Unreal Tournament 2004

Verdikt
93

Unreal Tournament 2004 je bezesporu titul, který nezaslouží nic než chválu, ačkoliv jeho síla stojí tradičně především v multiplayeru a online hře. Na tomto poli však hledá konkurenci jen velice těžko.

Počítač

WindowsWindows

14,99 €Steam

Mac OS XMac OS X

Nedostupné

LinuxLinux

Nedostupné

Další informace

Výrobce: Epic Games
Vydání: 19. března 2004
Štítky: sci-fi, fps, multiplayer, akční, online

Nástup jara roku 2004 byl je ve znamení hned několika očekávaných akcí s vysokými ambicemi. Objevil se Battlefield: Vietnam a Counter-Strike: Condition Zero. Světlo světa ale také spatřila hra Unreal Tournament 2004, která není ničím méně než dalším pokračováním primárně multiplayerově zaměřeného gladiátorství z prostředí světa Unreal. Z několika důvodů se nabízí i jakési srovnání s prvně zmiňovaným titulem. Pro obě hry byla společná kontrastní atmosféra, jež jejich vydání předcházela.

Zpátky do světa Unrealu

Všude dost silně zaznívaly pochybnosti o hodnotě budoucího produktu, přirovnávaného k datadisku. Engine hry se oproti Unreal Tournamentu 2003 podstatně nezměnil a mnohým leží v žaludku diskutabilní hratelnost UT2003, považovaná často za omyl. UT2003 bylo nicméně přínos třeba právě v tom, že posloužilo k „osahání“ si spousty jeho novinek v praxi, na základě čehož mohli tvůrci pracovat na dalším ladění na první pohled neviditelných detailů, které právě dělají z dobré hry hru skvělou. A toto šperkování je jednou z oblastí, která je v novém UT2004 zastoupena (na rozdíl od BF: Vietnam) v míře obrovské.

Engine UT2004 se nijak výrazně oproti loňskému ročníku nezměnil, což ale v jeho případě je jen dobře. Krom toho, že hra i tak vypadá dobře, je vidět vysoká optimalizace v hardwarových nárocích, které mají být nyní ještě nižší. Díky zachovanému jádru pak nevznikají problémy s neoficiálními herními mody a jejich přechodem na novou verzi.

Kosmetika s velkým K

K hratelnostním novinkám patří třeba možnost každé zbrani přiřadit vlastní kurzor, což pomůže pri její identifikaci pokud hrajete s jejím vypnutým zobrazováním. Drobností, ale užitečnou, je pak možnost u libovolné zbraně prohodit primární a sekundární střelbu, u translokátoru použít dva způsoby vykreslování jeho trajektorie a u některých zbraní volit starší či nový vzhled. Pokud při sekundáru translokátoru stisknete i primár, vrátí se vám do ruky předchozí zbraň.

HUD je doslova prošpikován různými formami nápovědy od orientačních mapek přes různé formy zobrazování spoluhráčů, indikaci zásahu, textovou nápovědu s opravdu užitečnmi tipy, úvodní instruktážní videosekvence v Assaultu, šipky ukazující směr postupu, atd atd. Vzpomenout si na vše snad ani nelze, doplním tedy ještě pochvalu za možnost si většinu těchto prvků volitelně i deaktivovat v závislosti na tom, zda je daná informace pro vás užitečná či už na ni upozorňovat nepotřebujete. Sem řadím i hlasatele a v neposlední řadě dvě novinky z oblasti audia – systém „text-to-speech“ a hlasovou komunikaci včetně její implementace do hry s boty.

Herní módy

Pomaličku se dostáváme k tomu, co běžného hráče zajímá nejvíc. Jde o herní módy, kterých je celkem deset: Assault, Deathmatch, Team Deathmatch, Last Man Standing, Mutant, Invasion, CTF, Double Domination, Bombing Run a Onslaught. Tedy vše, co bylo v UT2003 plus Assault a Onslaught. Notoricky známé mody netřeba komentovat, ale co ty nové a méně známé?

