Tokyo 42
Futuristické Tokio je krásné a stylové město. Nabízí povedený stealth, bohulibou svobodu a výbornou atmosféru. Jen škoda zmatků způsobených kamerou, které dokážou při přestřelkách nepříjemně zavařit.
Další informace
Výrobce: | SMAC Games |
Vydání: | 31. května 2017 |
Štítky: | sci-fi, kyberpunk, stealth, indie hra, akční |
Kdyby vám někdo
nabídl pilulku nesmrtelnosti, nebylo by moc o čem přemýšlet, že? Horizonty se
otevírají, přichází záplava nepřeberných možností, konec základního lidského
strachu. Ve futuristické japonské metropoli je podobný medikament opravdu k
mání, ale samozřejmě nic není, jaké se na první pohled zdá být. Nevšední lehce
kyberpunková akce Tokyo 42 vám o tom povypráví.
Rozkošná dekadence
Tokyo 42 má své
mouchy, ale pokud v něčem exceluje, je to bezesporu zpracování a vykreslení
prostředí. Město je vyvedeno v libých pastelových barvách, působí uhlazeně a
elegantně. Kam se podíváte, tam spatříte nějaký experiment pokrokové
architektury, konstrukce ze skla a plastu, pyšně se tyčící ve své prosluněné
ladnosti. Ulice mají výbornou náladu, která navíc vytváří parádní mix
kyberpunkového futurismu s moderní východní stylizací.
To znamená, že na
vás na každém rohu kynou tradiční maneki neko, ulice přetékají rozkošnými
obchůdky jak ve skutečné Akihabaře, a každá druhá budova se jak klenoty honosí
digitálními cedulemi, ze kterých tajemně pomrkávají nápisy v kaně a kandži. Ty
mimochodem občas dávají i smysl, ačkoliv jeden z nejčastěji se vyskytujících
billboardů hlásí "převelice zajímaví lidé", což tedy zní malinko
bizarně.
Zní to jak ulepená
koupel v cukrové vatě, že? Na jednu stranu ano, ale hra také zajímavě pracuje s
konceptem lékařsky ordinované nesmrtelnosti. Když mizí prapůvodní strach našeho
druhu, tedy hrůza ze smrti, samozřejmě se musí uvolnit i mravy. Ačkoliv zde
nenarazíte přímo na nějaké vyšinuté bakchanálie, úbytek ceny života je zřejmý,
což dává celkovému vyznění příjemně mrazivý podtón. Tokyo 42 je zkrátka místy lehce
humorná, ale hlavně zatraceně kawaii dystopie.
Příběh sám o sobě zrovna dvakrát průrazný není, ale to nijak moc nevadí, protože kde selhávají slova, nastupují jiné formy komunikace. Přitažlivé provedení prostředí lehkou plytkost scénáře vynahrazuje. Krom toho je zřejmé, že se od hráče spíše čeká prozkoumávání města a řešení postranních úkolů, protože samotná hlavní linka je poměrně krátká a v pohodě se dá proběhnout za necelé odpoledne, když nepočítáme možné záseky způsobené obtížností. Vyzobáváním nepovinného obsahu ale není problém strávit klidně dalších dvacet hodin.
Hrátky s mečem
Na konto
očekávaného vyznění hry se často objevovaly příměry, za kterými původně stáli
sami tvůrci. Ti totiž své dílo označili za mix Syndicate a prvního GTA. S tím však
nelze zcela souhlasit. Ano, v časté absenci morálky a zaměření na zápolení
korporací by se opravdu paralely k Syndicate najít daly, ale pokud se budeme
bavit o hratelnosti, působí Tokyo 42 spíš jako potomek trojrozměrné Hotline
Miami a zjednodušených Commandos.
Místo zeleného
baretu se sice oháknete tak možná do růžového, ale jinak je stealth hratelnost
v úplném základu podobná, ačkoliv značně zjednodušená. Nepřátelé slyší pouze
střelbu, nikoliv vaše kroky. Vidí jen vás, nikoliv mrtvoly nebo smrt svých
druhů. Vy zase na oplátku nemůžete strážné nijak odlákávat nebo je nutit
odvracet pohledy - všechno plížení spočívá v načasování, rychlosti a přesnosti
pohybu. K dispozici také budete mít okouzlující možnost se stiskem tlačítka
náhodně přeměnit na někoho jiného, což samozřejmě řádně zamotá hlavu případným
pronásledovatelům.
