Surviving Mars
Originální budovatelská strategie o osidlování Marsu, v níž je kladen důraz na mikromanagement. Obsahuje hodně zajímavých nápadů, ty však ani v přiloženém tutoriálu nedokáže dobře vysvětlit. Díky pevným základům a otevřenosti moderské komunitě by se z ní přesto časem mohl stát herní klenot.
Další informace
Výrobce: | Haemimont Games |
Vydání: | 15. března 2018 |
Štítky: | sci-fi, vesmír, survival, budovatelská, strategie |
Ve shluku každodenního života člověk velmi jednoduše zapomíná, že se nachází v naprosto fantastické době. Kolem nás se právě teď začíná formovat jeden z nejvýznamnějších milníků historie. Mluvíme o lidské kolonizaci Marsu, která by podle odhadů měla kulminovat přibližně za 10 let. Toto téma je stále aktuálnější, což znamená, že vedle televizních zpráv prosakuje také do románů (například Marťan), filmů (Rudá planeta), nebo právě do videoher. Zářným zástupcem budiž poměrně originální budovatelská strategie Surviving Mars, v níž se ujmete osudu vesmírného projektu s úkolem zabydlet lidstvo na rudé planetě.
První krůčky na Marsu
Po výběru vesmírné agentury, místa přistání první rakety a několika dalších ukazatelů, které vašemu dobrodružství vtisknou hrubé obrysy ohledně výše financí, výskytu nerostných surovin, rozsahu přírodních katastrof a potažmo i míry obtížnosti, začnete vytvářet podmínky potřebné k přežití. Teprve až tuto část úkolu zvládnete, můžete na Mars vyslat první lidi.
Zcela zásadní je postarat se o přísun vody a kyslíku, které pak zavedete do speciálně vytvořené kopule. Zapomenout však nesmíte ani na podpůrné budovy, jako jsou zdroje elektřiny, záložní generátory nebo sklady. Už z toho lze vyčíst, že Surviving Mars si přímo libuje v mikromanagementu.
Dá se říci, že pro každou budovu existuje ideální místo na mapě. Pokud ji na toto místo nepostavíte, riskujete, že jakmile se kolonie rozroste, dojde k jejímu zhroucení. Tak například řídící věže pro drony, které se starají prakticky o veškerý pohyb surovin, mají omezený dosah a vzájemně spolu nekomunikují, takže pokud suroviny chcete převézt přes vzdálenost dvou až tří řídících věží, musíte být strojově přesní. Jinak se suroviny někde zaseknou a vám pak budou scházet třeba k důležité opravě, což zapříčiní výpadek vody nebo vzduchu v kopuli pro lidi.
Někdo může argumentovat tím, že v 21. století, kdy se telefonem klidně dovoláte kamarádovi na opačné polokouli, je neschopnost komunikace věží docela archaický prvek. Ale právě z těchto maličkostí plyne zábava, alespoň pokud vám vyhovuje nimrat se v detailech.
Spokojenost osadníků
Jakmile dokážete připravit podmínky pro kolonizaci, pošlete na Mars první lidi. Následuje fáze testování. Během této fáze musíte lidi udržet při životě, neboť na tomto úspěchu závisí další osud vašeho marsovského programu. Jestliže vám lidé vymřou, nikdo nový se do programu samozřejmě nepohrne a naopak. První osídlení proto musíte velmi pečlivě naplánovat.
Ve této fázi prosakuje na povrch další zajímavá složka hry, starost o spokojenost lidí v kopuli. Každý kolonizátor má vlastní potřeby, například nakupování, hraní her nebo cvičení. Vaším úkolem je tyto potřeby naplnit alespoň do té míry, aby lidé nebyli v depresi a nepáchali sebevraždy. A tak vedle obytných částí do kopule postavíte třeba tělocvičnu, obchod s počítači nebo bar.
