Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands
Hra s překrásnou grafikou a uspokojivou hratelností. Dojem kazí stupidní příběhové prokreslení a hlavně nízká rozmanitost úkolů spojená s omezenými taktickými možnostmi a hloupou AI, což v single playeru ústí v postupný stereotyp a nudu. Kooperativní režim ale nabízí úplně jinou úroveň zábavy, a pokud byste si chtěli Wildlands zahrát, mělo by to být právě kvůli zážitku s živými společníky.
Další informace
Výrobce: | Ubisoft |
Vydání: | 7. března 2017 |
Štítky: | third person, moderní válka, střílečka, vojenské, taktická, otevřený svět, kooperace, akční |
Další otevřený
svět jak podle kopíráku? Prostý invence, pěkný na pohled, ale bez hlubších
vrstev či propracované hratelnosti? Ano i ne. Jde o to, že kvalita zábavy v Ghost
Recon: Wildlands se přelévá od průměru až k vynikajícím zážitkům v závislosti
na tom, jaký zvolíte přístup a hlavně, zda se do ni pustíte sami, nebo s
přáteli.
Wildlands je taktická střílečka s otevřeným světem, v níž se zhostíte role vojáka ze čtyřčlenného komanda vyslaného do Bolívie, aby tam pomohlo rozpustit mocný drogový kartel. Spolubojovníky pak ovládá počítač, nebo jiní hráči v kooperativním režimu. Tvůrci slíbili časem přidat i režim, ve kterém si lidé půjdou po krku navzájem, ten však ve hře zatím není. Jediná interakce s ostatními je tedy momentálně spolupráce.
Hrajeme si na vojáky
Taky jste po
náznacích z marketingových materiálů chovali naději, že bychom se mohli dočkat
dospěle podaného náhledu na problematiku drogových kartelů a dopadu jejich
působení na běžné obyvatelstvo či zemi jako celek? Tak na to můžete zase s
klidem zapomenout.
Jistě, hra má v
názvu jméno spisovatele Toma Clancyho, už z toho šlo předpokládat, že není namístě
očekávat zevrubné sociální studie. I tak ale není co chválit, protože Clancyho
romány jsou v porovnání se scénářem Wildlands jak Shakespeare v nejlepší formě vedle
fejetonu znuděného kvintána.
I braková
zápletka dokáže být poutavá a strhující, pokud se umí dobře podat. Zde ovšem žádná
snaha ani neproběhla. Postavy jsou naprosto bez duše, nezajímavé, čitelné a
archetypální. Kvalita dialogů v cutscénách je mizivá, zájem o předmět diskuze
se tak rychle vytrácí. Jinými slovy, po několika hodinách už je člověku
absolutně jedno, proč a koho to vlastně zabíjí, což je přesný opak toho, o co
se hra měla původně snažit. Podobné prokreslení děje lze odpustit u hry typu
Just Cause, ale Wildlands se tváří smrtelně vážně, a o to více jeho příběhové
selhání bije do očí.
Úplně nejhorší je
ale vnucená morálka a přes koleno lámaný kontrast "těch dobrých" a
"těch zlých". Vaše parta bojem ošlehaných veteránů se chová jako skvadra
Mirků Dušínů, jsou nezkažení, nepodplatitelní a jejich cíle i americké ideály
jsou čistší než padlý sníh. Hra vám ani neumožní chovat se jinak. Vzdávající se
nepřítel je náhle imunní na projektily, a pokud se ho i přesto pokusíte uzemnit,
protože uprostřed zuřivé přestřelky přece nebudete brát zajatce, ostatní
členové vašeho komanda vám ihned začnou do vysílačky zapáleně nadávat jak
největšímu antikristovi.
Wildlands působí trochu
jako kdyby na vývoj dohlíželi komisaři od Disneyho. Hlavně aby kladné postavy neprojevily
nějaký negativní povahový rys! Na druhou stranu bylo samozřejmě potřeba ukázat,
jací jsou hrdinové drsňáci, a tak musí čas od času do projevu přidat nějakou tu
vulgaritu. Která ovšem v jejich podání zní asi tak stejně patřičně jako od
Bohuslava Sobotky.