Už z dřívějška můžete znát herní variantu Mutant, což je takový zvláštní Deathmatch. Jeho specifikum je v tom, že všichni hráči nahánějí jediného, který zastává roli mutanta. Jeho nevýhoda je kompenzována podstatně vylepšenými schopnostmi, aby jeho skolení nebylo tak snadné. Jde tedy o jakýsi lov na štvanou zvěř s tím, že lovec, který ji skolil, sám přechází do její role. Navíc zde najdeme ještě jednu speciální postavu, kterou je tzv. „bottom feeder“, čili jakýsi hráč s nejnižším skóre. Ten má navíc privilegium fragovat i ostatní hráče a tím zároveň přidává do hry zajímavý prvek. HUD pro tuto hru je doplněn radarem okolo zaměřovacího kříže, na němž se zobrazují ostatní hráči, jakož i oba zmínění „specialisté“.

Invasion je jakýsi týmový singl, kdy hráči společně čelí nájezdům počítačem řízených příšer, které na ně v sílících vlnách útočí. Je to tedy jakýsi Unreal ve více lidech. Pro tento herní mod jakož i pro Mutant se využívají deathmatchové mapy a oba herní mody pocházejí z bonuspacku vydaného pro UT2003.

Assault

Assault prožívá svůj slavný návrat. Jde o výborný mod, jehož pravidla dovolují zpracovat rozličná témata a dávat tak hře zcela osobitý náboj. Ostatně to sami poznáte na mapách, které s hrou přicházejí, protože v nich autoři ukázali, kolik pravdy na tom je. Z dema známý Convoy s nutností přeskakovat mezi souběžně jedoucími soupravami byl jen úvod a svým způsobem pocta oblíbené mapě z prostředí jedoucího vlaku, představené v původním UT. Obecně lze o mapách pro Assault říci, že jejich nevelký počet (6) kompenzuje vysoká variabilita prostředí a s tím spojených vychytávek.

Výborným bonbónkem je úvodní vzdušná bitva v mapě Mothership, která je krom zajímavého oživení důkazem, co všechno se dá vymyslet a jak hru obzvláštnit. Vesmírná přestřelka včetně speciálních možností v navigaci na nepřátelské cíle vypadá a hraje se opravdu moc dobře a najdete v ní sympatický návdavek. K Assaultu se ještě sluší doplnit, že tu sem tam najdeme i mobilní techniku, která tvoří jednu z podstatných hratelnostních novinek. Její težiště a plné využití ale patří především modu následujícímu.

Onslaught

Dostáváme se k hlavní novince UT2004 – týmovému modu Onslaught. Ten s sebou nese primárně i novou bojovou techniku, která zde představuje podstatu vedení bitvy a setkáte se s ní na každém kroku. Pravidla jsou v podstatě taková, že každý tým má svou základní bázi, podobně jako třeba v CTF. V centru této základní báze je umístěno jádro, o jehož zničení jde. K tomu, abyste se k soupeřovu jádru vůbec dostali, ale nestačí k jeho bázi doběhnout. Je nejprve potřeba ovládnout i dílčí stanoviště, která se na spojnici mezi oběma domovskými bázemi nacházejí. Počet těchto stanovišť je v mapách různý, jakož i variabilita spojnic (a potažmo tedy různých cest), kterými je postupným zabíráním možno se k soupeři dostat.

Smyslem Onslaughtu je nutnost postupného zabírání jednoho až dvou epicenter - nedochází tedy k rozmělňování bitvy po celé ploše mapy. S tím souvisí dále nemožnost útočit na stanoviště, které není přímo propojeno s jiným, jež váš tým už ovládá. Celý herní systém si tedy představte jako postup od vlastní báze k té soupeřově tak, že si můžete zvolit jednu nebo více cest, kterými se vydáte s tím, že lze postupovat klidně i po všech alternativních cestách zároveň. Stejným způsobem jde i soupeř proti vám a v okamžiku střetu začíná pořádný boj na pevnině i ve vzduchu.

