Unravel
Úžasná plošinovka, na které se větší chyby hledají s největšími obtížemi. Vizuálně bez konkurence, s podmanivou hudbou, cituplná, příjemná, skvělá. Hra, kterou lze doporučit každému bez ohledu na žánrové preference.
Další informace
Výrobce: | Coldwood Interactive |
Vydání: | 9. února 2016 |
Štítky: | umění, plošinovka, pro hráče do 18 let, adventura, hlavolamy, logické |
Také máte někdy pocit,
že už hry nedokážou strhnout jako dřív? Že zážitkům, které vás naprosto
nekriticky přibily do křesla a nenechaly vás vydechnout, už definitivně
odzvonilo? Všechno je na nic, už jsme moc staří a tak dále? Tato hořkosladká
sebelítost ale nyní dostává pořádný políček od šikovných Švédů ze studia
Coldwood Interactive, kteří servírují fantastickou plošinovku, jež nechytne za
srdce jen úplné roboty.
Hlavní sílu hry
symbolicky představuje už její hlavní hrdina. Zhostíte se role přízového
panáčka Yarnyho, který je asi tak nejroztomilejší herní postava vůbec. Nejde ale o prvoplánové ťutu ňuňu, ve kterém by autoři vypočítavě
tlačili na naše vnitřní měkoty. Yarny je totiž, stejně jako celá Unravel,
především bezprostřední. Prostý cíleného patosu, profláklé hry na city. Upřímná.
Další adjektivum, které se ve spojitosti s Unravel dere na mysl. Opravdová.
Bezelstná. I když občas docela lstná.
Švédskem
Hra nenásilně
sleduje osudy jedné rodiny, jejíž vzpomínky budete sbírat v překrásné severské
krajině. V celé zápletce nepadne jediné slovo, ale tvůrci naznačují tak jemně a
dovedně, že nejen zaměstnají vaši mysl, ale hlavně - a jsme zase u toho -
srdce. Hra nemá problém střídat chvíle prosluněné radostí s daleko temnějšími
tóny, momenty, které přivodí příslovečný knedlík v krku, aby vám v dalším
okamžiku kámen ze srdce zase shodila s hromovým zaduněním. Autoři si s
elegantní lehkostí podmaní vaše city a budete jim napospas. Citům? Tvůrcům?
Oběma! Pamatujete na tříminutový průřez životem hlavního hrdiny v Up!, ze
kterého se nejednomu Vikingovi orosily oči? Asi takovým dojmem působí celá
Unravel.
A souvislosti s prostředím hry padlo slovo "překrásná", představte si ho tučně a nesčetněkrát podtržené. Detailní záběry na skandinávskou přírodu jsou totiž neuvěřitelně nádherné. Tu se budete prodírat trsem divokých ostružin, tam zdoláte překážku v podobě vysokého kamene uprostřed vřesoviště, abyste vzápětí s větrnou svižností létali mezi větvemi bříz. V pozadí se často mihnou typické skandinávské domečky výrazných barev, podle kterých Švédsko bezpečně poznáte. A pokud jste tuto zemi někdy navštívili či dokonce považujete smaragdové švédské lesy za místo, kde, kdyby existovali, by nutně museli žít skřítci a víly, budete u vytržení ještě více.
Úrovně střídají
roční doby i prostředí, ale jedno se nemění - užaslý výdech na začátku každé z nich.
Ať už před vás hra postaví hvozd, stodolu, takřka ladovsky zasněženou krajinu
či rašeliniště, úvodní myšlenka je stejná. "Sakra, to je krása!"
Tvůrci v průběhu hry prozkoumají snad celé barevné spektrum a jelikož Unravel
má i vcelku zřetelný ekologický podtext, podíváte se rovněž do úmyslně
nepěkných míst. Toto otření se o životní prostředí nicméně působí malinko
naroubovaným dojmem - hře by ústřední téma lidí, kteří o sebe přicházejí, aby
se poté zase našli, úplně stačilo. Nejedná se však o nikterak rušivý prvek.
Kdyby vám snad hlavou bleskla kacířská myšlenka, že tenhle level přeci jen vypadá dost podobně jako ten předchozí, což se jednou dvakrát opravdu může stát, štafetový kolík zasněného průvodce po říši divů střelhbitě převezme hudba. Míchanice severského folku a mazlivého ambientního podkresu sedí k tématu, poněkud nepřekvapivě, asi jako račí hody ke konci léta či sirkárna do Jönköpingu. To znamená, že by to bez ní opravdu nebylo ono. Stejně jako prostředí se i hudba v průběhu mění, a stejně jako prostředí i ona za celou hru nemá slabší chvilku.
