Sniper Elite 4
Velmi dobrá taktická stealth akce, která mohla být skvělá, nebýt zásadních problémů s umělou inteligencí. Shovívavějším hráčům ale i přesto nabídne příjemnou porci kvalitní zábavy, výbornou atmosféru a požitkářské odstřelování.
Další informace
Výrobce: | Rebellion |
Vydání: | 14. února 2017 |
Štítky: | stealth, střílečka, taktická, druhá světová válka, akční |
Úplněk skrývá svou bledou tvář za mračny. Tábor sehalí do stínů. Strážnému na stanovišti pomalu klesá hlava, snad aby snil omanželce a dětech, co na něj čekají doma. Nadešla ta správná chvíle pronezvaného hosta, kterého objímá houští ostružin na nedalekém vršku. Smrtícíelegán metodicky pozvedá pušku k líci. Její váha je v rukách důvěrně známá,její chlad uklidňující. Hra na kočku a myš může začít.
Operace Avalanche
Hra se věnuje
událostem předcházejícím spojeneckému vylodění v Itálii roku 1943. Pokud jste
zbystřili při náznaku nečernobílého podání, budete při očekávání zajímavé
zápletky zklamaní. Děj se odehraje prostřednictvím několika custcén, ale
ústřední postavy jsou bohužel krajně nezajímavé a archetypální. Ústředním
motivem je zabránit zlému generálovi ve zmaření operace Avalanche, tedy již
zmíněné invaze do Kampánie, což také není kdovíjak světoborná pointa. Vše
korunuje dabing, který osciluje někde mezi sebeparodií a nezamýšlenou fraškou.
V praxi to vypadá
tak, že vám hra naservíruje celkem osm misí (každá zabere zhruba hodinu a půl
při opatrném postupu). Souvisí spolu vlastně jen rámcově a jejich samotný
průběh už nikterak nevybočuje ze zajetých žánrových kolejí. Budete tedy
sabotovat, zabíjet důležité důstojníky, vyřazovat z provozu dělostřelectvo,
odpalovat konvoje a dojde i na jednu demolici mostu. V případě, že jste si hru
předobjednali, podíváte se nakonec i do ponorkové základny, kde můžete
Hitlerovi ustřelit hlavu. Zase.
Tvůrci před vydáním hlásili, že mapy, ve kterých budete škodit Třetí říši, budou větší a sandboxovější. Tuto informaci je ale potřeba brát s nadhledem. Možností hra opravdu skýtá víc, to ano, ale samotné mapy nám co do velikosti a rozmanitosti přišly srovnatelné s trojkou.
Tichošlápek nebo ostrostřelec
Sniper Elite 4 se
po většinu času daří si zachovat výbornou atmosféru. Celková nálada trochu
připomíná zlatá léta filmů se Stevem McQueenem, stealth je napínavý a zábavný.
Tvůrci s lehkostí vykreslují malebná zákoutí italských městeček, což je poměrně
neotřelé prostředí, a kontrast architektonické krásy s všudypřítomným
nebezpečím velice dobře funguje.
Vše pracuje, jak
má, a to minimálně do té doby, dokud se vám nepodaří vyvolat poplach. Při
tichém postupu se Sniper Elite 4 hraje jako takový Splinter Cell ze čtyřicátých
let či Commandos z pohledu třetí osoby, a ano, je to přesně tak zábavné, jak to
zní. K dispozici máte celou řadu vychytávek, nástražných zařízení, způsobů
odlákávání a eliminace nebohých Germánů.
Problém nastává, když vás nepřátelé odhalí. V tu chvíli se nervydrásající dobrodružství mění v docela obyčejnou střílečku. Řešení se zdá být nasnadě - postupovat za všech okolností jen tiše. To je ale bohužel kvůli děsivým minelám umělé inteligence daleko těžší, než by mělo být.
Skvadra telepatů
Hitler by mohl
zapalovat oslavné doutníky, jeho investice do paranormálních divizí evidentně
nese ovoce. Jak jinak si vysvětlit očividné nadpřirozené přenosy myšlenek v
jeho armádě? Jak to, že když podříznete skopčáka v křoví, jiný voják tři sta
metrů daleko se najednou začne zuřivě krýt za zídkou, ačkoliv neměl skutek
šanci vidět? Jak to, že bezhlesně odpravíte patrolu v uzavřené místnosti a do
deseti vteřin přiběhne po schodech stádečko nácků, kteří ihned magicky vědí, že
jim někdo chybí? To je prostě telepatie.
