VA-11 HALL-A

Verdikt
80

Interaktivní novela a simulátor barmana v jednom, který hráče vtáhne dovnitř a nepustí ven, dokud mu nezaplní hlavu existenčními otázkami.

Další informace

Výrobce: Sukeban Games
Vydání: 21. června 2016
Štítky: experiment, kyberpunk, anime, indie hra, filosofie, interaktivní film, adventura

Můj život nikam nevede. Plácám se na místě a nevím, jak dál. Lidi nemám zrovna v lásce. Noci trávím v podivném baru, a když nevydělám dost peněz, asi mě brzo vystěhují. Pořád navíc potřebuju něco, co mě dokáže udržet při smyslech. To je život. Naštěstí teď nemluvíme o sobě, ale o Jill. Hlavní hrdince kyberpunkové hry VA-11 HALL-A, která víc než cokoliv jiného připomíná interaktivní novelu se silně filosofickým podtextem.

Halls of Vallhalla 

Děj tohoto malého skvostu se odehrává v nepříliš vzdálené budoucnosti, konkrétně ve městě, které se stalo daňovým rájem a líhní všeho mrzkého v lidském životě. A nejen v lidském. Město se hemží automatony, lidmi s mechanickými implantáty, kočičími ženami a kombinacemi všeho výše zmíněného. Drtivou většinu času hráč stráví spolu s Jill ve Valhalle. Narážek na posmrtný život je ve hře dost a dost, ale tentokrát se nejedná o Ódinovu hodokvasní síň, ale o zapadlý bar, který nejeden návštěvník označuje za pekelnou díru.

Každou směnu se v baru vystřídá několik různých postav, které se jdou napít, postěžovat si na vlastní život nebo sbírat drby a informace. Některé jsou jednorázové, jiné se vrací, a další se potkávají navzájem, čímž vnáší do celého příběhu mnohem větší hloubku. Propracovanost většiny charakterů je neuvěřitelná, a právě na postavách i jejich myšlenkových pochodech celá hra stojí a padá. Hráč prostřednictvím Jill totiž pouze poslouchá, přesněji čte, rozhovory, které postavy vedou s barmankou nebo mezi sebou. Správně, vůbec do nich nemůžete zasahovat nebo je jakkoliv ovlivňovat. Žádný výběr z různých reakcí jako v RPG hrách tu nečekejte. 

Na dobrou noc 

Vůbec by nebylo od věci přirovnat VA-11 HALL-A ke knížce, kterou si člověk vychutná chvíli před spaním. Jedna směna ve hře je jako jedna malá kapitolka v rámci většího celku. Každý den se příběh kyberpunkové společnosti na pokraji zhroucení posunuje o kousek dál. Na pozadí toho se Jill sbližuje se svou vedoucí, ke které vzhlíží (Jill preferuje dámskou společnost před pánskou), odhaluje pravdu o svém kolegovi Gillianovi a sdílí strasti a slasti některých svých návštěvníků.

Do baru totiž zavítají občas i někteří známí naší barmanky, kteří se mísí s náhodnými návštěvníky, mezi které patří soukromé očko, parodie J. Jonáše Jamesona, rádoby vzdělanec motající dohromady filozofické směry a cizí jazyky, kterým sám nerozumí, nebo roztomilá robotka, živící se jako společnice pro každou špatnost.

Kromě pročítání velkého množství textu nabízí VA-11 HALL-A dvě minihry. Jednu menší než druhou. První je příprava drinků. Jill má k dispozici barmanskou příručku a hned na úvod hráče celým systémem přípravy provede krátký tutoriál. Malá zrada přichází až ve chvíli, kdy si postavy objednávají drinky pomocí hesel, narážek a aktuálního rozpoložení. Hráč tak musí dávat celou dobu při čtení opravdu pozor, aby dokázal co nejlépe odhadnout jejich požadavek, a dokázal namíchat správný drink.

Platí to též o stálých návštěvnících, kteří si objednávají už jen svoje “jako obvykle.” Spokojení klienti znamenají víc peněz, víc peněz znamená, že se hráč může starat o Jill dostatečně dlouho. Je totiž potřeba platit nájem, kupovat pro Jill věci na rozptýlení, a pokud to nejde, hra končí.

Druhá, ještě menší minihra, spočívá ve výběru hudby do jukeboxu před každou směnou. Na první pohled bezvýznamná záležitost může ovlivnit třeba výši spropitného a někteří z návštěvníků dokonce hudbu i rádi pochválí. Navíc se hudební podklad dobře poslouchá sám o sobě. Na výběr je z asi padesáti skladeb v elektro-kyberpunkovém stylu a je znát, že si dali autoři záležet i na tomhle prvku. V koutě se nekrčí ani výrazný grafický styl, který nadchne nejednoho milovníka mangy a pixel artu. Zamilovat si některé postavy nikdy nebylo snazší. 

Dilema 

Hodnotit VA-11 HALL-A jako videohru se snad ani nesluší. Minimum skutečně hratelného obsahu by ji totiž poslalo někam do propasti dějin. Naneštěstí není cílem tohoto audiovizuálního skvostu nabídnout hráčům desítky hodin ovlivnitelných dialogů nebo otevřený svět. Zážitek je daleko hutnější a svým způsobem jednodušší a to, kolik zabere času, určuje jen hráčova schopnost číst anglický text a momentální duševní rozpoložení. Na pěkných pár hodin to ale vystačí.

VA-11 HALL-A zkrátka není hra v pravém slova smyslu – jde o interaktivní novelu, která boduje ve všech ohledech Výborná atmosféra s neméně výbornými zapamatovatelnými postavami a hlubšími texty v líbivém kabátku dělá z VA-11 HALL-A záležitost, která by neměla uniknout žádnému náročnějšímu hráči.