Ve hře lze popravovat spící nepřátele kulkou z deseti centimetrů do hlavy (nevzdávají se, tak co?), a budete mít na kontě celkem přes dva tisíce zabití. Tak buďto máme partu nevinných andělů chránících bezbranné v zájmu míru a pokoje, nebo skupinu vrahů, pro něž účel světí prostředky a jejich cesta je lemovaná mrtvolami, ale oboje najednou? Šarmantní klaďasové, co by neublížili mouše, ale s genocidou ve jménu univerzálního Dobra problém nemají? To s prominutím ne. Jen to ještě více to ubírá na už tak dost chatrné uvěřitelnosti celého dění.
Bolívie
Jak už bylo
naznačeno v úvodu, Wildlands je kvalitativní sinusoida. Po kritice nutně musí
přijít chvála, a tu si forma herního světa rozhodně zaslouží. Bolívie ve
zdejším podání působí neuvěřitelně autenticky, a hlavně fantasticky vypadá.
Podíváte se do všech možných biomů, které jihoamerická země nabízí. Nádherně
husté džungle střídají náhorní plošiny, malebné rudé kaňony, vyprahlá poušť a skoro
pohádkové jehličnaté lesy.
V podstatě kam se
rozhlédnete, tam vás upoutá dech vyrážející výhled. Úžasné siluety hor,
zalesněná panoramata, zlatavá mlha rozzářená východem slunce. Opravdu je na co
se koukat.
Co do obsahu už je situace bohužel horší. Wildlands se nedokázala vymanit z klasického mustru her s otevřeným světem. Bolívie tak čistě fakticky funguje vlastně jen jako glorifikovaný loading mezi jednotlivými misemi nebo body zájmu. To zjistíte poměrně brzy, interakce se tak záhy změní na pouhé zakliknutí cíle v mapě a otrocký přesun. Tvůrci se to snaží napravit přítomností civilistů a provozu, který má vzbuzovat iluzi živoucího světa, ovšem ničeho jiného se nedočkáte. Jen té iluze.
Místo tradičních věží zde sbíráte složky s dokumenty, mapy a podobně, ale princip je stejný. Fascikl strategických dokumentů nasází do mapy změť ikonek, na vás bude je vyzobávat. Principálně tedy vůbec nic nového. Alespoň že vás při tom všem obklopuje vizuální krása, takže lehce repetitivní cestování vlastně nakonec ani nijak zvlášť nestihne otravovat, protože místo hartusení je potřeba se věnovat užaslému rozhlížení na všechny strany.
Hrr na ně!
Vše doposud
zmíněné byla vlastně jenom omáčka okolo. Chleba se do ní láme, když přijde na samotnou
akci. Standardně stanete někde na kopci nad nepřátelským táborem. Stmívá se.
Pátrací reflektory krájí šero, ale vy jste bezpečně daleko. Následuje
dalekohled či průlet dronem s kamerou, pomocí nějž si označíte nepřátelské
patroly a namalujete imaginární terč na čelo odstřelovače na strážní věži.
Další postup se
větví do několika možností. Můžete pěkně z dálky odstraňovat jednoho gangstera
po druhém puškou. Nebo se vydat vpřed a problém neslyšně vyřešit tlumeným
samopalem, jako správný smrtící přízrak. A nakonec je tu vždy možnost ohně,
krve a střelného prachu.
Ano, opustit
veškeré finesy a nepřátele prostě převálcovat nahrubo se zde opravdu dá brát za
legitimní variantu. Musíte ale počítat s tím, že stále nehrajete doomovku. Pokud
s řevem vyskočíte z krytu na otevřené prostranství s tím, že když to nejde
silou, jde to ještě větší silou, vysvětlí vám karteloví sicarios velice svižně,
že ve Wildlands vážně nehrajete za Nesmrtelnou tetu.
Střelba je poměrně uspokojivá, ať už postupujete potichu, nebo nahlas. Najdete tu dokonce i lehký náznak balistiky, což je fajn. Nepřátelé jsou sice vcelku hloupí, ale to se v řeži dá ještě celkem přehlédnout. S povděkem naopak kvitujeme fakt, že jakmile zvolíte stealth a nepřítel vás zpozoruje, nevědí o vás telepaticky všichni v okolí. Pokud ho stačíte umlčet dřív, než si zavolá o pomoc, začne hulákat nebo střílet, může tichá akce pokračovat. To je příjemně uvěřitelné.
