Tastee: Lethal Tactics

Verdikt
74

Po všech stránkách dobře navržená taktická tahovka, která je možná až příliš podobná Frozen Synapse, a trpí neodladěným ovládáním, ale pro fanoušky žánru je to jistá volba.

Další informace

Výrobce: SkyBox Labs
Vydání: 10. května 2016
Štítky: indie hra, humor, tahová, strategie

Jižanské dusno, ostří hoši a dámy, dva týmy na protilehlých stranách herní arény a pár tahů na to se navzájem vystřílet nebo splnit cíl dané mise. To je TASTEE v kostce. Nečekejte však žádný Counter-Strike. TASTEE je plnokrevná taktická tahovka, kterou mnozí přirovnávají k XCOM. Pravdou je, že možná uspokojí stejný typ hráčů. Pokud však tento zdařilý kousek od kanadského studia SkyBox Labs lze k něčemu přirovnat, nejjednodušší (a taky možná nejcyničtější) je říct, že jde o Frozen Synapse s estetikou Team Fortress 2.

Klasická tahovka

Hratelnost TASTEE a jejího staršího brášky Frozen Synapse je v mnoha ohledech identická, což je svým způsobem pochvala; přeci jen byla tato taktická tahovka ve své době skvělá a velmi dobře hodnocená hra. V praxi jde o toto: na začátku každé mise si vyberete tým, který poskládáte dle potřeby dané mise z dvanácti různých pistolníků a pistolnic do party, která se snaží v třiceti singleplayerových misích porazit nebezpečný Kartel.

Rozdělení postav na třídy je jednoduché. Máme tu maníky přes demolice, běžné střelce s pistolemi, chasníky s brokovnicemi a snipery. Každá z těchto tříd má své další odemykatelné varianty, k nimž se dostáváte během hraní jednotlivých misí (v multiplayeru jsou k dispozici všechny hned od začátku).

Každá odemykatelná třída má  jednu "superschopnost" jako bonus, například na chvíli se zneviditelnit nebo vypozorovat pohyb nepřítele i přes "fog of war". Jinak je však pohybový set všech postaviček shodný, a tak všichni čekají, krčí se, sprintují, střílí nebo se rozhlíží dle shodného mustru. Ostatně všichni mají dvě oči, dvě ruce a dvě nohy, tak co by taky ne.

Kdo dvakrát plánuje, dobře plánuje

Na začátku každého tahu, který reprezentuje několik vteřin reálného času, zadáte svým pistolníkům příkazy, co mají dělat. V praxi naplánujete každý jejich pohyb – kdy se mají podívat kterým směrem, kdy se mají přikrčit a tak podobně. Jakmile máte tah připravený, což může trvat klidně i mnoho minut, tak zkrátka kolo odkliknete a necháte jej vyhodnotit.

Mnohaminutová fáze plánování se tak odehraje před vašima očima během zmíněných pár sekund a vy jen sledujete, koho jste poslali přímo vstříc nepřátelským kulkám, nebo koho naopak vaši gunmani úspěšně zneškodnili. Protivník (ať už hráč nebo AI) totiž plánuje své akce stejně jako vy, a hře je třeba přiznat, že její AI je mimořádně vyspělá. Předvídat tahy nepřátele je úkolem pro zkušené stratégy a ne nadarmo je koncept TASTEE, potažmo Frozen Synapse, přirovnáván ke korespondenčním šachům.

Taktická variabilita je oproti Frozen Synapse vyšperkovanější, a pokud budete mít dost sil se ponořit do překvapivě hlubokého soubojového systému, který je ale přístupný (hra vás neobtěžuje zbytečnými tabulkami a dlouhým studováním jednotlivých schopností), zjistíte, že se v TASTEE po této stránce skrývá neobroušený diamant.

Škoda ovládání

Kritiku si však zaslouží ovládání, které je místy neresponzivní. Dost významné procento času plánování tak hráč stráví vracením akcí jednotlivých panáčků – překliky jsou časté, absence reakce na klik také. Jde však o neduh, na který si stojí za to zvyknout, protože zábava ukrytá v TASTEE stojí za to, abyste se s pár problémy smířili.

Stran herního systému stojí za to zmínit mechanismy známé již z Frozen Synapse – každý naplánovaný tah je možné si přehrát prostřednictvím funkce "preview", takže uvidíte, zda jste svým vojákům zadali příkazy správně a jste s nimi tedy spokojeni. Funkce vám také vyhodnotí přestřelky, ovšem s předpokladem, že viditelní nepřátelští vojáci zůstanou na svém místě a nepohnou se, což se stává málokdy.

Na konci celého souboje, ať už úspěšného či neúspěšného, si můžete přehrát celou partii v reálném čase. Vašich 40 minut plánování a zkoumání se tak smrskne do zhruba 40 vteřin, během kterých můžete vychutnávat akční scény jako z amerických filmů, a koukat, kde jste o vlas uhnuli granátu, kdy nepřítel prosprintoval mapu z jednoho konce na druhý, nebo kdy jeden váš šťastně umístěný ostřelovač během pár vteřin sprovodil ze světa 3/4 nepřátelského týmu. Krása.

Dobrá zábava v singlu i v multiplayeru

Singleplayerový mód nabízí již zmíněných 30 misí, jejichž splněním postupně odemknete celý tým. Úkoly jsou různé od sbírání beden se zbraněmi až po obsazování kót, ale v praxi většinou stačí vystřílet nepřátelskou partu.

V multiplayeru vás čeká to samé jako ve Frozen Synapse, zkrátka korespondenční šachy. Rychle se spárujete s protivníkem a na dvanácti tazích máte příležitost ukázat v jedné z arén, kdo je ten lepší. Vítězí ten, kdo umí lépe, pečlivěji a trpělivěji plánovat, ale také využívat speciální schopnosti svých gunmenů. Navíc máte možnost nechat si zasílat na email upozornění o tom, že soupeř také naplánoval svůj tah, a nemít zbytečné prodlevy.

TASTEE si bere z Frozen Synapse opravdu hodně (kdybyste to z předchozích odstavců ještě nepochopili), ale unikátní schopnosti postav a o něco variabilnější souboje dávají hře ještě větší hloubku, stejně jako skvělý design jednotlivých arén. Skvěle funguje i multiplayer, možnost různě šermovat s kamerou a přiblížit ji půvabným komiksovým postavičkám až za ramena.

Jděte do toho

Stylizace à la Team Fortress 2 hře svědčí, a to hlavní, co lze objektivně kritizovat, je určitá kostrbatost ovládání a jeho neresponzivita. Pokud jste Frozen Synapse nehráli, bude pro vás TASTEE unikátní zážitek – hlavně pro fanoušky taktických tahovek. Nebudete litovat. Hra se bude nejvíce zamlouvat těm, co mají trpělivost plánovat, protože na ty skutečně čeká grál. Pokud ale mezi trpělivé hráče nepatříte, TASTEE zkuste stejně. Už kvůli zábavnému a funkčnímu konceptu. Dekády u hry nestrávíte, ale za ty peníze stojí.

23. června 2016, 13:02