Po mostech z bavlnky
Kdo by chtěl
chudáka psa bíti, hůl by si nejspíš mohl najít v samotné hratelnosti. Tím ovšem
vůbec nechceme naznačit, že by snad byla špatná, jen je vcelku jednoduchá. Panáček
Yarny je z příze a při pohybu se odmotává, nechává za sebou vlákno. To znamená,
že musíte své pohyby často plánovat tak, abyste se dostali k další zásobě
životodárného vlákna dřív, než Yarny zůstane - metaforicky i doslova - viset.
Též to ale
umožňuje vracet se zpět na zdánlivě nedostupná místa - Yarny totiž dovede
vyšplhat po vlastním odmotaném vláknu zpátky. Také zvládne svou nit napevno
přivázat k místům k tomu určeným, a pokud takto sváže dva výstupky v dostatečné
vzdálenosti, vyrobí most, z kterého se může vymrštit jako z praku nebo po něm
třeba vytlačit předmět tam, kam by to jinak nešlo.
Celá Unravel je o houpání se mezi
větvemi, šplhání na kapotu auta či vyvýšený parapet, hádankách s tvořením
mostů, po kterých vytáhnete plechovku, aby bylo od čeho se odrazit, a svazování
pák v určitém pořadí, aby dveře či stavidla zůstala otevřená, a Yarny zároveň
nebyl přivázaný tak nešikovně, že by mu došla příze.
Design úrovní je nicméně skvělý a ačkoliv aspektů hratelnosti skutečně není přehršel, jejich využívání po celou hru neomrzí. Bylo by vůbec fér za to hru kritizovat? Vždyť ve skvělém Rayman Legends s trochou nadsázky vlastně také jenom skáčete a mlátíte protivníky, no ne? Nejde přeci až tak o kvantitu, ale o to, jak hra se svou nabídkou pracuje - a Unravel to činí parádně, svižně, s grácií.
Nástrahy
Nepřátel v pravém
slova smyslu se zde ale nedočkáte, ačkoliv je k nalezení několik akčnějších
scén, kdy je třeba přelstít kraba, uprchnout hlodavci či se skrývat před
podrážděnými havrany. K nim mimochodem opět spustí doprovod živá a dynamická
hudba, která z prostého přebíhání mezi kryty na otevřeném poli mávnutím
kouzelného proutku udělá neuvěřitelně napínavou eskapádu.
Někomu by nejspíš
mohly pohnout s nervy náhodné pasti, jejichž spuštění končí Yarnyho skonem a
načtením posledního checkpointu. Unravel ovšem není přehnaně obtížná hra a
pokud jste v životě hráli alespoň jednu plošinovku, většině nástrah se nebudete mít problém vyhnout přinejhorším na druhý pokus.
Když se zachvěje obrazovka a z jedné její poloviny se začnou drolit malé
kamínky, člověk už ten následný velký balvan tak nějak čeká a automaticky se
klidí z cesty.
Ovládání Unravel je opravdu parádní, tedy alespoň na gamepadu. Okamžitě přejde do krve, je intuitivní a už ve druhé úrovni máte pocit, že Yarnyho vedete spíše myšlenkami než rukama na ovladači. Ani klávesnice s myší nezůstávají pozadu, ale ke stoprocentnímu zážitku by se hodil právě spíše gamepad.
S láskou k řemeslu
Vady? Nedostatky?
Hra je vcelku krátká. Na závěrečné titulky se podíváte po
zhruba šesti hodinách, což se může zdát dostatečné, ale věřte, že není.
Budete totiž chtít víc! Na druhou stranu to dává iniciativu k prozkoumávání úrovní a
vyzobávání secretů v podobě roztomile obšitých knoflíčků. K nim se budete
dostávat nejsložitějšími postupy a řešením už poměrně obtížných hádanek, pokud
se tedy rozhodnete je posbírat všechny, může herní doba vcelku dramaticky
narůst.
Na Unravel by šlo vrstvit přídavná jména jak svetry před vycházkou do švédské zimy. Přirozená. Nepřikrášleně krásná. Nestrojená. A hlavně láskyplná. Čirá radost z tvorby a zprostředkování cesty, do které tvůrci nalili vlastní duše, ze hry sálá každým okamžikem. To samozřejmě proniká i ke hráči a formuje tak největší pozitivum hry. Je zkrátka a dobře učiněná a neposkvrněná radost ji hrát, což je největší kompliment, který vůbec lze složit.