Turmoil
Turmoil je návyková a příjemně nostalgická manažerská strategie. V roli podnikatelského průkopníka si zkusíte pohádkově zbohatnout na těžbě ropy, ale váš sen o dolarech tryskajících ze země nebude trvat dlouho. Herní kampaň totiž brzy zachvátí přílišná míra opakování.
Další informace
Výrobce: | Gamious |
Vydání: | 2. června 2016 |
Štítky: | obchodní, budovatelská, manažer, strategie |
Amerika kdysi nechytla jen zlatou horečku. Pohádkové bohatství mělo na konci devatenáctého století také barvu ropy. Vypráví o tom poutavá manažerská strategie Turmoil, ve které přijmete roli chamtivého petrolejářského magnáta. Smiřte se však s krátkou a relativně stereotypní herní kampaní. V jádru zábavná hříčka s příjemnou atmosférou mohla dopadnout lépe, kdyby se nevyčerpala jako samo ropné ložisko.
Návrat do minulosti
Turmoil je chytlavá byznysová strategie, zaměřená na management zdrojů, která ale zaujme i svým námětem. Vzpomíná na těžařské začátky v severní Americe s jejími prašnými cestami, dřevěnými saloony a úžasnými podnikatelskými příležitostmi. Je to ohlédnutí za dobou neregulovaného kapitalismu a za petrobarony, kteří dokázali zbohatnout díky odvaze, štěstí ale i nelidsky tvrdé práci svých dělníků. Zajímavé dějinné svědectví hru nečekaně obohacuje. Ostatně, milých ohlédnutí je v ní více. Vzpomíná dokonce na staré herní časy.
Specifická směs jednoduchých barev, dvourozměrných statických obrazovek a nepříliš detailních objektů odkazuje na nejklasičtější byznys tycoony z počátku devadesátých let. Až u svého vrtu postavíte pár firemních budov, bude to vypadat jako na nádraží v Railroad Tycoon. Významnější část hry se ale samozřejmě odehrává pod povrchem. Tam hra dokonce evokuje díla mimo vlastní žánr.
Země proděravělá skrz naskrz vrtným průzkumem nápadně připomíná Liero či Tunneler. Každé otevření ropné žíly s libozvučným šplouchnutím však připomene, že tentokrát nepůjde o válku žížal nebo tanků, nýbrž o boj s přírodou, která svoje bohatství nevydá lacino. Ložiska „černého zlata“ budete hledat víceméně naslepo a s mnoha investičními omyly, což slibuje velkou porci zábavy i adrenalinu.
Panství pod zemí
V Turmoil se prakticky neustále řeší dilema, do kolika ropných vrtů se ještě můžete pustit, když návratnost investic nelze spolehlivě předvídat. Ačkoliv časem zdokonalíte geologický průzkum, v každé misi hrají stále velkou roli štěstí a náhoda. Stejně jako tomu kdysi bylo i ve skutečnosti. Vše navíc zkomplikuje konkurenční boj, který se nad těžařskými pozemky strhne. O zisk se s vámi samozřejmě utkají další ekonomičtí dobrodruzi.
Boj několika magnátů o zužitkování darů země splňuje parametry těch nejklasičtějších tycoonů, ačkoliv důležité odlišnosti by se našly. Byznysmeni si hlavně půdu navzájem fyzicky neuzurpují, namísto klasické teritoriální války o ni soupeří v peněžních aukcích, jejíž výsledky se respektují. To hře dodává příjemně nenásilný, i když stále soutěžní charakter. Kdo zkrátka v dané fázi kampaně přeplatí ostatní, získává nejlukrativnější půdu, kterou už mu nikdo nesebere.
Čas jsou peníze
Rozparcelovaná země je odrazem specifického toku herní kampaně. Tvoří ji velké množství jednotlivých misí, ve kterých se hráč snaží porážet konkurenty těžbou co největšího objemu nerostné suroviny v určitém časovém limitu. Každá těžební licence obvykle trvá dvanáct herních měsíců, což je pár minut v reálném čase, ale i když se to zdá málo, stihnete vše podstatné, co museli i skuteční těžaři. A to slibuje fantastickou zábavu.
Byť je na každou misi málo času a vybraná oblast se vejde na jednu jedinou herní obrazovku, musíte zorganizovat geologický průzkum, vybudovat ropné věže, provrtat zemi, přepravovat barely ropy do rafinérií a hlídat kolísající výkupní ceny. Je toho opravdu hodně, co dohromady tvoří petrolejářský sen. Udržet tento byznys ve správných obrátkách dá zabrat.
Hra umí připravit opravdu perné okamžiky. Když neregulujete tok ropy, mohou vrtné věže kolabovat. Nezvládáte-li dopravu, trčí koňské povozy ve frontách. A když nedáváte pozor na vývoj cen, nic nevyděláte. Nejvíce stresující jsou situace, kdy se v projektu točí již opravdu velké peníze a v potrubí stále není ani kapka. Na druhou stranu není nouze ani o chvíle příjemné satisfakce, kdy to pod nohama nádherně šplouchá a v kase cinká. To se pak podniká jedna báseň.
Největší zábava tkví rozhodně ve vybalancování příjmů a investic. Přestože se hra nechlubí kdovíjak komplikovaným účetnictvím a místo provozní nákladů (výplaty, údržba atd.) řeší jen ty pořizovací (nákup budov, koní, technologií...), ideální ekonomika podniku je věda. Hlavně zmíněný faktor náhody dramaticky zvedá napětí. Nad každým metrem potrubí musíte opravdu váhat, zda se vyplatí. S faktorem rizika se hra docela vymyká běžné žánrové praxi. Nestačí jen ovládnout ekonomickou logiku, musíte mít vážně trochu štěstí. V mapě chudé na zdroje nevyhnutelně pohoří i zkušený stratég.
Vše se jednou okouká
Napětí a zábava hře neschází, postrádá však větší gradaci děje a pestřejší strukturu kariérních úkolů. V hlavní kampani jde bohužel pořád o totéž a nebýt solidního upgradovacího sytému, měnily by se vlastně jen přírodní podmínky těžby a stav bankovního konta. Naštěstí jde téměř každou podnikatelskou činnost nějak zdokonalit a tím hře dodat trochu svěžesti – než se definitivně utopí ve stereotypu.
Vylepšovat můžete prakticky každou podnikatelskou aktivitu. Máte-li dost peněz na investice, lze zefektivňovat průzkum, budovat potrubí s větší kapacitou, rychleji vrtat, spolehlivěji dopravovat zboží, a dokonce podmazávat firmy, aby držely lepší ceny. I s širokou nabídkou upgradů se však hra poměrně brzy vyčerpá. Po pár hodinách už se jen úmorně opakuje.
Nejlepším manažerským strategiím se Turmoil nakonec nevyrovná kvůli méně trvanlivé zábavě. Základní mechanika hry se nevyhnutelně okouká a levelovací systém ji zatraktivní pouze na dobu nezbytně nutnou k dokončení kampaně. A samotný konec přichází už za pár hodin. Turmoil je zkrátka v rámci svého žánru spíše hříčkou než hrou, ale naštěstí aspoň sympatickou a zpočátku i příjemně návykovou.