Toby: The Secret Mine
Hra s krásným, ačkoliv nepříliš původním vizuálem, která v sobě skrývá pár zajímavých nápadů, ale také řadu designových chyb. Nehraje se špatně a potěší několika vyloženě povedenými částmi, avšak v konečném součtu se jí vyrovnat kvality svých vzorů nedaří.
Počítač
Windows
8,99 €Steam |
Mac OS X
8,99 €Steam |
Linux
8,99 €Steam |
Další informace
Výrobce: | Lukáš Navrátil Games |
Vydání: | 20. října 2015 |
Štítky: | česká hra, plošinovka, logické, od českých výrobců |
Logická
plošinovka na postřeh s černými siluetami postav i předmětů? Je zřejmé, že v
dílně vývojáře Lukáše Navrátila nevznikl počin, který by měl potenciál zatřást
světem svou průlomovou originalitou. Inspiraci hrou Limbo tvůrce bez skrupulí
přiznává - ono mu také, co si budem, nic moc jiného nezbývá, protože je
naprosto zjevná. Jenže existuje inspirace a inspirace, a Toby: The Secret Mine
občas cupitá a poskakuje po hranici prachsprosté kopie. Možná se mělo jednat o
pokývnutí směrem k vzoru, ale vzdání holdu vypadá jinak. Několik úrovní je
totiž předloze podobných natolik, že by se kolem pomalu mohl začít šířit
plíživý odér soudního sporu.
Je ale fér za to
hru okamžitě zatratit a odepsat jako ubohý plagiát? Nebojte, vyhneme se klasické
argumentační berličce "dělají to všichni", ale do hlavy se dere
myšlenka, že například malíře Radimského také nikdo neshazuje za to, že maloval
jako Monet. Paralela to dokonce není až tak scestná, jak by se mohlo zdát,
protože na pozadí Toby: The Secret Mine se občas skutečně potěšíte pohledem na
malby. Nejde nicméně o klasické imprese, ale digitální speedpainty od Petra
Štefka.
Právě ty hře dodávají atmosférický punc, kterým se Toby od vzoru odlišuje. Ta tam je stísněná a ponurá nálada Limba. Toby není očistec, krajina perlově onyxové beznaděje, Toby je tajemný důl plný pastí, který ale působí daleko uvolněněji a občas téměř vesele. Ano, hra vypadá na pohled až nepříjemně podobně předloze, ale pocity vzbuzuje přeci jen jiné.
Hop, skok, smrt
Kopie nekopie,
smyslově se Toby: The Secret Mine zkrátka líbí. To se ovšem bohužel nedá
říci o všech stránkách jeho hratelnosti. Nabízí jedenadvacet kratičkých úrovní,
v nichž před hráčem stojí vždy stejný úkol - projít skrze rozličné nástrahy až
na konec.
Příběh v podstatě
absentuje, pokud se vám tedy nechce za zápletku označit "Zlá bytost unesla
vaše kamarády, musíte je zachránit." Jedinou náplní tak zůstává
překonávání pastí a hlavolamů. Je to ale právě design hádanek a všudypřítomných
osidel, ke kterému je nutné mít výhrady. Může za to pachuť metody pokus-omyl,
kterou musíte praktikovat v celé řadě obrazovek. Kde z podlahy vyrazí bodce či
vám stisknutí skryté plošinky shodí na hlavu tunový balvan? Kdo ví. Častokrát
si to budete muset vyzkoušet, umírat, naučit se scénu nazpaměť, a až pak ji
konečně proskákat.
Jednou dvakrát to
není problém, ale když potřicáté z ničeho nic bez varování zahynete, už se
možná mezi sevřenými rty prodere ven pár ne zcela slušných komentářů. V Limbu
měly hádanky v rámci pološíleného herního světa stále svůj vnitřní řád,
koherenci, jednoduše dávaly smysl, když člověk přistoupil na jejich pravidla.
Hře Toby se podobné úrovně nedaří dosáhnout, hlavolamy často působí náhodně a
poskládané nazdařbůh. Nejlépe to ilustruje několik pravověrných puzzlů jak z
adventur, ve kterých musíte otáčením políček a mačkáním všelijakých tlačítek
nastavit správnou kombinaci pro postup dál. Tyto hlavolamy však opět nemají
žádnou logiku a řešení musíte zase strefit, jak jinak, metodou pokus-omyl.
Přidejte k tomu například stěnu bodců, která se k vám zezadu rychle přibližuje, zatímco nahodile zkoušíte různé kombinace zámku, a frustrace je na světě. Podobně nesmyslná hádanka s časovým limitem je ve hře, díkybohu, jen jedna, ale po desátém opakování už se jí podaří ve vás vzbudit nutkavou chuť praktikovat násilí na předmětech v bezprostředním okolí.
Skok do zdi aneb krátké, ale nakonec vcelku zábavné
Skok do zdi
tentokrát není prostředkem, jak vyjádřit spravedlivý hněv, ale herní
mechanikou, kterou při hraní Toby budete muset používat. V celé řadě obrazovek
se totiž klíč k postupu schovává v tajných místnostech, kam ostatní hry běžně
umisťují nepovinné bonusy. Prvotním úkonem při průzkumu nové lokace se tak
pravidelně stane zuřivé bourání do stěn jak při pokusu o tichý průchod spícím
domem po celonočním pobytu v nálevně, dokud se neujistíte, že neskrývají
například chodbu s krabicí, kterou budete při řešení rébusu potřebovat. Což
také není úplně nejšťastnější designérský tah.
To ale naštěstí
není vše, co hra nabízí. Několikrát narazíte na skutečně nápaditou hádanku, po
jejímž vyřešení se na tváři rozlije spokojený úsměv. Pár fyzikálních puzzlů
potěší, ale hlavní silou hry jsou pasáže, které napnou váš postřeh a smysl pro
načasování až na samou hranici prasknutí.
Skákací části a vyhýbání se všemožným bucharům, drtičům, balvanům a dalším nástrojům zkázy, jejichž jediným smyslem existence je vás rozmačkat, probodat a rozsekat, totiž vyžaduje nebývalou míru přesnosti provedení. Sprinty pod padajícími stalaktity se neobejdou bez chirurgicky precizního timingu, okno pro skok z bortící se plošinky, zatímco nad hlavou sviští obří sekera, je sotva půlvteřinové a tak dále.
V takových
chvílích hra dokáže svou obtížností vytočit k nepříčetnosti jak jednání s
technickou podporou Poštovní spořitelny, ale jedná se o vítaný a ve výsledku
příjemný druh náročnosti, kdy si za nezdary konečně budete moci jen a pouze
sami, což samozřejmě nutí se do proklatě obtížného místa vrhat zas a znovu. Jde
o přímý kontrast s nešťastnou aplikací metody pokus-omyl v některých lokacích.
Taktéž to s sebou přináší skvělé zadostiučinění a opojný pocit vlastní
výjimečnosti, když vám problémová pasáž konečně přestane vzdorovat. Právě kvůli
tomu nakonec stojí za to dát hře šanci.
Někoho možná
zamrzí i krátká herní doba - na závěrečné titulky se i při prvním průchodu
podíváte za slabé dvě hodinky. Toby: The Secret Mine nicméně nabízí kvalitní,
příjemnou zábavu, ale nezřídka také frustraci kvůli designovým nedostatkům.
Celkový dojem je kolem a kolem spíše kladný, avšak rozhodně ne bezvýhradně.