Valhalla Hills

Verdikt
65

Valhalla Hills je dobrý, ale obsahově příliš jalový nástupce Settlerů. Starost o národ Vikingů vás na chvíli zabaví a moc hezky se na to kouká, ale jinak ve hře chybí obsah, který by všechny ty herní mechanismy pořádně využil.

Počítač

WindowsWindows

13,99 €Steam

Mac OS XMac OS X

13,99 €Steam

LinuxLinux

13,99 €Steam

Další informace

Výrobce: Funatics Software
Vydání: 2. prosince 2015
Štítky: vikingové, budovatelská, indie hra, strategie

Valhalla Hills není nový a jinak pojmenovaný díl Settlers. Snaží se, má nakročeno správným směrem, hře nechybí ani roztomilost, ale prostě to tam není. Přitom na Valhalla Hills pracuje několik tvůrců původních Settlers her, kteří na svůj mastrštyk z dob minulých navazují, ale je to návaznost asi taková, jakou v devětadevadesátém vykouzlil George Lucas. Skrytá Hrozba není pro obecné publikum špatná, ale pro fanoušky původní trilogie Star Wars to není ono. Pokud tedy patříte k opravdu zapáleným fanouškům The Settlers, specifické kouzlo oblíbené série ve Valhalla Hills neobjevíte. Neznamená to však, že by šlo o špatnou nebo průměrnou hru, naopak.

Tvůrci ze studia Funatics Software se v řadě aspektů Settlerům přibližují. Na začátku každé mise spadne z nebe nedaleko ohniště několik Vikingů, kteří se bez vaší pevné ruky začnou poflakovat, což nechcete a musíte začít něco budovat. Vikingy totiž ovládáte nepřímo tím, co zrovna stavíte. Jakmile nakliknete stavbu chýše pro rybáře, sebere pár flákačů prkna, kamení a vydají se budovat lepší zítřky. A za pár vteřin, v případě drhnoucí ekonomiky pár minut, máte chajdu pro rybáře.

Rybář ale nemůže chytat holýma rukama. Rybářský prut je ve Valhalla Hills klasifikovaný jako nástroj a od toho slouží budova Toolmaker. Bez výrobce nástrojů můžete na ostrově leda tak obdivovat krásná panoramata se zapadajícím sluníčkem a vybuchující sopkou v pozadí a šťourat se přitom v nose. Toolmakera tak postavíte hned na začátku a naplánujete výrobu nástrojů na dalších pár minut dopředu. Jakmile vynaleznete rybářský prut, ujme se ho jeden z flákačů a ryby mají po srandě. Podobně je na tom lovec, pekař a podobně. Výjimkou je snad jen dřevorubec, který z nějakého důvodu kácí stromy rukama. Pokud ale nechcete čekat na zpracované klády věčnost, vybavíte ho raději sekyrou.

 

Téměř každý pracant potřebuje svůj specifický nástroj a budovu či místo. Kamenolom umístíte zpravidla blíže ke skalám, dřevorubce k lesu, pekaře poblíž studny a políčka a tak dále. Vedle budov produkujících nástroje, suroviny nebo zbraně můžete Vikingy obšťastnit logistickými vymoženostmi jako jsou cesty či sklad. Cestičky si chlupaté nohy dělníků nevydupou samy jako ve starých Settlerech, ale musíte je nalajnovat.

Poslední kategorie budov se pojí s vojáky, byť je ve Valhalla Hills příliš nevyužijete. Na konci každé mise musíte otevřít portál, ze kterého vyskáče pár bojovníků, které musíte porazit, abyste mohli dál. Můžete ovšem zvolit osvědčenou českou metodu a místo použití síly nepřítele uplatit dary na oltáři. Pak z portálu nikdo nevyleze a vy máte splněno. Alternativou je postavit kasárna, přidružené budovy (pivovar + výrobce zbraní) a probojovat se k portálu ručně. Je však lepší se soubojům vyhnout, protože působí ještě těžkopádněji než v Settlerech - skoro vždy raději postavíte portál a potyčkám se vyhnete.

