Sundered
Překrásná a náročná hra, při jejímž hraní zestárnete o několik let. Budete nenávidět každou skupinku nepřátel a milovat každé vítězství, kterého přes krev, slzy a pot dosáhnete.
Další informace
Výrobce: | Thunder Lotus Games |
Vydání: | 28. července 2017 |
Štítky: | umění, indie hra, plošinovka, roguelike, akční, rpg |
Běžím nekonečnou chodbou. Míjím opuštěné plošiny a v uších se mi rozléhá šepot prastarých entit, obývajících toto prazvláštní místo. Popadám dech, dochází mi energie, ale kdykoliv se otočím, vzedme se ve mně pud sebezáchovy. Skáču přes plošiny, pod nohama se mi drolí hlína z roztodivných výstupků, trčících ze zdiva. Jsou za mnou. Nepopsatelné stvůry. Šepot sílí. Musím se jim postavit. Musím bojovat, než mě chapadla nicoty stáhnou na samý začátek.
Lovecraftovská nádhera
Sundered zaujme na první pohled především překrásným kresleným stylem, který světu představili tvůrci z Thunder Lotus Games v akční hře Jotun vycházející ze skandinávské mytologie. Se svým duchovním předchůdcem má Sundered mnoho společného, ale přesto se autoři nepokusili o laciný odvar zasazený pouze do jiného prostředí. Sáhli po dvou léty ověřených světech, které skloubili dohromady, aby si získali hráčská srdce a zničili jejich nervy.
Hlavní hrdinka Eshe se dostává do zapomenutého města ztraceného v píscích, které nabízí víc otázek než odpovědí, a kde je boj o přežití na denním pořádku. Za předpokladu, že přijmete fakt, že smrt zde vůbec nic neznamená a den může probíhat zas a znovu. Jedním z nejdůležitějších prvků Sundered je aspekt dobře známý všem hráčům her o přežití. Rogue-like hratelnost obaluje celý svět silně inspirovaný dílem H. P. Lovecrafta. Čekají vás obrovské sochy a stopy po prastarých obyvatelích i fragmenty historie předávané v nesrozumitelném jazyce ve zvláštním světle sférických krystalů.
Nekonečné chodby a koridory, kterými se Eshe pohybuje, jsou opravdu krásně vyvedené, a dokonce i v čase největší frustrace si hráč může některá místa doopravdy užít. Práce s perspektivou je mimo souboje skvostná, a i kdyby se jednalo o čistě explorativní hru, měla by Sundered našlápnuto ke světlé budoucnosti. Naštěstí je v nabídce mnohem víc úrovní šílenství, než se může na první pohled zdát.
Temné duše a splašené meče
S lovecraftovským zpracováním světa se snoubí vysoká obtížnost. Sundered rozhodně není pro hráče bez vůle a vize. Téměř každý krok je třeba si tvrdě vybojovat, a pokud snad získáte pocit, že vše probíhá dobře, je to známka toho, že se blíží něco velkého. Pokud se pak chrabře (a hloupě) postavíte velké přesile a neuspějete, Eshe je nemilosrdně stažena chapadly do hlubin a vrácena na samotný začátek, jen aby se stejnou cestou pustila znovu. A znovu. A znovu.
Hordy nepřátel přicházejí v nečekaných chvílích a při opakovaném procházení chodeb je, až na pár výjimek, nemožné odhadnout, kde se na vás vyřítí. Soubojový systém je propracovaný ve své jednoduchosti a odmění především šikovné hráče s dostatkem trpělivosti pro načasování útoků, komb a úskoků, bez kterých se Eshe při soubojích neobejde. Práce s prostředím a důkladná znalost nepřátel patří k nejzásadnějším aspektům každého boje. Hrubá síla hraje až druhé housle a bezhlavým rubáním nepřátel se nikam nedostanete. Naopak, dobře načasované rotace ve vzduchu dokáží s mečem nejen vykrýt nepřátelské údery, ale zároveň udělat paseku před tím, než je čas se stáhnout a obnovit štíty. Hráčská šikovnost je nebývale znát - stačí špatným stisknutím klávesy vypadnout ze soubojového rytmu a můžete rozdýchávat další zbytečnou smrt.
Herní mechanika je naštěstí vystavěna podobně jako u většiny podobných rogue-like her, ve kterých se po smrti vrátíte na začátek a využijete získané zdroje ke zlepšení postavy v naději, že tentokrát dojdete o kousek dál. Eshe ze zabitých nepřátelských hord sbírá Shards (střípky), které pak využívá k pořizování nových schopností a zlepšování těch současných. Nejedná se ale o žádné zásadní proměny a nové perky. Za získané Shards se zlepšují štíty, zdraví, poškození mečem či kanónem nebo veledůležitá vlastnost štěstí, která ovlivní, co po sobě nepřátelé nechají.
