The Elder Scrolls: Legends
Ač se to na první pohled nezdá, je The Elder Scrolls: Legends v jádru poměrně svěží karetní hra, která nabízí překvapivě hluboké možnosti taktiky. Dojem si ale sama nešťastně kazí tím, že je na povrchu obrovsky podobná Hearthstone, a také nevýrazným vzhledem i ozvučením. Samotná hratelnost je však dobrá, příznivci žánru, kteří se překlenou přes počáteční rozpaky, si nakonec přijdou na své.
Další informace
Výrobce: | Dire Wolf Digital |
Vydání: | 9. března 2017 |
Štítky: | platby uvnitř hry, zdarma, fantasy, karetní, free-to-play, multiplayer, the elder scrolls, taktická |
Příznivci
sběratelských karetních her mají v poslední době důvod ke spokojenosti. Renesanci
masového zájmu o fantasy karetní souboje, žánr, který se zdál vyhrazen pro
poměrně úzké publikum, nastartoval Blizzard vydáním Hearthstone, ale
fenomenální úspěch naznačil potenciál, který se, nepříliš překvapivě, rozhodla
využít řada firem. Nějakou formu využití karet tak dnes najdete v kde čem. Pro
někoho, komu blizzardovská stylizace nevoní, nebo jen hledá něco nového, a
nechce se mu mastit gwynta, přichází s alternativou Bethesda, respektive autoři
ze studia Dire Wolf Digital, kteří pro ni vytvořili karetní titul The Elder Scrolls:
Legends.
Jako vejce vejci...
Nikdo jistě
nebude jakékoliv firmě zazlívat, že když se ukáže odvětví, ve kterém se točí ohromné
peníze, přeje si kousek trhu uzmout pro sebe. To je normální a pochopitelné. Když
už si ale někdo chce udělat "vlastní Hearthstone", mohl by se přinejmenším
pokusit, aby jeho hra vypadala alespoň trošičku jinak než předloha.
Že se na
novodobého průkopníka od Blizzardu v recenzi jiného karetního počinu musí
vzpomenout, to je jasné, ale zde je podoba tak do očí bijící, že už se
povážlivě přibližuje prostému plagiátorství, minimálně tedy ve struktuře hry.
Módy, které Legends nabízí, jsou vedle "kampaně" (dvouhodinová série
zápasů proti AI podložená nevýrazným příběhem) casual duely, rankované duely a
aréna. Do ní můžete vstoupit za sto padesát herních peněz, sestavíte si balíček
opakovaným vybíráním jedné ze tří náhodných karet, a pak musíte devětkrát
zvítězit, abyste získali hlavní cenu. Můžete si dovolit dvě prohry, při třetí
aréna končí.
Když si na
stránce obchodu koupíte za sto goldů nebo pár eur nový balíček, musíte ho
otevřít ručním přetažením do otevíracího pole, což na obrazovku vyskládá šest
karet rubem vzhůru. Po jedné je otáčíte klikáním, přičemž vždy proběhne barevný
efekt podle vzácnosti otočené karty.
Už rozumíte? Šlo by pokračovat, ale jako příklad to snad stačilo. Legends je v nepříjemně
mnoha aspektech zkrátka totožná s očividným vzorem. A to je
vůbec hlavní problém hry. Vypadá, působí, a na první pohled se i hraje jako mnohem
ošklivější Hearthstone, což je ovšem přístup, s nímž se budou zákazníci Blizzardu
odlákávat jen velice těžko.
Vzhledem k tomu, že Legends praktikuje free-to-play obchodní model, který stojí na nákupech nových karet za skutečné peníze, nemůže bez zdravé hráčské báze dlouhodobě přežít. V přílišné podobnosti s již etablovaným titulem by mohl ležet obrovský kámen úrazu. Jestli jsou však obavy o životaschopnost hry oprávněné, to samozřejmě ukáže až čas.
...ale ne tak docela
Jak už jsme naznačili, i samotné hraní se zpočátku jeví jako pouhá kopírka, ale to nakonec není
tak úplně pravda. Místo tříd jednotlivých postav, od kterých by se odvíjely
karty, zde naleznete atributy. Pod nimi si můžete s klidem představit barevné
odlišení karet podle druhu many a tematického vyznění, jak ho používá Magic the
Gathering, jen s tím rozdílem, že samotná mana je jednobarevná, není tedy
potřeba řešit i rozložení zdrojů.
Barevné omezení
přichází na řadu o něco později, přesněji v okamžiku, kdy se pokusíte si
sestavit vlastní deck. Hra vám dovolí konstruovat pouze jedno a dvoubarevné balíčky. Řada karet oplývá efekty, které se spouští v případě,
že horní karta balíčku má stejnou barvu, takže by ve vícebarevném decku nebyly
dost dobře použitelné, ale proč nenechat volbu na hráči?
Až doposud byla
řeč o vcelku kosmetických rozdílech, skutečně zajímavé prvky začnou nenápadně vyplouvat
na povrch až po několika hodinách nad hrací plochou. Základy jsou jasné - dva
hráči se střídají v tazích, při nichž vynášejí karty kouzel, nestvůr a
předmětů. Stůl je však v Legends rozdělen nejen horizontálně na poloviny pro
soupeře, ale i vertikálně. Do každé z takto vzniklých svislých linií lze
vykládat karty samostatně.