Jelikož místo v kopuli je značně omezené, i pokud postavíte tu největší z nich, musíte tvořit různě specializované kolonie, které jsou zaměřené například na lidi se zájmem o cvičení, na lidi se zájmem o nakupování atd. Z pohledu hratelnosti se jedná o maličkost, ale velmi zábavnou. A ani přitom nemusíte být fanoušky The Sims.
Peníze až na prvním místě
Jako poslední přichází na řadu fáze osamostatňování. Ačkoliv v průběhu hry můžete ze Země dovézt všechny potřebné materiály, drony, pomocné vozy a některé základní budovy, tato strategie se vám v dlouhodobém horizontu zrovna moc nevyplácí. Vypravení každé nové rakety vás stojí peníze, které můžete utratit za mnohem potřebnější věci (např. outsourcing výzkumu), proto jste nuceni nacházet cestičky, jak lidi využít k práci na Marsu tak, aby nic zvnějšku nepotřebovali.
V této fázi jsou k dispozici různé pokročilé budovy jako farmy nebo těžba drahých kovů (ty lze využít dokonce k vydělávání peněz). Na řadu přichází také pracovní specializace lidí či jejich zápory. Někteří kolonisté mají bonusové body například k pěstování rostlin (botanici), jiní pak kvůli chybám ve své povaze mohou být při práci nebezpeční (idioti) nebo méně výkonní (lenoši). Tyto vlastnosti můžete eliminovat už v zárodku tím, že si jejich nositele na planetu nepozvete. Potom však obvykle máte málo lidí. Další možností je tyto vlastnosti potlačit. Stačí vytvořit podobné či stejné skupinky a ty pak přiřadit například k méně důležité práci.
V konečné fázi se stává klíčovou právě spokojenost lidí a jejich schopnost vykonávat určitou práci. A brzy poté bohužel dojdete do bodu, kdy vás hra přestane bavit, protože už nenabízí žádné výzvy. Je velmi mrzuté, že ve hře neexistuje pořádný scénář či dopodrobna propracované herní mise. Pár témat tu sice je, ale nejedná se o nic, co by se vám ukotvilo v paměti. To je velká škoda, protože právě u osidlování Marsu si dokážeme představit skutečné vypravěčské zázraky. Na druhou stranu, hra je zcela otevřená moderské komunitě (dokonce obsahuje i editor), takže se dá čekat, že nedostatky budou brzy odstraněny.
Temná strana Marsu
Kromě zajímavějších příběhových misí nám v Surviving Mars citelně chyběl také smysluplný tutoriál. Hra nějaké rady obsahuje (dokud si nevypnete nápovědu, tak vám je pořád dokola nutí, dokonce pro ně má připravené i speciální tlačítko v horní části obrazovky, abyste se k nim případně mohli rychle dostat). I přes veškerá opatření však ve výkladu svého fungování naprosto selhává.
Během prvních pár hodin se budete cítit naprosto ztracení. Chybí dokonce i základy jako proč stavět dobíjecí pody pro drony nebo na co je dosah navigačních věží. Doufáme, že i tento nedostatek brzy některý moder odstraní, protože si dovedeme představit, že učit se metodou pokus-omyl v dnešní době lidi prostě odradí. A to Surviving Mars navíc ani není zcela intuitivní a strojově přesná hra.
Vzpomínka na Marťana
Hra vás nechá ponořit se do těch nejmenších problémů lidského přežití na Marsu, jako je například nutnost pravidelného čištění solárních panelů od marsovského prachu. A to jsou trable, které zkrátka chcete řešit.
Je sice pravda, že kvůli absenci tutoriálu se do všech těchto detailů dostáváte opravdu jen velmi stěží. Pokud se ovšem kousnete a pár hodin vytrváte, čeká na vás odměna v podobě hodně zajímavé výzvy, která stojí na pomezí strategie a dobrodružství. Podobně jako v Cities: Skylines se navíc dá očekávat, že moderská komunita většinu chyb brzy vychytá a jako bonus nás zásobí skutečně zajímavým obsahem.