The Curious Expedition

Verdikt
65

The Curious Expedition je výpravou do neprobádaných končin, kterou si dopřejete pár hodin týdně. Ve větším množství totiž začne obsahová stránka pokulhávat a zmizí i kouzlo spojené s objevováním.

Další informace

Výrobce: Maschinen-Mensch
Vydání: 19. května 2015
Štítky: explorativní, indie hra, pixel art, adventura, rpg

Možná víte, že Marie Curie získala dvě Nobelovky, ale věděli jste taky, že jen o prsa prohrála s Charlesem Darwinem svůj souboj o nejvěhlasnějšího světového dobrodruha? Plejáda zlatých sošek, drakohamů a slonoviny, které vozila ze svých objevitelských cest, stačila na H. P. Lovecrafta i další osobnosti, ale jen ten proklatý Darwin toho nabral víc. Inu, nejsilnější přežije a vyhraje.

Přesně takové absurdně poutavé scénáře před hráče staví hra od studia Maschinen-Mensch nazvaná The Curious Expedition. Protože lidská zvědavost nezná mezí, stejně jako soutěživost, sešli se na startovní čáře nejrůznější osobnosti včetně zmíněné Marie Curie, okultisty Aleistera Crowleyho nebo pilotky Amelie Earhartové. Cíl mají všichni stejný - porazit soky a během šesti výprav do neprobádaných oblastí naší planety se stát nejvěhlasnějším dobrodruhem.

Dobrodruhem snadno a rychle 

Vydat se na první výpravu je snadné. Odpadá potřeba shánět sponzora nebo vhodnou loď a tak se s vybraným objevitelem pouštíte do dobrodružství hned po doplnění zásob v domovině. Protože putování po světě by ale mohlo být pro jednoho příliš velké sousto, má na to každá z postav i několik společníků. Liší se tím, čím mohou při cestách do Jižní Ameriky, Afriky nebo třeba jihovýchodní Asie přispět. Vojáci se hodí pro bitvy s predátory hluboko v džunglích, misionáři při budování reputace s domorodci a oblíbený osel zase zvýší počet předmětů, které s sebou může výprava vzít.

Další členy výpravy je možné přibrat na některé z šestice expedic, během kterých si můžete se svým vyvoleným cestovatelem vydobýt slávu a bohatství. Některé postavy získáte jen dočasně z drobných úkolů, jiné si rekrutujete přímo z řad domorodců v jejich vesničkách a za předpokladu, že jste napřed nestihli pošpinit (nebo vyrabovat) jejich posvátná místa.

Přesto ale není hlavním cílem navazování kontaktů a vývoz vyspělé společnosti do zapadlých končin, nýbrž zisk slávy a především objev zlaté pyramidy. Reálný vývoj tak zažívá jen na začátku zvolený dobrodruh, který po každé úspěšné misi vybírá z nových perků, co například zvýší dohled, usnadní přesun přes různý typ terénu nebo zajistí, že si členové expedice udrží o něco déle zdravý rozum.

Kniha náhodně generovaných džunglí 

Ve chvíli, kdy vás hra vysadí na neprobádaném území, začíná honba za zlatem a zdravým rozumem. Pro pohyb po náhodně generované mapě je totiž tou nejdůležitější hodnotou sanity - duševní zdraví objevitelů. Výprava si jej udrží převážně díky jídlu nebo jiným pomocníčkům jako whisky nebo listy koky. V tutoriálu se také dozvíte, že vhodně naplánované dlouhé trasy jsou nejefektivnější a nejšetrnější k lidské mysli, ale vzhledem k pravidelnému cestování “na blind” nehrozí, že byste se předem rozmýšleli, kudy se dát. S tím souvisí i fakt, že většina obsahu ve hře je buď recyklovaná, nebo náhodně generovaná.

Každá výprava prochází nějakou domorodou vesnicí nebo misií, svatostánky původních obyvatel, jeskyněmi, svatyněmi a skrytou zlatou pyramidou. Většinu míst je možné vykrást a získat tak drahocenné předměty, za které v případě zdárného konce výpravy v Londýně utržíte buď slávu, nebo peníze na další expedici.

Většina záchytných bodů tak nabízí prakticky totožný scénář. Po příjezdu do vesnice můžete zkusit někoho rekrutovat, zeptají se vás, jak se chovají Evropané k ženám nebo vám nabídnou lidské maso, vyspíte se u nich, prodáte jim jejich vlastní artefakty za jídlo na další cestu a příště si to s radostí zopakujete. Na zajímavosti hře přidává Indiana Jones efekt, kdy se po vyloupení svatyně ve většině případů spustí v okolním světě apokalypsa. Rozpoutají se obrovské požáry, propadá se země nebo rozlehlé pláně zatopí voda a ztíží tak cestu za zlatou pyramidou. V podstatě jde ale pořád o to samé.

Expedice se liší snad jen prostředím, do kterého se můžete vypravit. V neproniknutelné džungli přijde vhod mačeta, při zdolávání hor a vysoko položených chrámů zase lano a rozhodně se nevyplatí při průzkumu pouště zapomenout doplnit zásoby pitné vody před odchodem z lodi. Jenže kam to všechno nacpat?

Království za mulu 

Jak už jste asi postřehli, chce to mít s sebou na každé výpravě dostatek jídla, vybavení a ještě si šetřit místo na indiánské zlato, africké drahokamy a další drahocennosti. Bohužel je kapacita inventáře hodně omezená a ve chvíli, kdy dochází jídlo, padá morálka, sní se osel a uteče domorodý průvodce, už nezbývá vlastně nikdo, kdo by mohl výpravu dál vést a ještě doufat, že z ní něco přinese. V tomhle ohledu je The Curious Expedition opravdu nelítostný protivník a může se snadno stát, že se budete z expedice vracet potupně balónem. A pokud ne, sežere vás možná nějaká krvelačná bestie v džungli.

Souboje jsou totiž spíše hloupé, a pokud nemáte v partě alespoň jednoho, ideálně dva, kované vojáky, padnete za potravu prvnímu tygrovi. Souboje probíhají podle hodů kostky a skládání útočných nebo obranných komb z hozených hodnot, které jsou útočné, obranné nebo pozorovatelské. Zvláštní a monotónní systém není moc zábavný a kvůli neustálému vzájemnému krytí útoků souboje trvají docela dlouho. No a bez vojáků (ideálně vybavených střelnými zbraněmi a dostatkem nábojů v nafukovacím inventáři) nemá hráč ani šanci porazit silnějšího nepřítele.

Kdo pojede příště?

I když je The Curious Expedition v podstatě jednoduchá hra, a jejím hraním nestráví člověk více než pár hodin, má v sobě jisté kouzlo. Ostatně, nutnost odemknout si většinu postav znovuprocházením je vždycky výborná motivace, stejně jako pohled na žebříček s body. Kdo by se nechtěl s každou další sérií expedic zlepšovat a natřít to všem těm Holubům a Náprstkům, že?