Vznášedla a vozítka

Vzdušná technika je zastoupena jednak vznášedlem Manta, což je jakýsi hybrid mezi rychlým vozidlem a letadlem. Pohybuje se sice vzduchem, ale vždy jen kousek nad zemí s možností se dočasně odlepit výskokem, případně naopak rychle dosednout a rozmetat tak horizontálními vrtulemi nebohého pěšáka široko daleko. Krom primární zbraní je pak plazmová puška s vysokou kadencí.

Plnohodnotným vzdušným korábem je pak rovněž rychlý Raptor, jehož veliká výhoda je právě v možnosti se vysoko vznést a překonávat tak překážky, které ostatní technika musí objíždět. Pro boj je Raptor vybaven rovněž šikovně, protože disponuje jak účinnými plazmovými střelami proti živé síle, tak i raketami pro likvidaci poletující bojové techniky. Ve hře narazíte i na bombardér Phoenix, který svrhne ničivý náklad do místa, kam ukážete Target Painterem.

Mezi vzdušnou techniku se pak řadí i vesmírné koráby (Spacefightery), v nichž si zalétáte v již zmiňovaném úvodu mapy AS-Mothership. I ostatní mobilní stroje nesou známky přemýšlení a snahy o zajímavé nápady. Některé jsou i vícemístné a projeví se souhra řidiče s obsluhou kanónu. Netradiční je třeba kosení pobíhajících nepřátel ostrými klepety vozítka Scorpion, která lze roztáhnout do šířky a posekat jimi vše živé v dosahu. Samozřejmostí je možnost pobíhající panáčky decimovat pouhým přejetím, případně trefou kusem právě zničeného stroje.

Další speciality Onslaughtu

Ony vůbec střelecké efekty a výbuchy vypadají efektně a atmosféricky, což celé hře dává správnou bitevní atmosféru. Z vychytávek najdete třeba naváděné střely a indikaci toho, když je stroj, v němž sedíte, soupeřovým systémem zaměřen. Objeví se vám výstražný nápis a pak máte chvíli na to zmizet, vyskočit anebo se smířit s odchodem do limba. To je mimochodem zpracováno tradiční formou vlny, čili každých X sekund se limbo otevírá a v daném intervalu se padlí hráči vracejí do hry. Odchodem do limba se vám také zpřístupní mapka, na níž si lze vybrat, ve kterém stanovišti se chcete objevit. A je tu i možnost se mezi vlastními stanovišti rychle teleportovat.

Specialitou Onslaughtu a Assaultu jsou jakési stojany se zbraněmi, které vám doplní hned několik zbraní naráz oproti standardní potřebě sbírat je jednotlivě. Síť stanovišť v onslaughtových mapách lze editovat a tím měnit strukturu propojovací sítě, na základě níž se pak bitva musí vést. Tímto způsobem tedy můžete hru velice snadno zmodifikovat a vytvořenou síť si i uložit do profilu.

Singleplayer a systém kreditů

Singlová část UT2004 je zpracována podobně jako loni formou turnaje, do kterého je potřeba se nejprve kvalifikovat krátkou sérií samostatných deathmatchových bitev, poté si vybrat tým a dokázat, že máte na to být jeho vůdcem. Následují další týmové kvalifikace a poté vlastní pavouk sestávající z postupného otevírání dalších a dalších arén a herních modů. I singl prodělal celou řadu novinek, díky nimž je teď podstatně zábavnější. Jednak si všimnete hodně přepracované umělé inteligence botů, kteří hrají víc týmově a díky snadnějšímu velení vypadá hra podstatně lépe než dřív.