Přidejte fakt, že po budovách a veškerých jejich výstupcích či architektonických prvcích můžete zcela volně chodit i skákat, a výsledek je jasný - napínavá zábava na výstavně vyvedeném hřišti. Bleskově proklouzávat uličkami, když se zrovna dva hlídači otočí, vznášet se po střechách nad jejich hlavami a sestoupit na ně shůry s napřaženým mečem, krčit se uprostřed nepřátelského území za vývodem větrací šachty a vyhlížet oběť pro své ostří. To vše zvládne přinést příjemný adrenalin a dobré zadostiučinění, když se věc podaří. Plížení je kolem a kolem mnohem dynamičtější a chtělo by se říci akčnější než v případě tradičních čistých stealthovek, což je trochu nezvyk, ale funguje to dobře.
Nevidím!
Hra není úplně
dobře vyleštěná, pár technických nedostatků by se našlo - občas nezmizí
upozornění, které zmizet mělo, automat na ukládání čas od času nefunguje vůbec,
párkrát možná narazíte na neviditelné stěny a podobně. Jsou to však prkotiny ve
srovnání se skálou úrazu, kterou je práce s kamerou v kombinaci s mířením.
Ono to na pohled
vypadá fantasticky. Svět si můžete otáčet snadným stiskem dvou kláves, díky
tomu si ho krásně prohlédnete, působí to dynamicky a efektně. Jenže jsou to
běžecké tretry, jejichž tkaničky si sám atlet svázal dohromady. V praxi hra zkrátka
zakopává o zpracování vlastního papírově dobrého nápadu. Tokio je metropole
plná vysokých domů. Budov, co se ani maličko nezprůhlední, když za ně
zaběhnete. To logicky znamená, že není nouze o situace, kdy prostě z žádného
úhlu, co kamera nabízí, není vidět buď na vás nebo na nepřítele, a v nejhorším
případě na nikoho.
Pamatujete, jak
byla Hotline Miami 2 daleko otravnější než jednička, protože postava co chvíli
umírala na zásahy skrz okna od vojáků, co jste ani netušili, že tam jsou?
Přesně takhle se v Tokyo 42 hraje nemile velké množství přestřelek. Mnohdy není
jasné, kdo kde je, kdo vás může vidět, kdo je za stěnou, kdo nahoře, co je v
cestě, co zasáhnete, a o co jste se to za tím rohem sakra zasekli. Nepřátelé
jsou vždy ve výrazné přesile, míří v podstatě neomylně, zatímco vy za hromového
klení zmateně kvedláte kamerou při pokusech někam vidět, někam mířit a ještě u
toho něčemu uhýbat, a to samozřejmě pravidelně končí trapnou smrtí.
V případě, že jde situace řešit stealthem, problém mizí. Tam je totiž vždy čas si pohled nastavit, jak je potřeba, ale dojde i na řadu povinně střeleckých situací. Garantujeme, že po dvacátém selhaném pokusu, z nichž alespoň deset dopadlo bledě proto, že jste prostě neviděli, kam střílíte, už by se ve vás zábavy nedořezal. Tokyo 42 by byla i normálně pekelně obtížná, což by ovšem nebylo nic špatného. Designové selhání v oddělení kamery ji ale někdy posouvá až někam k hranicím samoúčelné frustrace, a to už za pozitivum pochopitelně považovat nelze.
Dobré, ale s výhradami
Možnost, jak otravu
z nepřehledné střelby vytěsnit, existuje. Stačí zakleknout za zídku, uchopit odstřelovačskou
pušku a dát si na čas. S trochou štěstí protivníci akceptují souboj na dálku,
také zapadnou do krytů, a pak konečně vypukne zábava, protože máte čas si
kameru v pohodě seřídit a častovat se s nepřátelskými střelci střídavými sprškami
olova a laserů. Vyhmátnout přesnou kulkou právě ten moment, kdy se nepřátelský
soldát pokouší přesouvat mezi kryty, a bez milosti ho poslat k zemi, je
fantastický pocit.
Hrstka hloupě
navržených scén a nelogicky nastavovaný závěr do jisté míry kazí dojem. Stále
je ale řeč jen o menší části celku, tudíž to neznamená, že by snad Tokyo 42
jako taková vůbec nestála za pozornost. Je radost se na ni dívat, má parádní
atmosféru a většina misí jde řešit potichu nebo ostřelovačkou, což skýtá
kvalitní povyražení. Pochvalu si zaslouží i rozmanitý nepovinný obsah, který
nabízí mise na motorce, závody, parkour, ostřelovačské úkoly, doručování
balíčků, provokování válek gangů, skákání po vznášejících se autech nad
propastí jak z Pátého elementu, trestání sprejerů katanou (jak taky jinak) a
bůh ví co ještě.
Obrníte-li se tolerancí a překousnete při vynuceně akčních pasážích občasné trampoty s kamerou a z nich pramenící přepálenou obtížnost, neodejdete s prázdnou. Zbytek hry se vám totiž za vaši trpělivost odmění sympaticky pestrým obsahem, povedeným prostředím a v konečném součtu i příjemnou zábavou.