Tyto pasivní schopnosti doprovází několik zásadních talentů a trvalých schopností, k nimž se hráč dostane při procházení světa, který je sice na jednu stranu otevřený, ale na straně druhé se v něm nevyhnete záchytným bodům v podobě soubojů s bossy.
Talenty si může Eshe po každém úmrtí upravit a vybírat nejzajímavější pro danou situaci a souboj. Jde většinou o kombinaci dvou statistik - jedna něco rapidně zlepší a druhá většinou brutálně uškodí. Důležitý je tak nejen styl hraní, ale i volba perků, do kterých investujete své Shards. Některé totiž působí jako pouhý doplněk, žert nebo jen touha po grindovaní více Shards - kdo by na sebe dobrovolně nechat posílat dvakrát tolik nepřátel bez očividného zisku, že ano...
V neposlední řadě jsou pak ve hře schopnosti, které hráč získává z mohutných soch (dvojskok, energetický štít), jež je možné v průběhu hry pokazit (corrupt) s pomocí Elder Shards a získat tak alternativní verzi běžné schopnosti. Eshe tak kupříkladu vylepší svůj štít, který ji pak nejen chrání, ale ještě nepřátelům vrací něco z uděleného poškození.
Na detailu záleží
Téměř každé rozhodnutí v Sundered ovlivní další vývoj hry. Ať už jde o to, kterým směrem se vrhnete v průzkumu nepřeberného množství chodeb a plošin, jaký talent si zvolíte, do čeho budete investovat své Shards, nebo co napřed objevíte. Nekonečná volnost vybízí k opakovanému rozehrání hry s odlišným rozvržením talentů. Rozhodně se vyplatí investovat do štěstí, jak napovídá hra sama v jednom z tipů v nahrávací obrazovce. Každé procento navíc, které může zajistit víc Shards, léčivý lektvar nebo talent, který vypadne z poraženého nepřítele, je k nezaplacení.
Detailně je zpracované i vychvalované prostředí. I když je to únavné, souboje s bossy a minibossy se vyplatí absolvovat několikrát s tím, že nejprve dobrovolně umřete. Osaháte si vypiplané soubojové mechaniky, prozkoumáte celou oblast souboje a ideálně i jeho jednotlivé fáze. Souboje s odolnějšími nepřáteli trvají možná až nezdravě dlouho a obtížnostně patří ke špičce.
Bohužel, právě některé z těchto detailů dělají z hraní Sundered peklo pro běžné hráče, kteří by třeba chtěli zažít procházku zaměřenou na explorativní aspekty hry a poutavé vyprávění. Byť se Eshe vrací po každém úmrtí, jedinou odměnou jsou Shards. Štěstí ve hře je tak vrtkavé, že třeba léčivé lektvary často padají v malých šarvátkách, a když jsou opravdu potřeba, tak po nich není vidu ani slechu. Vzdušná komba, na kterých často stojí váš úspěch, jsou pravda efektní (a efektivní), ale po získání dvojskoku je velice často nedokončíte. Nebo naopak místo dvojskoku začnete hloupě rotovat ve vzduchu.
Létající a střílející nepřátelé mají navíc tendenci objevovat se na místech, kam už se Eshe nedostane a snadno si tak s vámi poradí. Souboje s velkými oponenty oddálí kameru natolik, že je těžké se na obrovské herní ploše s malou postavou orientovat. Hráč není ani dostatečně odměňován za průchod hrou, byť každé menší (větší) vítězství chutná sladce. Nějaké záchytné body nebo lineárnější průchod hrou by rozhodně nebyly na škodu. Zvlášť vzhledem k vyprávění, které je zbytečně útržkovité a rozházené. Překrásné výpravě to škodí.
Ve spárech šílenství
Sundered je impozantní ukázkou moderní plošinovky, která se nebojí kombinovat brutální obtížnost, překrásnou grafiku a zajímavé vyprávění. Každou minutu budete s Eshe trpět, jen abyste se vrátili na začátek a udělali pár kroků navíc. Budete proklínat autory za každou silnější stvůru a budete se nenávidět kvůli vlastní nešikovnosti. Přesto je velká šance, že si Sundered zamilujete a budete se do tajemného světa vracet. S obavou. Možná trošku ve stresu. Ale budete.