The Way
Poklona klasickým plošinovkám, zejména těm vzešlým z pod rukou Érica Chahiho, která oplývá výtečnou atmosférou, skvělým výtvarným stylem a nelítostnou obtížností. Ta sice k podobným hrám patří, zde se ale někdy dostává za hranu kvůli problémům s ovládáním a zbytečnému backtrackingu. Pokud se však do hraní vrhnete obrněni potřebnou dávkou trpělivosti, The Way dokáže i přes své nedostatky velice dobře zabavit.
Další informace
Výrobce: | Puzzling Dream |
Vydání: | 20. května 2016 |
Štítky: | arkáda, 2d, plošinovka, pixel art, retro, akční, logické |
Ztráta milované
osoby je jednou z nejhorších věcí, které kdy může člověk zažít. Tom, hrdina
plošinovky The Way, má nicméně štěstí - pokud se to tedy tak dá vůbec říct. V
jeho světě totiž existuje mizivá naděje, že se se svou zesnulou ženou ještě
setká. Cesta na cizí planetu v honbě za mytickým ztraceným městem, které ukrývá
tajemství nesmrtelnosti, bude ale strastiplná.
Putování začíná v
jaksepatří makabrózním duchu, když společně s protagonistou vykopete čerstvý
hrob a odnášíte si skořápku své milé domů, kde už ji čeká možná navěky jen
objetí hibernační kóje. Scéna dýchá hutnou atmosférou, po zádech běhá mráz. Hrdina
se však nechystá úchylně strávit zbytek svých dní s mrtvolou v bytě. Má jiný
plán. Opatrnost hází za hlavu, krade vesmírnou loď a vydává se na tajemnou
pouštní planetu.
Neletí naslepo. Jde o písečný svět, kde kdysi pracoval na nadějném výzkumu jako člen vědeckého týmu. Však to také bylo právě zde, kde se poznal se svou milovanou. Společně zkoumali dávno zaniklou civilizaci a snažili se potvrdit zkazky o skrytém chrámu věčného života. To se však nepodařilo a projekt byl ukončen. Tom se ale naděje nevzdává. Ne teď, když už žádnou jinou nemá.
Vzory srdci blízké
Tvůrci otevřeně
přiznávají inspiraci velikány žánru, jako jsou například Another World, Flashback
či Heart of Darkness. Skrze velmi silnou atmosféru se specifickou sci-fi
příchutí se vzorům dokonce povážlivě přibližují. Hratelností, která se sestává
z velké většiny z řešení rébusů, sice místy taky, ale řadu opravdu skvostných
chvil povážlivě sráží několik pořádných přešlapů.
The Way přivinula
předky ke svému pixelatému srdci se vším všudy a s hráčem se, přesně podle
učebnic ze staré školy, vůbec nemaže. Pořádně hutná obtížnost klepne přes prsty
hned od začátku. Již v první úrovni dokáže pěkně přituhnout, ale ve srovnání s
tím, co na vás hra vybalí v pozdějších částech, jde jen o slabý odvar.
Představte si
pasáže jak vystřižené z The Impossible Game, ve nichž musíte provést sekvenci
třiceti na milimetr přesných skoků, které fungují jako spojnice (a často i
součásti) zapeklitých hlavolamů, a máte před sebou The Way v kostce.
Autoři vám
opravdu nedarují vůbec nic. Pochopit princip puzzlů budete muset sami či jen s
minimální nápovědou. V průběhu hry dostanete k dispozici osobní teleportér,
telekinezi a energetický štít, který můžete směrovat a odrážet jím laserové
střely i paprsky světla. Nikoho jistě nepřekvapí, že ihned, jak se vám pomůcky
dostanou do ruky, budete je muset při postupu dál pravidelně využívat. Tu si
vhodně umístit teleport, odlákat v písku čekajícího červa a přemístit se zpět,
aby byl čas přeběhnout volné prostranství, tam zase telekinezí přesouvat lampu,
aby vás kužel jejího světla ochránil před tvory ve stínech.
Mapa chybí a občasný kontakt s nemilosrdnými nepřáteli napne nervy k prasknutí. Umírá se pochopitelně na jednu ránu a sebemenší chybička v načasování či nasměrování reakce ústí v okamžitý neslavný skon. Ohrožovat vás bude hlavně rozzuřená místní fauna (občas i flora), a je to právě při krkolomných útěcích před nebezpečnými šelmami, kdy hra zdaleka nejvíc ze všech stran křičí "ANOTHER WORLD" a maniakálně při tom buší do činelů. Až potud výtečná zábava.
Že já se na to...
Občas se to ale
přelévá v dost nepříjemnou kakofonii. Totiž, autorský úmysl udělat ze hry výzvu
tvrdou jak ocel - ten je nabíledni. Problém je, že situace častěji, než by bylo
milé, balancuje na hranici únosnosti, a někdy se mění i v čiročirou otravu.
Kdyby se jednalo
o hněv vyvolaný čistě férovou obtížností, samozřejmě by to nebyl žádný podklad
ke kritice. Zde ale přichází ke slovu designové chyby, které nelze přehlížet.
