Transport Tycoon (mobile)

Verdikt
27

Před dvaceti lety skvěle fungující Transport Tycoon dnes stěží zastává roli hezkého pomrknutí na nostalgiky. Kvůli zásadním technickým problémům, zastaralému designu a zoufale nepřizpůsobenému ovládání na dotykové obrazovky staronový simulátor dopravního podniku balancuje na hranici hratelnosti. Škoda, pod ošklivou a neprůchozí slupkou ta stará dobrá hra někde je. Kupovat tento počin však rozhodně nedoporučujeme.

Mobilní zařízení

AndroidAndroid

Google Play
Koupit

iOS (iPhone, iPad)iOS (iPhone, iPad)

App Store
Koupit

Další informace

Výrobce: 31X
Vydání: 3. října 2013
Štítky: budovatelská, mobilní hry, simulace, strategie

Když Chris Sawyer oznámil port původního Transport Tycoon na mobilní zařízení, zaplesalo nejedno nostalgické srdéčko. S původní hrou strávilo mnoho lidí opravdu nepěkné množství času, který už dnes samozřejmě nemají. Na mobilní verzi TT by si ho ale třeba našli, když v ní byl zainteresovaný Chris Sawyer - stvořitel skvostu, který dodnes hrají tisíce lidí v OpenTTD variantě. Po případném vyzkoušení ale budou mít o Sawyerově podílu na vývoji hry své pochybnosti a dost možná šlo jen o marketingové mazání oldschool medíku kolem pusy.

Sawyer totiž při vývoji nebyl vůbec potřeba. Portéři ze studia 31X opravdu na design hry a herní mechaniky nesáhli. Vzali téměř 20 let starou hru, prohnali ji přes Locomotion a jen se postarali o to, aby alespoň nějak fungovala na mobilních platformách. Sám Sawyer se před vydáním kasal, že budeme mít co dočinění s naprosto původním a plnohodnotným Transport Tycoonem bez výrazných změn. Nekecal, a majitelé iOS či Android hraček si tak mohou staronový Transport Tycoon prožít se vším všudy. Bohužel...

Zatuchlé závany dvou dekád

O Transport Tycoon rozhodně platí, že je to hra své doby. Podobně jako třeba staré adventury. Adventury se nějakým způsobem vyvinuly. Máme tu filmové zážitky typu Beyond: Two Souls, pokusy o modernizaci jako The Cave, nebo upravené a moderní point and click adventury klasického ražení, které prošly inovací alespoň v ovládání a vnitřní logice. Postupem let se zkrátka vyvíjelo všechno, včetně tycoon her.

Zkuste si dnes střihnout nějakou starou “Lucasovku” v původní podobě. Ano, zamáčknete nostalgickou slzičku a budete vzpomínat, ale když seberete odvahu a růžové brýle dáte stylově osmdesátkově zezadu na krk, tak procitnete. Uvidíte starou hru. Trošku delší adventurní odbočka se může zdát mimo mísu, ale perfektně ilustruje, co je na mobilním Transport Tycoon špatně.

Transport Tycoon je port staré hry prakticky jedna ku jedné plus kus Locomotion, což je ke škodě věci. Co bylo tehdy skvělé, už v kontextu dnešní doby moc neobstojí. Přitom se zdá, že předělat TT na moderní platformy je super nápad. Komplexní simulátor přepravního podniku, postupné budování dopravního impéria, propojování měst... Kdo by to nechtěl?

Přitom se ani nedá říct, že by v žánru byl nějaký extra velký přetlak. Transport Tycoon ovšem tuhle díru na trhu nijak nevyplňuje. Naopak ještě zdůrazňuje, že by to něco podobné chtělo, jen mnohem líp zpracovaného. TT vás totiž rozladí ještě dřív, než se pustíte do hraní. Než vás praští do očí hnusná grafika, tak se uzívete nudou při hrozně dlouhém nahrávání na každém kroku. Výkonem přístroje to ale být nemůže. Dokonce i na novém Nexu 7 se hra loaduje jako na nějaké kalkulačce.

Původní grafika TT je pěkná. Má své kouzlo a funguje i dnes. Mobilní verze ten pěkný základ má. Bohužel je ale stará grafika (snad i kvůli tomu, že se v mobilní verzi dost podobná nehezké grafice z Locomotion) poměrně nekompatibilní s velkými rozlišeními moderních zařízení. Grafika je kvůli tomu rozpixelovaná a nedá se na ni dívat. Vůbec nejde o to, že je stará. Problém je s roztažením grafiky do rozměrů, na které nebyla dimenzovaná. Vypadá to odporně, ať už máte nazoomovaný pohled na nejnižší úroveň, nebo koukáte z větší výšky. Uděluji další černý puntík, i když je to vlastně to poslední, co by vás mělo na TT štvát.