Souboje jsou však ve Valhalla Hills opravdu jen drobnou nadstavbou a nepodstatnou částí hry. Klíčové je stavění budov, starost o ekonomiku a Vikingy, kteří potřebují jíst a spát. Pokud nemají nic do huby a kde složit hlavu, začnou být unavení a hladoví. V takovém stavu se jen poflakují, snaží se zdřímnout si alespoň pod stromem, a když chcete něco postavit, stávkuje. V lepším případě spolupracuje, ale je příliš pomalý. Proto je hned od začátku důležitá rybárna a později i další budovy generující jídlo, stejně jako stany na spaní.

Hezký detail ale vymysleli vývojáři v souvislosti se stavěním budov, kdy vidíte klasickou vrstvu zelené, žluté a červené, tedy místa, kde je budovu ideální postavit a kde ne. Když se rozhodnete postavit budovu na nejméně vhodném místě, nebude to jen trvat déle, ale bude vás to stát více surovin. Jenže tvůrci si tady dali práci a budova na nevhodném místě sežere další suroviny na dřevěný podklad, který ji na příkrém terénu vizuálně hezky podloží, čímž se dostávám ke snad největší přednosti Valhalla Hills - hra prostě vypadá překrásně.

Nejde ani tak o technickou stránku věci, kterou zajišťuje Unreal Engine 4, ale o vizuální stylizaci. Paleta barev, odstíny, filtry společně se stylem architektury a vertikálně postaveným ostrovem zajistí, že občas všeho necháte a začnete si hrát s kamerou, přibližovat, oddalovat a kochat se jak detaily, tak celou scénou žijícího ostrova. Ve chvíli, kdy vám do sebe všechno zapadá a ekonomika šlape, je z Valhalla Hills perfektní spořič obrazovky.

Bohužel ne všechno je tak krásně idylické, protože Valhalla Hills trpí několika neduhy, kvůli kterým se nemůže Settlerům vyrovnat. Hra to není vůbec špatná a hraje se dobře, ale průšvihem je jakási řídkost obsahu, tedy toho skutečně kvalitního. Chybí zajímavější mapy, další rasy, příběhová kampaň, nějaká jiná kampaň nebo vlastně jakákoliv kampaň. Hlavní herní mód působí tak trochu jako tutoriál. Co mise, to jedna či více nových budov, které vás chce hra naučit používat.

Postupně tak dostáváte jednu budovu za druhou, stavíte na strmějších ostrovech a nepřátelé jsou těžší. Je to běh za pomyslnou mrkvičkou na udičce s tím, že si občas kousnete, ale nikdy to není dost. Chcete víc a zároveň tušíte, že víc prostě nedostanete. 

Valhalla Hills si pobyla několik měsíců v programu předběžného přístupu na Steamu a bohužel musím říct, že se za tu dobu moc neproměnila. Víceméně tak platí skoro všechny výtky, pozitiva a poznámky, které jste si mohli přečíst v dojmech na začátku září letošního roku.

Od té doby tvůrci hru sice mírně rozšířili a upravili, ale z větší části je stejná. Stejně dobrá, krásná i jalová. A stejně jako předtím jsou vertikální mapy jen hezké na pohled, zatímco ve skutečnosti se vlastně nijak neprojeví - je vcelku jedno, jestli budujete pidi národ na placce, nebo vysokém ostrově.

Po delším hraní začnou vertikální ostrovy možná i trochu vadit. Je to hodně subjektivní, ale maličký ostrůvek, u kterého vidíte všechno, působí jako kdybyste byli někde na samotce. Nemáte pocit prostoru nebo spíš místa, které s někým sdílíte. Neexistuje hrozba jiné civilizace, která buduje vlastní osadu za támhle tím kopcem. Jste sami na maličkém ostrově a není kam jít, protože tam nikdo není. Na ostrovní samotce vám tak začne být časem smutno a opět to podporuje pocit, že vlastně hrajete něco jako tutoriál a jen čekáte, až vás vývojáři pustí do plné hry.

Noví Settleři se tak nekonají. Valhalla Hills je dobrá hra, ale "něco" jí chybí. A to něco chybí v každé části hry snad kromě vizuálního zpracování. Obsahovou řídkost zachraňují dobré mechanismy jen do určité míry, ale ani z těch nejlepších kostí neuvaříte super polévku když máte málo zeleniny. Těch několik hodin ve hře bylo fajn, ale intenzita a zábavnost zážitku se s každou další odehranou hodinou propadala níž a níž.