The Secret World

Verdikt
81

Pokus o onlineovku ze současnosti se vydařil. Hra baví, napíná, utahuje si z nás, trápí naše mozkové závity, ale také nabízí okamžiky extatického jásání, radosti a úlevy.

Počítač

WindowsWindows

ZdarmaSteam

Další informace

Výrobce: Funcom
Vydání: 3. července 2012
Štítky: sci-fi, fantasy, mmo, akční, online, rpg

Svět, který tak důvěrně známe, žijeme v něm i umíráme, nemusí být vůbec takový, jaký si jej představujeme. Příznivci všelijakých konspirativních teorií zcela jistě dají takové tezi za pravdu a hráči pohybující se v univerzu The Secret World, ti jen s lehkým pousmáním spiklenecky zamrkají.

Proč by zrovna Funcom měl udělat něco úžasného, když spousta lidí utekla z Conana za dva měsíce? Nádherná grafika a zajímavý systém soubojů byl tehdy pokořen neuvěřitelnou várkou chyb a herními klišé, nad nimiž se normálnímu člověku už dávno zatínala pěst. Funcom se v očích některých hráčů stal outsiderem a teď se ukázalo, že neprávem.

Že by se zrovna tahle firma měla skrze The Secret World alespoň trochu změnit herní systém klasických MMO her, v to doufal málokdo. S každou další hrou se šance opravdu snižovaly a bylo to jen o tom, který vývojář nabídne k bezduchému lítání nad lacinými úkoly typu "přines, odnes a zabij" přidanou hodnotu alespoň v podobě pěkné grafiky a slušně uchopitelného světa.

Hra bez odpustků

The Secret World během prvních dvou hodin hraní rozpoutala totální chaos. Zaběhnutá pravidla nejenom, že najednou nefungují, ono je všechno jinak. Schematičnost klasických onlinovek byla během několika málo okamžiků rozmetána na prach a člověk se s tápajícím pocitem začal seznamovat s neznámým.

Může se dostavit počáteční nával vzteku, protože jsme si opravdu odvykli nad hrami přemýšlet. Pořád chceme něco nového a neotřelého, ale především stejného. U každého nového MMORPG se objevují už celkem únavné úvahy nad tím, zda zrovna právě tahle věc dokáže sesadit z pomyslného trůnu World of Warcraft. Po půl roce, kdy tvůrci hystericky hledají cestu k jednoduchému a nenápadnému přechodu na model free-to-play, najednou všichni víme, že neúspěch bylo možné očekávat.

Funcom se rozhodně nesnaží konkurovat hrám tohoto typu. Ovládání a celý systém hry je pochopitelně velmi podobný jiným titulům, ale současně natolik odlišný, že v daném žánru jde o naprosté unikum. Záleží samozřejmě na úhlu pohledu, s nímž do hry vstupujete. Pro někoho může být The Secret World naprosto dokonalou adventurou, v níž se mu dostává dokonalého příběhu, kdy svoji cestu lemuje i interakcí s jinými hráči. Pro někoho je pak hra více online titulem v pravém slova smyslu, kdy si plnění úkolů rozšíří ještě o hraní v PvP zónách.

V The Secret World je samozřejmě několik takových zón s herním systémem, který není nijak novátorský. Prostě bojujete o území, musíte jej udržet, nebo sbíráte artefakty. Záleží jen na vaší náladě, zda máte potřebu a chuť. K vzájemné řežbě v zónách, či společným raidům lze najít u komunity i odmítavé reakce, ve hře však potkáte bezpočet těch, které právě PvP a raidy baví. Každý si najde to svoje.

The Secret World má ale jednu úžasnou vlastnost - vrátí vás o nějakých patnáct let zpátky, kdy se s každou tehdejší novinkou objevovaly netušené možnosti, herní principy a cesty k absolutnímu napětí a zábavě, a kdy celý herní byznys zažíval neuvěřitelný boom.

Unikátnost The Secret World spočívá hlavně ve výběru doby. Kdy jste hráli skutečně vydařenou MMORPG hru ze současnosti? Konec fantasy světům a vzdáleným galaxiím! Objevovat nové lze i v dnešní době. Funcom vsadil na otřepaná témata - jen je místo notoricky známých světů vrazil do toho našeho, který tak důvěrně známe a spolehli se na chytlavý příběh a velmi dobré úkoly, jejichž plnění vyžaduje zapojení mozkových závitů.

Originálně pojatý klasický žánr

Přes všechny vyjmenované odlišnosti je The Secret World stále v řadě ohledů spíše klasickým MMO titulem, takže se prostě nevyhneme některým krokům. Ty k danému žánru patří stejně, jako volné slipy k pánské zadnici.