Na první pohled
primitivní mechanika, že? Rozpůlili jsme stůl dvakrát, no a co. Nenechte se
zmást! Dělení armády totiž nabízí nečekaně rozmanité možnosti taktizování. Co
takhle si stranou vyházet posilující karty, zatímco protivník brání druhou
linii tak, aby statistiky vašich útočníků narostly a vy tak překonali obranu? Máte
silnou legendární příšeru, která ale potřebuje několik kol na rozjezd? Vyložte
ji mimo hlavní boj, zatímco odlákáváte sokovu pozornost útokem po druhé straně,
a doufejte, že klička zafunguje.
Soupeři ale samozřejmě nic nebrání reagovat a začít svá protiopatření či finty sázet také do druhé linie. Velké množství karet má navíc schopnosti, které dokážou přesouvat ostatní vojáky mezi linkami, jiné stvůry zas umí útočit diagonálně a podobně. Přidejte ještě fakt, že jednotlivé linie mají často vlastní speciální vlastnosti, jako třeba že na karty v jedné řadě lze útočit hned po vynešení a ve druhé ne, karty dostávají různé bonusy podle umístění a podobně, a výsledkem je zábavná a divoce se přelévající hratelnost s bohulibou hloubkou.
Náhodná záchrana
Druhou
mechanikou, která hru ozvláštňuje, jsou runy. Těch má každý na začátku souboje
pět a spouští se pokaždé, když hráč přijde o pět životů. Jakmile se tak stane,
líznete si kartu, a pokud má takto nabytá karta schopnost "prophecy",
můžete ji okamžitě zdarma zahrát uprostřed soupeřova kola. Funkcí jsou tedy
podobné "instantům" z již zmiňované Magic the Gathering.
Jistě již ovšem
tušíte, jaké úskalí to s sebou přináší. Náhoda je nedílnou součástí karetních
her, kritizovat za ni Legends by bylo stejné jako nadávat, že při závodech Le Mans
může začít pršet nebo že se při stolním fotbálku občas míček zmateně poodráží
do brány, aniž byste měli šanci s tím cokoliv udělat (takzvaná
"mrkev"). Prostě to k tomu patří. Pravdou ale zůstává, že i pokud se
budeme bavit jen rámci žánru, hraje štěstěna v Legends dost velkou roli, a
můžou za to mimo jiné právě ony inkriminované runy.
Dochází tak třeba k situacím, kdy soupeřovu taktiku brzkých výpadů výstavně překazíte a rozbijete, protože vám svým raným útokem vtiskne do ruky přesně dva instanty, které potřebujete. Jindy ale zničené runy darují karty, co jsou v dané chvíli úplně k ničemu, a naprosto stejné ofenzivě kvůli tomu žalostně podlehnete. Stejně tak se budete úpěnlivě modlit, abyste útokem, po němž už by přišla možnost vítězství, nepříteli nespustili nějaké mocné kouzlo, kterým by vám usmrtil půl armády. A samozřejmě nadávat, až se hory zelenají, když k tomu opravdu dojde. Ale spravedlivý hněv, když "to nechodí" je zkrátka součást karbanu.
Ošklivé káčátko
Po audiovizuální stránce Legends bohužel zaostává. Zvučí neslaně nemastně, kresby na kartách vypadají sterilně až nezajímavě, takže má člověk po vypnutí hry problém si na nějakou konkrétní vůbec vzpomenout. Celý interface vůbec působí dojmem, že jde o přechodné řešení, které ještě někdo dodělá. Nic proti minimalismu v některých žánrech, ale fantasy sběratelská karetní hra přeci jen potřebuje trochu těch cingrlátek pro oko. Legends však na pohled nemá žádný šmrnc, což je poněkud mrzuté.
Pochválit je ale potřeba konektivitu, která fungovala zcela bez problémů. Vyhledání zápasu nikdy nezabralo víc než půl minuty, a to i v dost nelidských ranních hodinách. Za zmínku též stojí příjemný fakt, že pokud vám připojení nebo herní klient spadne, a spustíte ho znovu dost rychle, vklouznete bez zdlouhavého načítání, bez menu a bez jakéhokoliv proklikávání rovnou zpět do rozehrané partie, což je samozřejmě velice fajn.
Povedené, ale...
The Elder
Scrolls: Legends je po tom, co do ní trochu proniknete, chytlavá záležitost s
pestrou hratelností, která si ale hází pořádný klacek pod nohy. Abyste ji totiž
dokázali ocenit, musíte ji věnovat čas, jenže kolik hráčů se k tomu odhodlá,
když ji na první pohled odsoudí jako prachsprostý klon Hearthstone? Nelze se
jim ale bohužel divit, protože hra tak na omak opravdu silně působí. To je,
vedle ne zrovna ohromujícího audiovizuálu, její největší prohřešek. Povede-li
se vám se přes tyto nedostatky přenést, dočkáte se povedené karetní zábavy, u
níž není problém stylem "ještě jedna partička" prosedět nejednu noc.