně jiným dojmem a vizuál hry se tak nikdy neomrzí, což byl problém třeba prvního Grimrocku. Zdejší železná věž však není jen unylou sadou zatuchlých chodeb. Naopak vám předvede básně koles a převodů, elegie osiřelých strojů a statický tanec potrubí v koupeli ze světla a kouře. Parní mechanismy jednoduše mají svou specifickou romantiku, své kouzlo, které se Vaporum podařilo působivě polapit.
Tradiční kobka
Hratelnost sice
naznačuje jistou míru inovace, ale brzy přijdete na to, že v jádru je Vaporum
krokovací dungeon ze staré školy. Což je mimochodem dobře, protože se jedná o
tak úzce profilovaný žánr, že by výraznější zásahy do letitého vzorce fanoušky
nejspíš jen iritovaly. Na povrchu se tak skví změny, jako je třeba zvyšování
úrovně vašeho obleku namísto samotné postavy, ale ve výsledku je to vcelku
jedno, když ho stejně nemůžete sundat. Body dovedností se zde jmenují
"obvody" a místo kouzel používáte mechanická udělátka, ale to nemění
nic na tom, že hra a její jednoduchý, ale funkční RPG systém zůstávají věrné
tradicím.
Ovládáte jedinou
postavu a souboje jsou jaksepatří náročné. Zahynout při nich není vůbec žádná
vzácnost. To je samozřejmě jenom správně, trochu diskutabilní je ovšem to, jak hra
své obtížnosti dosahuje. Bitky se totiž odehrávají v reálném čase a důraz je
kladen především na pohyb - kdo se na chvíli zastaví, zastaví se navždy. To ale
znamená, že při boji s přesilou budete muset metat kroky takovou kadencí, až si
pak jeden připadá jak Michael Flatley ve finále Riverdance.
Jakmile tento fakt akceptujete a přizpůsobíte se mu, budete se v bojích dobře bavit, ale přeci jen... Jistá úsečnost je esence žánru. Všechno probíhá v krocích. Realita se dělí do jasně ohraničených, jasně definovaných částí. Skutečnost je dávkovaná. Je to prostě krokovací dungeon! Tahové souboje k němu sedí tak nějak lépe, na rozdíl od zdejšího velmi akčního řešení, které se místy hraje skoro jako méně obratná verze Dark Messiah of Might & Magic. Na druhou stranu, real-time cestou se vydal už Dungeon Master a faktem zůstává, že ačkoliv někomu možná styl bojů lehce nesedne, vyvážené jsou stále velmi dobře, fungují, jak mají, a nabízí příjemnou výzvu.
Páky a stupadla
Jak už bylo
řečeno, máme co do činění s tradičním dungeonem. Je tedy jasné, jaká
ingredience ještě chybí - jsou to samozřejmě logické problémy a hádanky.V této
oblasti hře není co vytknout. Tvůrci si přichystali celou řadu rozmanitých a
nápaditých rébusů. Využívají při nich sice obvyklé propriety, tedy spínače,
posouvání beden, plošinky, propadla, mříže a podobně, ale je obdivuhodné, s
kolika variacemi dokázali přijít.
Čekají na vás
zrádné propasti, uhýbání chrličům ohně, čistě logické kombinování pák a
nášlapných přepínačů, větrání jedovatého plynu, jednoduché questy s umisťováním
potřebných předmětů na potřebná místa i zběsilé úprky před rotujícími čepelemi.
Repertoár mozkolamů navíc začíná u snadných hříček, abyste se rozcvičili, pak
plynule přitvrzuje a střední část hádankového spektra plní výborně nastavenými
problémy, které vás sice nebudou stát hodinu a půl života, ale je potřeba se u
nich zamyslet, což je pochopitelně ideální rovnováha. Vše pak graduje několika
monumentálními hlavolamy zasahujícími klidně do několika podlaží naráz.
Přidejte výborně poschovávané tajné, tajnější a nejtajnější místnosti, jejichž odhalení se neomezuje pouze na obvyklé stisknutí nepříliš viditelného tlačítka, i nepovinné zapeklité špeky, které sice můžete zcela vynechat a pokračovat dál, ale pokud to nevzdáte a vyřešíte je, dostanete přepychovou výbavu. Výsledek je jasný - nebojová složka je jednoduše fantastická. A ona i ta bojová vůbec není špatná, jen vám musí vyhovovat její dynamický real-timový styl, nebo si na něj musíte alespoň zvyknout.
Jistě, druhů
nepřátel i zbraní by mohlo být o něco víc a plytký příběh zamrzí, ale hlavní
je, že oněch zhruba dvanáct hodin, které hra trvá, je plných povedené zábavy,
na kterou je navíc radost pohledět. Tvůrci servírují citlivě zvolený poměr boje
a logického hloubání, hledání nové výbavy, vylepšování schopností, občas bitvu
s bossem - zkrátka dungeon, jak má být. Celkový dojem je tedy výrazně kladný. Hra
není jednoduchá a pokud nemáte vypěstované návyky z jiných dungeonů, mohla by i
trochu frustrovat. Zdráháme se ji tudíž naplno doporučit nováčkům žánru (ti by
spíše mohli sáhnout po daleko přívětivější The Keep), ale veteráni a fanoušci
kobek by si Vaporum neměli nechat ujít.