Utrpení vlka samotáře
Hlavní problém sólo
hry jsou (vedle scénáře) počítačem ovládaní spolubojovníci. Taktické možnosti
sice na papíře zní velmi bohatě, stejně tak by je naznačoval široký arzenál
smrtících i omračujících granátů, min, nástrah, odlákávadel a podobně. Všechno
ale pohřbívá systém příkazů vašim vojákům, který je v rámci zjednodušování sedřený
na kost, zkombinovaný s jejich špatnou AI. Zvládnou se sice plížit, když se
plížíte, a spustí palbu, jakmile začnete tisknout spoušť vy, ale to je asi tak
všechno.
Jinými slovy, své
parťáky pořádně nerozmístíte, aby se dala spustit koordinovaná akce.
Nevysvětlíte jim, že až vykopnete dveře, má hned za nimi letět dovnitř
oslepující granát. Nepřinutíte jednoho, aby kryl záda, zatímco tři čistí
prostor a podobně.
Přínos spolubojovníků se nakonec smrskne v to, že jednou za půl minuty můžete označit tři cíle, které pak nohsledové sestřelí spolu s vámi. Že to udělají často z naprosto nemožných střeleckých úhlů, to už radši ani nezmiňovat. Kdyby si totiž ještě měli opravdu sami hledat místo, odkud mají na cíleného narkomafiána výhled, nejspíš by se z téměř nepoužitelných změnili na zcela zbytečné. Co z hlediska hratelnosti zůstane? Obyčejná poloarkádová polostealth střílečka okleštěná o svůj největší trumf - spolupráci.
Sestupná tendence
Nejen ekonomové
znají jev, kterému se říká "zákon klesajících výnosů". Definicí má
dost, ale v zásadě jde o to, že když děláte dokola jednu věc, bude odezva horší
a horší. Přesně to se děje i v single playeru Wildlands. Zpočátku je to dobrá
zábava, stealth je uspokojivý, střelba jakbysmet. Jenže variabilita misí je
nulová, v podstatě ve všech jde o napadení tábora, kde pak musíte někoho zabít,
někoho unést či něco zničit.
Tvůrci se tento uspávající
rytmus pokusili narušit několika naskriptovanými úkoly a konflikty. Výsledek je
ovšem kulantně řečeno poněkud rozporuplný. Jde o to, že jakmile neuděláte
přesně to, co se od vás čekalo, hru bez problémů "rozbijete", jak se
říká. Tušíte například podraz při schůzce s mafiánským bossem a chcete si
nejdřív pečlivě obhlédnout okolí, abyste byli v bezpečí?
Prosím, jak je
ctěná libost. Bude vám to ovšem platné jak sněhový pluh v Bangkoku, protože
autoři se rozhodli, že k přepadení prostě dojde, a tak se na vás vyrojí hejno
pistolníků i přesto, že nikde žádní ještě před pěti vteřinami nebyli. V
krajních případech vám Wildlands dokonce s klidem spawnuje nepřátele z čistého
vzduchu. Nemá ani dostatek dvornosti, aby vám to dělala aspoň do zad. Ne, pěkně
přímo před očima.
Luxovat mapu a vysbírávat všechny součástky, sudy, bedny, nahrávky a kdesi cosi, to také ztrácí kouzlo zhruba někde okolo druhé provincie. Kvůli nedostatečnému systému komandování si taktického vyžití sami jednoduše moc nedopřejete, a hra se tak někde okolo třetiny začíná naklánět směrem k území stereotypu. Přidejte ještě dalších patnáct dvacet hodin toho samého, a co dostanete? Ke konci už je to prostě nuda.
Nebe a dudy
Dosavadní vyznění
textu musí učinit ukázkové čelem vzad, jakmile přijde řeč na kooperativní
režim. Hrát Wildlands v single playeru, a poté se pustit do akce s živými
spoluhráči, to je jak jíst pomeranč z Alberta, a pak si utrhnout čerstvý přímo
z vlastního stromu. Někde v hloubi sice víte, že jíte to samé ovoce, ale nechce
se vám tomu věřit.