Třeba příběh není ve své podstatě kdovíjak originální. Po nějaké době pochopíte, že Funcom naprosto zběsilým způsobem smíchal koktejl inspirace Stephena Kinga, Dana Browna a všelijakých brakových hororů, filmů, knih, komiksů. V tomto světě se tak stanete svědky útoku zombie, upírů i vlkodlaků. Na straně druhé velmi záhy zjistíte, že hybatelem na Zemi nejsou nám tolik důvěrně známé síly, že je všechno úplně jinak. Do kotlíku příběhu tak Funcom přihodil ještě ingredience v podobě pojmů jako spiknutí, tajné síly a spolky a děsivě temnou minulost.

Sympatické na hře je, že dokáže překvapovat zajímavostmi a neotevírá se hráči hned na začátku. Každé tajemství i jeho odhalení má v putování vašeho hrdiny svoje místo. Rozhodně lze ocenit, že Funcom svoji inspiraci k vyjmenovaným atributům příběhu nijak netajil, takže například hned v prvním městečku, kam dorazíte, se můžete projít po Elm Street. Takových okamžiků zažijete opravdu velké množství. A znalci jich odhalí ještě více.

Jde to i bez levelování

The Secret World opustila zažitý model levelů, který je pro daný žánr typický a bez něj si asi málokdo dokáže vývoj postavy představit.

Nechat klasické úrovně ležet ladem však nebyl vůbec špatný nápad. Koneckonců, opět je to faktor, který hře dává jistý realističtější rozměr. Vývoj a vylepšování vlastností zde probíhá pomocí dvou linií. Body rozdělujete v kruhu způsobilostí a současně je přihazujete do pomyslného stromu zručností. Tímto způsobem tak dotváříte vlastnosti svého hrdiny a jeho schopnosti používat zbraně.

Úkoly, které nadchnou

Široká škála zbraní a jejich volba na začátku hry pak předurčuje váš další vývoj. Rozhodně však není nic dáno dopředu a v tomto ohledu lze celkem solidně kombinovat a experimentovat. Klasické střelné zbraně, sečné zbraně a magie jsou základní bojovou kostrou a vy si volíte, kterou cestou se vydáte.

The Secret World nenabízí tradiční, absolutně otevřený, svět, který si pamatujete z doby prvních MMORPG her. Jde spíš o celkem velké, ale stále poněkud uzavřené koridory.

Budete vraždit bezpočet potvor a plnit velké množství úkolů. Řada z nich souvisí se samotným příběhem hry, jiné jsou tu jen pro vaši zábavu a především kvůli kompaktnosti celého prostředí. Obtížnost úkolů je opravdu rozličná. Od jednoduchých, až po velmi složité, kdy jste nuceni použít ve hře implementovaný internetový prohlížeč.

Hra vám rozhodně nic nedaruje zadarmo, nad některými postupy si budete nějakou dobu lámat hlavu a možná se nakonec zeptáte na radu spoluhráčů. Ostatní hráči jakoby přistoupili na hru Funcomu a většinou i rádi poradí, ale nabídnou jen nutná vodítka k pokoření daného úkolu.

The Secret World je v mnoha ohledech novátorskou hrou, ale nevyhýbá se některým typickým věcem, které naštěstí ničemu nevadí. Bojové mechanismy jsou tak de facto identické s jinými hrami. Máme zde lištu, v liště ikony, v ikonách skrytá komba a kombinací klikání je všechny hezky aktivujeme. Kdo by se tady chtěl učit něco nového?

Vlastní souboje jsou, v návaznosti na systém vystavěný okolo nich, jiné a zároveň známé. Funguje zde klasická provázanost útoků, kterou známe i z jiných online her. V podstatě není sice tak naivní, jako ve starších hrách, kdy nabíraná zuřivost jen aktivovala v dolní liště vaše ikony útoků, ale zas tak zásadně se také neliší. Zvolený způsob řetězení jednotlivých ataků do komb mě bavila a jeho zpracování v The Secret World plně uspokojí každého, kdo nechce jen zuřivě klikat myší, ale volit a dodržovat nějakou bojovou taktiku.

Co bude za rok, dva nebo tři?

Přes všechny výtky, kterých není mnoho, to za vyzkoušení stojí. Po dohrání hlavní příběhové linie můžete vyzobávat drobky v podobě nedokončených nebo rozdělaných misí a počkat si na ohlášený velký update. The Secret World je samozřejmě v první řadě online hra, která sází na spolupráci (i bitkaření) mezi hráči.

Lze celkem obstojně hrát i osamotě, a když se objeví úkol nad vaše schopnosti, pak požádat o pomoc ostatní, či sám někomu pomoci. U MMORPG her se toho na člověka vyvalí během několika dní opravdu hodně. Nové dojmy a zážitky samosebou svádí k často až nekritickému obdivu.