Super Mario 3D Land

Verdikt
90

Pokud fandíte sérii a princeznu Peach máte odjakživa na ploše namísto obrázku své slečny, není, co řešit. A jestli se sérií nemáte absolutně žádné zkušenosti, přišel čas tuto velkou chybu odčinit a naskočit do rozjetého vlaku. Super Mario 3D Land vám to nejenom umožní, ale zároveň se postará o to, aby to bylo naskočení opravdu příjemné.

Další informace

Výrobce: Nintendo
Vydání: 18. listopadu 2011
Štítky: pohádka, pro hráče do 18 let, adventura, akční

Mario by si tu svou princeznu měl už konečně uvázat někam na řetěz, pěkně si s ní sednout a hlídat ji, nejlíp s pořádným hasákem v ruce a kapsami plnými fireballů. Jinak se ten želvoidní dacan Bowser bude neustále vracet a unášet ji – podobně jako už Xkrát předtím a aktuálně i v Super Mario 3D Land.

Na druhou stranu je ale dobře, že Mario na jednoduché řešení svých patálií zatím nepřišel. Připravil by nás tím o všechny ty skvělé hry, Super Mario 3D Land nevyjímaje. I tentokrát totiž zažijete dobrodružství, během něhož se budete smát i slzet nadšením, překvapením se vám bude tajit dech, vaše nervy budou napjaté jak struny, a když pak princeznu zachráníte...

A víte vy co? Mario by princeznu měl k Bowserovi posílat třeba na prázdniny, a pak ji zachraňovat jen tak naoko. Pokud by každá taková výprava probíhala podobně jako ta aktuální, vůbec by to nevadilo!

Všechno na svých místech

Začátek je tedy jasný. Princeznino jemné a zoufalé volání vábí Maria. Bowser samou radostí z unesené krasotinky chrlí obří ohnivé koule a situace v zemi, kde dobrou noc dává vodovodní potrubí, je zhruba stejná, jako vždycky, když se Bowser objeví... A světe div se, nikomu to nevadí! Máme totiž v podstatě zaručeno, že si za účelem zachraňování toho narůžovělého poupátka budeme klestit cestu skrz spoustu kreativitou překypujících úrovní, potažmo světů, a budeme tak mít postaráno o zábavu na dlouhé zimní večery.

Těšit se proto můžete na osmičku vydařených světů, z nichž každý obsahuje celou řádku levelů, které si nejsou podobné vzhledově, ani nápady. Jak už se stalo v sérii zvykem, jsou pro vás připraveny rozličné „hádanky“, které prověří snad všechny vaše arkádové dovednosti a otřesou vaší prostorovou orientací.

Super Mario 3D Land totiž ono „3D“ nemá v názvu jen proto, že se prodává na 3DS, nebo snad z důvodu, že by 3D v názvu zvyšovalo prodeje. Je to hra, která v sobě kombinuje to nejlepší z klasické side-scrollové hratelnosti a z hrátek s volným prostorem a perspektivou. Nesetkáte se tedy pouze s běháním ze strany na stranu, ale úrovně se lámou i dopředu a dozadu a dokonce přijdou i chvíle, kdy budete vrženi na otevřené prostranství, které budete moci volně zkoumat.

3D prvek (neplést s 3D efektem viz níže) nepromlouvá pouze do grafiky, ale silně ovlivňuje i hratelnost, a to nejen v oblasti designu úrovní, ale také z pohledu znovuhratelnosti. Ona pomyslná „prostorovost“ totiž přivádí hráče k pocitu, že neprozkoumal všechno (což v drtivé většině případů bývá také pravda), a proto vám rozhodně nebude dělat problém se vrátit do proskákaného levelu, ba dokonce se do něj vrátit s radostí a objevovat další zákoutí. Asi netřeba zdůrazňovat, jak zásadní plus to pro hru tohoto typu je.

Překvapení?

Vlastně by se dalo říci, že není nový Mario žádným překvapením – samozřejmě v tom dobrém slova smyslu. Poněkud zaraženi však možná budete, až si okolo druhého, třetího světa začnete všímat počtu vašich životů, který se nějakou záhadou nebude zmenšovat, ale rapidně zvětšovat.

Ač je to možná tvrdá zpráva, není to tím, že byste se magicky dostali k úžasným hráčským schopnostem – to jen náročnost nových úrovní prudce klesla. A kdyby vám to náhodou bylo málo, a přece jen jste nějak často umírali, po jistém počtu smrtí dostanete pro danou úroveň obleček nesmrtelnosti, což v očích kovaných mariovců musí znít minimálně skandálně.

Taková proměna hry by za normálních okolností byla takřka nepřípustná, ale v případě Super Mario 3D Land nemusíte mít z ničeho obavy. Vývojáři se samozřejmě nezbláznili a po dohrání hry (které by nemělo dělat problém) vám umožní vstoupit do bonusové osmičky světů. A věřte, že ty vás svou obtížností uspokojí minimálně stoprocentně. Z vaší obrovské zásoby životů, nasbírané v dobách, kdy se skoro neumíralo, začnou bonusové úrovně ukrajovat skutečně mocně. Náplň levelů se totiž změní nejen stran překážek. Objeví se i nějaké ty negativní otazníky a celkově začnete mít pocit, že jste se z pohádky dostali do světa, kde vás chce všechno zabít.

V takové zemi by chtěl žít každý

Svět Super Mario 3D Land je zcela dle očekávání dotažený do příjemných detailů, které nijak nebrání plynulému hraní a zároveň jsou velmi milé na oči. Opět se budete kochat těmi krásně barevnými kombinacemi plnými hravosti a přímočaré nápaditosti. Ani tentokrát si však neřeknete, že samotný 3D efekt je tak skvělý, abyste jej měli neustále zapnutý.

Je to tak, že 3D slider opět přepnete nahoru jen párkrát a většinou čistě experimentálně. Zjistíte přitom, že nový Mario umí zobrazovat třetí prostor asi jako Ocarina of Time, takže v podstatě mizerně, a že čistě z principu v jeho případě stereoskopické 3D nemá moc smysl. Držet totiž handheld v klidu v určené poloze a zároveň skákat a řešit všechny ty zapeklitosti, co si na vás autoři připravili, jde opravdu ztěžka.

Tak si to shrňme

Když se podíváte zpětně na text, tak jediná kritika směřovala k obtížnosti, a to dosti sarkasticky, protože potenciální problém tvůrci vybrali těsně nad zemí bonusovými levely.

Super Mario 3D Land proto všechny výtky a narážky na obtížnost, typickou schematičnost a nechuť k radikálním změnám bravurně a bez problémů odráží nápaditým designem světů i překážek, pestrou a návykovou hratelností, překvapivě vysokou znovuhratelností a přidaným obsahem pro otrlé hráče. V tomhle všem Super Mario 3D Land přímo exceluje.