Celý singleplayer je provázen hrou o kredity, které používáte jako vklad do každé bitvy. Vítězstvím získáte určitou sumu, zatímco prohrou přicházíte o vloženou částku. Kreditní systém je doplněn i o různé bonusy, například za řadu killů po sobě, použití adrenalinového comba, za first blood atd. Novinkou je také možnost v řadě bitev volit i alternativní mapu, kde se boj uskuteční. Pokud se k tomu uchýlíte, bude vás tento taktický manévr nějaký ten kredit stát. Kredity potřebujete i k ozdravení zraněných spoluhráčů a v neposlední řadě i při zápasech mimoturnajových, kterými je singl prošpikován a vyzývají vás k nim ostatní týmy, jakož i vy sami můžete ostatní k nějaké té férovce vyzvat.

Dramatické jsou i boje, kdy jde krom kreditů i o zlanaření člena týmu. Představte si, že přijde výzva k bitvě, kterou když prohrajete, přijdete o kvalitního spoluhráče. Takto lze i hráče z jiných týmů získat naopak do vlastního týmu.

Zbraně

Seznam zbraní v UT2004 je z větší části poplatný tomu, co už známe z předchozího ročníku, tedy co se týče vzhledu a názvů. S tím autoři nic moc nedělali, ale o to víc se zaměřili na ladění jejich chování na základě zkušeností z ročního hraní. Flak má jinou kadenci i účinnost, sekundáry ze Shocku létají podstatně rychleji, změněna je i jejich prostorová účinnost atd atd. Změny se nevyhnuly ani ostatním pick-upům, kdy se jiným způsobem sčítají štíty, některé power-upy se objevují v mapě až určitou dobu po startu hry atd.

Nutná je zmínka o zbraních nových, vesměs určených hlavně pro Onslaught. Jejich význam je samozřejmě především v nasazení proti mobilní technice, aby i pěšáci měli proti tanku či rychlému vznášedlu šanci. Tady přichází na řadu AVRiL, čili Anti-Vehicle Rocket Launcher, schopný posílat ničivé řízené rakety na velkou vzdálenost. Efektní čmoud a vysoká účinnost jsou jeho typickými znaky, jakož i potřeba se s ním naučit zacházet, abyste nepálili jen tak do větru.

Mapy

Map hra přináší celkem sto šest, z toho sedmapadesát nových. To je bratru čtyřikrát víc v porovnání s vietnamským Battlefieldem. Z designu map je jasně patrné poučení, že komplikovaná struktura, kde se každou chvíli o zadrhnete o nějaký zbytečný výčnělek, není pro hru to pravé. Charakter nových arén by se dal v určitém smyslu přirovnat k návratu staré školy, především deathmatchové arény tak zcela jistě působí. U nich potěší i jedenáctka arén pro duely - vesměs velice kvalitní kousky.

Multiplayer

Pro většinu hráčů bude hlavním cílem využití UT2004 především internetový multiplayer, k němuž je nezbytné vlastnit originální & unikátní CD-klíč. Serverů je spousta a hra krom klasického server-browseru nabízí i možnosti zabudovaného irc chatu nebo vyhledávání přátel (Buddies). Bohužel i zde platí, že nejvíc chce žvanit ten, kdo nemá co říct, a tak se samozřejmě sem tam nevyhnete setkání s nějakým tím blbem, který v této technologii vidí možnost veřejně prezentovat svou tupost. Nicméně vše jde povypínat anebo si vybrat server jiný, kde se podobné voloviny netrpí a odkud jsou podobní týpkové banováni.

Samozřejmostí je i známý editor všeho, co ve hře najdete, UnrealEd, v němž si vytvoříte od vlastní textury všechno potřebné přes mapu či celý herní mod. Speciální 2-DVD edice (kterou u nás neseženete a ve světě byla rozebrána během pár dnů) obsahuje navíc krom jiného i spoustu výukových videí a dalších materiálů pro ty, kdo propadli právě editacím. 

Shrnutí

UT2004 je hra, jejíž hutnost nemá obdoby. Desítka herních modů, víc než stovka povedených map (z toho přes padesát nových), přes osmdesát hráčských modelů, dosud nejlepší boti, robustní a hlavně vyladěný engine - to vše korunováno nespočítatelným množstvím užitečných vychytávek od kosmetiky přes spoustu toho, co se odrazí i přímo v hratelnosti.