Tony Hawk's Pro Skater 4

Verdikt
90

I když jde těžko rozlišovat mezi jednotlivými díly, THPS 4 představuje zatím největší zlom v sérii. Jde o až donedávna poslední velkou skateboardovou arkádu ze série Tony Hawk. Tento, nebo ještě případně třetí díl, je pro každého fanouška prkna s kolečky jasná povinnost.

Další informace

Výrobce: Neversoft
Vydání: 3. října 2002
Štítky: arkáda, skateboarding, sportovní

Jde o jízdu na skateboardu a podle toho je i zpracování vzdálené realitě zábavnou mírou, především však lze vysledovat rozdíl v úrovni kvality pokračování - až ke trojce se dalo o THPS říci, že každý díl přidal k úžasné hratelnosti další střípek a nechtělo se člověku ani věřit, že půjde ještě co vylepšit. Platí toto pozitivní tvrzení i o čtvrtém dílu THPS, který na PC vyšel oproti konzolovým verzím o něco později, než jsme si zvykli?

Starý kabátek již trochu omšelý

Upřímně řečeno, první pohled na THPS 4 vás nejspíš neusadí do židle tak silně, jako trojka. Intro video sice představí všechny hvězdy, včetně nově licencovaných osob, ale chybí mu tak dynamický a akční náboj, jako mělo dřív. Svojí vinu na tom nese beze sporu nepříliš šťastná volba titulního songu od AC/DC. Nejsou ani náhodou špatní, ale na Motörhead z minulého roku jednoduše nemají.

Pokud si vzpomínáte, THPS 3 dala hráči v každém kole za úkol vykonat několik triků různého stupně šílenosti a aby se povedlo odstranit možný stereotyp, některá kola se jezdila v časovém limitu pouze na co největší skóre. Letošní díl převrací tento systém vzhůru nohama a přilévá olej do ohně akčnosti, která více odpovídá konzolovému pojetí hry. Po úrovních si můžete jezdit podle chuti a snažit se dostat do krve nová prostředí, avšak klíčem k postupu do další úrovně je plnění úkolů. Ty dostáváte od různých osob, které jsou do levelu staticky umístěné a čekají, než si u nich úkol vyzvednete.

Následuje návrat do familiérnějších kolejí, kdy odstartuje časový limit a vy musíte v jeho ďábelsky krátkém trvání splnit, co vám osoba zadala. Neočekávejte revoluci - stále budeme sbírat písmenka ke složení slova SKATE, budeme dávat série triků v daném pořadí a na daném místě, dávat co nejlepší komba bez dopadu atd. Přesto se objevuje i několik novinek, jako například sbírání písmenek do slova během jediného komba a tudíž bez dopadu.

V každém z devíti úrovní lze plnit až 16 úkolů, některé se však otevřou až po splnění předchozích. Díky tomuto systému jsou úrovně znatelně větší než dříve a skutečně se nyní vyplatí projet se párkrát areálem před plněním úkolů. Čím více úkolů splníte, tím více také dostanete možností odměny, ať už to mají být peníze, nová komba nebo body pro vylepšení statistiky vašeho skatera. Z těch je to například ollie (skoky), switch (obraty ve vzduchu), lip balance (triky na hraně rampy) atd.

Úkoly pro profíky

Zatím jsme však jen zlehka nakousli novinku asi největší, kterou má THPS 4 v nabídce. Tou jsou takzvané Pro Challenges, které se otevřou až po splnění 90 z celkových 190 úkolů ve hře. Jedná se o komplexnější a drsnější úkoly, které jsou šité na míru každé herní postavě a jejich plnění vám kromě obligátního otevření videa toho kterého skatera nebo skaterky (Elissa Steamer nechybí ve výběru) zpřístupní i uzamčené úkoly v běžných úrovních. Jde tedy o jakýsi reciproční systém, kdy k projití celé hry musíte střídavě plnit úkoly běžné a Pro Challenges, samozřejmě vedle spousty specifických drobností v každé úrovni.

Například populární Jackass šílenec Bam Margera tak musí místo na skatu jet protentokrát v nákupním vozíku z vršku Alcatrazu (jakž se jmenuje jedna z úrovní) dolů, navrátilec Bob Burnquist zase musí projet looping a během jízdy provést specifická komba. Je příjemně, že Pro Challenges nejsou prostě obtížnější úkoly, namísto toho potěší fanoušky jednotlivých postav.

Žádná procházka růžovým sadem

Úkoly řádně přitvrdily a celkem se na tom podepisuje i absence tutoriálu. Ve trojce byl tutoriál spolehlivou cestou i pro začátečníky, kterak dostat do krve krkolomné ovládání přes klávesnici, což nyní celkem znatelně chybí. Jestliže jste celý rok nehráli THPS 3 bez přestávky, budete nyní mít najisto problém vrátit se zpět ke starým rutinám, které jakoby najednou nechtěly fungovat. Když k tomu připočteme právě ony obtížné úkoly, není THPS 4 rozhodně nijak odpočinkovou hrou a vyžaduje ze strany hráče plné nasazení a někdy až masochistickou trpělivost.