Backtracking. Vracet se zpátky místy, která už jste jednou prošli a
prozkoumali, není zábavné skoro nikdy, ale The Way malou nepříjemnost povyšuje
na nepoznanou úroveň. Vracet se budete neustále, často i víckrát než jednou tam
a zpět, přes zdlouhavé a mnohdy obtížné úseky. Zbytečné a únavně roztahané. Zkombinujte
to s příšerně nastaveným systémem checkpointů a ovládáním, které je přesné
mnohem méně, než by podobná hra potřebovala, a neštěstí je na světě.
Představte si
rébus, v jehož rámci musíte překonat řadu dílčích hádanek, přešplhat nebezpečné
římsy, ze kterých vás co vteřinu hrozí srazit přívaly písku, a přemoci skvadru
nepřátel. Dorazíte ke kolům s částmi trubek, které je evidentně potřeba otočit,
aby na sebe potrubí navazovalo a kapalina mohla protéct dál. Jenže jak? Možná
budete mít štěstí a vzpomenete si hned, nebo třeba budete na tomto místě
patnáct minut nadávat, ale nakonec zjistíte, že mechanismus k otáčení
je z nepochopitelného důvodu umístěn úplně na druhé straně úrovně, na místě,
okolo kterého jste prošli před třiceti minutami.
To nejen že dává
smyslu zhruba tolik co argumenty vyznavačů Aštara Šerana, ale hlavně to znamená
peklo v podobě vracení se přes celou nebezpečnou úroveň. Dorazíte k mechanismu.
Vy bláhoví, neobkreslili jste si na papír původní rozestavení trubek? Ovládací přístroj
je totiž naznačené nemá, takže netušíte, jak a co se vlastně otáčí.
Správně, pěkně přes celý level tam a zpět ještě jednou. A to nedej bože, aby zazlobilo ovládání nebo vám ve spěchu ujela ruka, protože při smrti máte slušnou šanci, že se checkpoint zrovna uložil někde naprosto zhůvěřile, a vy si celou tuhle půlhodinovou srandu budete moci střihnout ještě jednou od začátku. Kdo na sobě v této situaci vzteky neroztrhá tričko, a přežijí i všechny předměty v bezprostředním okolí, zasloužil by diplom ručně podepsaný od světových velmistrů zenu. Přitom by stačilo jen umístit ovládací panel lépe, vhodněji zvolit checkpointy - a nebylo by si na co stěžovat. Samotná pointa popsaného puzzlu je totiž nakonec velice povedená.
Pro život i přes mrtvoly
The Way je
zkrátka hra pro borce s nervy z uhlíkové slitiny. Pokud si ale tykáte se
skálopevnou trpělivostí, užijete si kvalitní zábavu, protože ačkoliv je několik
hádanek zejména z druhé části hry vyloženě na facku, majorita z nich je stále nadmíru
originální, zdařilá a dobře zanesená do prostředí. Hra je sice tvrdá jak
hřebíky do rakve celou dobu, ale většinou tím dobrým způsobem, kdy hráč sice
skřípe zuby, ale o to víc chce nepřátele a hádanky překonat. Jejich zdolání pak
přináší skvělý pocit nadřazenosti, přesně, jak to má být.
Velkým kladem je
také již zmiňovaná atmosféra. Příběh je dávkován spíše minimalisticky, ale tím
neztrácí nic na své intenzitě. Tom v průběhu hry stárne, což zdůrazňuje
sisyfovský punc jeho pachtění, a když se nevzdá a nepoleví i tváří v tvář smůle
a zdánlivě nepřekonatelným překážkám, nelze se ubránit soucitu i dojetí. Toto
pozitivum je zásadnější, než by se mohlo na první pohled zdát, protože je to
právě nálada děje a upřímná zvědavost, jak to dopadne, která udrží u obrazovky
ve chvílích, kdy byste jiné hry možná v zuřivém afektu vypnuli.
Grafika dělá
pixel artu čest, scény jsou nezřídka až překvapivě detailní, a taková hra
světla a stínu na zdi plné tajemných znaků mimozemské řeči, ta vás nechá se jen
kochat. Monumentální výhledy na mimozemskou architekturu spojené s uvědoměním
neodvratného konce, když slavná města pohlcuje poušť. Supící mechanismy, které
si pějí své sonety pístů a ozubených kol do ticha opuštěných sálů a potemnělých
chodeb, kdysi snad rušných továren. The Way dokáže (když zrovna nezlobí) i
nečekaně pohltit.
Technický stav je
téměř bez problémů - pouze jednou vypadl zvuk a bylo potřeba hru restartovat. Při
ohlédnutí a po potřebné pauze na vychladnutí nervů je výsledný dojem kladný.
The Way je překrásná, i když krutá zábava. Jen škoda přeškoda backtrackingu,
špatně řešených checkpointů a nepříliš příjemného ovládání. Je opravdu nemilé,
jak dokážou zdánlivé banality pochroumat celkový dojem. Stačilo hádanky trochu
kondenzovat, zamyslet se nad lepším umístěním záchytných bodů a zkomfortnit vedení
postavy, a mohli bychom zapíjet slavné znovuzrození plošinovkových gigantů. Takhle tu
místo toho máte hru, kterou sice lze doporučit, ale ne každému a ne zcela bez
výhrad.