Hra totiž opravdu
má potenciál zejména v oddělení taktického přístupu, a multiplayer ho konečně
dokáže využít. Ve Wildlands si jednoduše zábavu musíte vytvořit sami, ale nástroje
k tomu dostanete, a když se to podaří, nakonec to vážně stojí za to.
S kolegy můžete
spřádat složité plány, a pak je hlavně doopravdy provádět. Rozdělit si role a
přelstít nepřátele, lákat je do pastí, na připravené miny či otevřený prostor,
kde už si je vychutná váš sniper. Sevřít je do kleští, připravit křížovou
palbu. Schválně vylekat papaláše, kterého máte unést, aby sám vyrazil na útěk
ke svému autu, kde už ale čekají dva spoluhráči s namířenou puškou a
připravenými pouty. Došlo i na vyloženě filmové momenty, kdy jeden napjatě
čekal v nastartované helikoptéře, druhý k ní běžel s důležitým zajatcem,
zatímco na pozadí se rozeznívaly poplašné sirény a vybíhali zburcovaní strážní,
aby stihli už jen marně pokropit na poslední chvíli odlétající vrtulník.
Výborný moment.
Fantazii se meze
nekladou, možnosti jsou bohaté, a v případě, že si budete se svou partou
vymýšlet různé rozmanité taktiky, přístupy, a zkoušet je, nedostaví se ani onen
zmiňovaný stereotyp ze single playeru. Pokud navíc celá operace proběhne přesně
podle plánu, ať už byl jakýkoliv, hladce a bezchybně, zvládá hra přinést libý pocit
zadostiučinění.
I v případě, že se všechno zvrtne a metodický postup ústí v bezhlavou přestřelku, působí Wildlands s kamarády daleko lépe než při samostatném hraní. Horečnatě na sebe pokřikovat instrukce, varování a povzbuzovat se, když víte, že se na ostatní můžete spolehnout, budou vás krýt a snažit se, co síly stačí, má úplně jiné kouzlo. Hra je prostě v coopu zábavná, a o to jde především. Ostatní nedostatky, a že jich je požehnaně, sice kvůli tomu nelze úplně přehlédnout, ale člověk k nim má chuť být přeci jen shovívavější.
Chce to pořádné železo
Připravte se na
opravdové grafické hody. Vizuální podoba je spolu s kooperativní zábavou
čestnou výjimkou z tvrzení, že všechny pozitivní stránky hry k sobě mají i
negativní aspekt. Wildlands je jednou z nejlépe
vypadajících her vůbec. To je vidět na okolo poházených obrázcích, ale věřte,
že jakkoliv pohledný screenshot nedělá hře čest, protože v pohybu je to na plné
detaily čirá magie.
Světelné efekty,
odrazy, hustá vegetace, na všechno nezbývá než zírat a občas si volnou rukou
posunout čelist zpátky nahoru. Zejména v bouřce a dešti vypadá hra vážně
neuvěřitelně. Občas si sice je možné všimnout textur, jejichž ostřejší verze se
načítají, až když už jste příliš blízko, ale nejde o nic, co by celkový dojem
jakkoliv kazilo.
Cena za líbivé pozlátko je očekávatelná. Hardwarové nároky jsou krvavé, jak se sluší a patří. Nutno ovšem doplnit, že brutální požadavky na počítač platí jen pro nastavení ultra a vysoká rozlišení. Snížíte-li kvalitu největších žroutů výkonu, kterými jsou světelné efekty, hustota vegetace a stíny, hra se náhle rozběhne i na znatelně slabších konfiguracích snesitelně plynule.
Tak co s tím?
Kvalita zábavy ve Wildlands není černobílá. Pokud vám jde hlavně o vizuální orgie a překrásný, rozlehlý svět, klidně si hru pořiďte. Na druhou stranu, vyžadujete-li hlubší zápletku, zamyšlení, zajímavé charaktery a široce rozmanitou hratelnost, koupi raději pořádně zvažte. Hlavním faktorem rozhodování by ale mělo být to, zda ji budete mít s kým hrát. V případě, že se do ní plánujete pustit ve stálé, sehrané partě, k číslu v hodnocení si s klidem v duši přičtěte alespoň deset procent, protože v kooperaci je Wildlands o poznání lepší zábava.