Beze změn zůstala povaha úkolů, která vyžaduje značnou improvizaci a dává tak hráči při plnění v zásadě volnou ruku, chvílemi se však díky monstrózním úrovním může jednat téměř o nevýhodu. U komplikovanějších cílů by tak hrozila ztráta akčního náboje, díkybohu však přibyla v THPS 4 nedocenitelná možnost rychlého resetu úkolů. Dříve bylo po nevydařeném pokusu nutné opakovat celé martyrium znovu a někdy tak člověk přišel o již splněné úkoly, což mělo za následek nejedny nervy v kýblu. Nyní však stačí jednoduše stisknout vybranou klávesu a vaše postava se vrátí na startovní pozici daného úkolu i s nově spuštěným časovým limitem.

Je tak mnohem snazší procvičit si obtížná komba, která se napoprvé nepovedou opravdu nikomu. Rovněž nás autoři šikovně ušetřili projíždění celé úrovně v zoufalém hledání úkolu, který jste již dříve neúspěšně zkusili splnit. Mezi těmito lze rovněž pohodlně přepnout v menu, za což náleží Neversoftu jedině chvála.

Upravený systém pohybů

Minulé díly ze série THPS šly vždycky označit jako sportovní simulace jen s velikou porcí nadsázky a spíše se jednalo o akční hry - nejinak je tomu i ve čtyřce. Stále vše stojí a padá na vaší schopnosti mít v krvi a perfektně ovládat dlouhatánská komba, která nemají se skutečným skatováním moc společného až na jména triků. Nejdůležitějším přídavkem je po loňském revertu letos spine transfer, která přesně podle očekávání postavu v letu otočí kolem svojí osy. Nejčastěji budete spine transfer využívat jako zdroj k násobení masivních komb nebo záchraně při nevhodném úhlu letu na rampě.

Dále tu máme rekonstruovaný systém manualů, což je jízda po zemi bez nějakých zvláštních triků, stojíte však na prkně v různých akrobatických postojích, jedete na dvou kolečkách a podobně. Ve třetím dílu byly představeny speciální manualy, které se honosily štědrým bodovým ohodnocením a k jejich exekuci bylo nejprve třeba naplnit tzv. special meter, jak jinak než prováděním co nejdivočejších komb. Nyní jsou všechny speciály dostupné přímo při hře pro každý charakter a není třeba žádné přípravy před exekucí, takže klasické manualy zůstávají v nabídce spíše už jen pro začátečníky.

Dvojité a trojité triky

Nový je rovněž systém dvojitých a trojitých triků, které se provádějí ve vzduchu a k jejich provedení je třeba značné rychlosti. Ne pokaždé se tak vícenásobným provedením jednoduše trik v letu zopakuje, ale namísto toho skater předvede trik lehce modifikovaný nebo úplně jiný. Namátkou můžeme vypíchnout tweaked stalefish, která se provede jako dřívější double stalefish.

Smutek na tváři multiplayerových veteránů dost možná vyvolá změna provádění grindů, lip triků a triků na zemi. Trojka totiž umožňovala vyvolávat jednotlivé triky prakticky tak rychle, jak jen člověk stíhal mačkat jejich kombinace na klávesnici či joypadu, což mělo především v multiplayeru za následek spousty hráčů honících se za co nejvíce caspery a podobnými speciálními manualy.

Kromě toho, že se výše zmíněné typy triků vyvolávají jinými kombinacemi je zde hlavně nutnost počkat, než zcela doběhne animace triku před exekucí dalšího. V zásadě to znemožňuje zneužívání rychlých manualů a flipů mezi grindy a skoky, stejně tak oblíbené sprchy flipů na konci masivních komb pro nahonění multiplikace vašeho skóre. S trochou tréninku lze však i v THPS 4 získat cit pro provádění triků okamžitě po sobě, takže se nemusíte bát o nezvykle nízká skóre (jinými slovy, stále se pohybujeme v miliónech). Jako bonus lze do komb dokonce přidat novinku v podobě úchytu za jedoucí auto, což se sice balancuje výrazně hůř než klasický manual, zato více pozvedne vaše skóre.

Multiplayer byl výše zmíněnou rekonstrukcí systému triků skutečně trochu vylepšen, závody jsou nyní férovější a zábavnější, než monotónní provádění manualů a flipů. Počet hráčů byl logicky ve vztahu k velikosti úrovní zvýšen ze 4 na 8, nechybí ani nové herní módy vedle všech starých. Nejlepší novinku představuje Combo Mambo, kdy se hráči snaží o provedení nejmasivnějšího komba v časovém limitu kola, nikoliv jen o nahnání co největšího skóre. Jde si vyhrát i s nastavením, například se hráči mohou rozdělit do týmu a dva schopnější budou soutěžit proti třem slabším.

THPS 4 představuje velmi, velmi zábavnou hru, která dovede přišpendlit k počítači sportovně i akčně naladěné skatery. Akorát je třeba si zvyknout na asi nejvíce pozměněný styl v celé sérii a všechny problémy s ním spojené.