Balada o zlomených prstech

Mobilní verze má další a mnohem větší problémy. Sawyer se chlubil, že na dotyková zařízení optimalizovali s kolegy hru ve všech ohledech. Prdlačky. Jestli si pod dotykovou optimalizací představuje předělání tlačítek na ťukání prstem namísto klikání ukazatelem myši, tak teda potěš koště. Na všechno můžete ťukat a ono to reaguje, ale je to hrozné. Hra vám na obrazovku sype jedno menu za druhým, a po několika úkonech to dojde do fáze, kdy vlastně vůbec nevidíte “hru”, ale jen koukáte na změť různých menu s hromadou tlačítek.

Blbě se v tom orientuje, blbě se to ovládá a spíš to jen hází klacky pod nohy. Neohrabaná a těžkopádná menu jdou ruku v ruce s tím, že mobilní TT je skutečně původní TT se vším všudy. I se stavěním cest. Asi už tušíte, kde je problém, pokud máte původní hru najetou. Podstatnou část hry stavíte a plánujete cesty. Ostatně, neřešíte zábavní park nebo neřídíte nemocnici, ale budujete dopravní firmu. Pokládáte železnice, rozmisťujete autobusové zastávky, a tak dále. Mapa je záludná a města leží v nerovném terénu. Ukrývají se za lesy, na kopcích, v nížinách i na pobřeží. Vy musíte natáhnout, co nejekonomičtěji železnici tak, aby mohli mezi městy jezdit lidé a různé suroviny. Ideálně co nejrychleji.

Dotykovou optimalizaci si lze představit například tak, že by se daly cesty “kreslit” tažením prstu. Prostě byste tam tu železnici namalovali prstem a ona se za vaším tahem objeví. Dává to smysl a zní to logicky, intuitivně, jednoduše, zkrátka příjemně. Taky byste to takhle chtěli, že jo? Jenže máme smůlu.

Sawyer a jeho kluci se na jakékoliv inovace vykašlali. Musíte ťuknout na ikonu železnice, pak zvolit tvar trati, který chcete někam položit, následně ťuknout na políčko mapy a zvolit rotaci. Ještě se musíte ujistit, že nemáte hned “za rohem” nějaký kopec a není potřeba zdvih, což je další ťuknutí. Když máte všechno připraveno, klepnete na ikonku pluska a daný kus trati se položí. Pokud máte štěstí a potřebujete položit jen kus rovné železnice, tak po úvodním výběru jen opakujete ťukání na plusko. V pokročilejších mapách je ale členitý terén a vy musíte s železnicí vymýšlet různé krkolomné kreace, abyste to vůbec natáhli. A to je prostě peklo!

Pořád jen ťukáte na ikonky, natáčíte jednotlivé díly, upravujete zdvih. Pekelnost stavění ještě umocňuje mapa a úroveň přiblížení. Úrovně jsou dvě. Přesnější jste, když máte pohled více přiblížený, ale to zase pořádně nevidíte kam potřebujete koleje natáhnout. Tak odzoomujete a prstem posouváte. Jakmile vidíte víc, než pět pixelů, jde framerate do kopru. Když si chcete v odzoomovaném pohledu posunout mapou, tak se vám hra seká víc, než by bylo pěkné na libovolnou 3D hru. Tady ale koukáte na hnusnou grafiku, která je stará 20 let.

Technický skvost

Extrémně špatný framerate při odzoomování není ani zdaleka jediným technickým problémem Android verze. Hra zamrzává, často padá a je přímo prošpikována hromadou bugů. Tvůrci je sice pomalu opravují a za pár měsíců bude možná všechno v pohodě, ale třeba taky ne. Autosave neexistuje, ruční ukládání je podobně neohrabané a dlouhotrvající, jako pokládání trati. A není nic horšího, než když se X minut navzdory příšernému framerate a těžkopádným menu trpělivě pokládáte s tratí, aby vám hra spadla.

Ve výsledku tu máme hru, která sice na mobilních zařízeních funguje, ale zoufale se na ně nehodí. Je hezké, že Transport Tycoon je opravdu velká hra. Že jde o komplexní “simulátor” dopravního podniku, u kterého můžete trávit desítky hodin. Je ale hrozná škoda, že forma zde ubíjí obsah takovým způsobem, že je vám pak úplně jedno, jestli se pod tím ohromným nánosem bordelu a problémů krčí v rohu zatraceně povedené jádro hratelnosti. K čemu vám je, když pomalu nejde hrát.

Pod ohavnou slupkou s nedořešeným a těžkopádným ovládáním se v Transport Tycoon Mobile skrývá jádro dobré hratelnosti. Hratelnosti, která je léty prověřená a pořád funguje. Jen se na mobilní platformy v této formě nehodí a v kontextu dnešních her působí jako takový ten strýček, který si jednou za pět let vyjde povyrazit, snaží se být strašně cool, ale vůbec mu to v těch tesilkách nejde. Pak může být vcelku jedno, že má strýček srdce ze zlata. Vy s ním ten večer nechcete mít nic společného.