Zcela realistické plížení do hry prostě implementovat nejde. Důvod je
prostý, kdyby nepřátelé měli skutečné periferní vidění a slyšeli tak, jak
zdraví lidé slyší, titul by jednoduše nešel hrát. Ústupky hratelnosti jsou tedy
nutné a naprosto očekávatelné.
Jenže celá
mechanika reakcí nepřátel je v Sniper Elite 4 nastavená žalostně. Situace, kdy
polovina tábora zpozorní a začne pobíhat, jak když píchnete klackem do vosího hnízda
poté, co jste sejmuli strážného tak, že by o tom logicky neměl nikdo vědět,
jsou bohužel velice běžné. Ve chvílích, kdy umělá inteligence funguje, jak má,
nikdo nic netuší a všude vládne ticho, je hra zábavná a naplňující, ale zmatek
zkrátka zvládají nepřátelé bídně.
Není problém se
potěšit pohledem na srandu, kdy zarazíte bajonet do srdce oficírovi, který vás
před tím na moment spatřil. Nestačil sice vydat ani hlásku, ale to nevadí, protože už to přepnulo širé okolí do režimu uvědomění. Vojáci, co by neměli mít ani
páru, že se něco děje, začnou přibíhat na místo důstojníkova skonu. A když se
poštěstí, budou to dělat pěkně po jednom. Vždy, když zaříznete příchozího,
rozběhne se další. Výsledkem je komická hromada mrtvol čítající polovinu
Wehrmachtu a atmosféra samozřejmě v trapu.
Potichu to jde
velmi dobře, ostrá bitva, kdy vzduchem hvízdají kulky, také funguje bohulibě.
Je to ale právě výše zmíněný režim zvýšené pozornosti a pátrání, kde AI seká
jednu botu za druhou. Vojáci někdy nevidí dva metry před sebe, jindy zmerčí nebožtíka
sto metrů daleko, ačkoliv když jste na tom samém místě stáli vy, přešli to bez
povšimnutí. Dva nepřátelé běží na místo, odkud slyšeli výstřel, jednoho z nich
při tom sejmete. Druhý se zarazí a hrozně překvapeně začne hulákat, že našel
tělo a "Ach bože, mrtvola, kdo to je?". Následuje chvilka trapného
ticha, než AI dojde "někdo nám chybí!", což zburcuje ostatní, co
netečně postávali opodál, ke zmatenému hemžení.
On úmysl za tím, že vojáci poznají, když někdo zmizel, není marný. Zabránilo by to vtipným situacím, které známe z jiných her, kdy se poslední přeživší prochází s blaženým úsměvem totálně vyvražděným táborem, a vůbec mu není divné, že nikde není ani noha. Do praxe se ale dobrý nápad převést nepodařilo.
Zajcev
Pokud si chcete
Sniper Elite 4 vychutnat, budete se zkrátka muset obrnit vrstvou tolerance vůči
debilitě nepřátel, jiná možnost není. Když to ale uděláte, zjistíte, že
zážitek, který i přes zmíněné problémy hra nabízí, vůbec není k zahození. Ústředním
lákadlem je, jak už ostatně naznačuje samotný název hry, sniperování.
Balistika a práce
s puškou byly vždy hlavní trumfy série, a nejinak je tomu i v tomto případě. K
tomu je sice potřeba zvolit nejvyšší, nebo alespoň druhou nejvyšší náročnost,
ale odvážíme se doufat, že volbou nízké obtížnosti, ve které žádná fyzika střel
není a projektily létají rovně jak ve Hvězdných válkách, si nikdo hru kazit
nebude.
Nečekejte úplně
superrealistické zpracování, takové věci, jako je třeba Coriolisův efekt,
opravdu nebudete muset řešit, ale vypnutí všech asistentů při střelbě i přesto
vyžaduje značnou dávku odvahy a sebevědomí. Puška se samozřejmě trochu kýve,
což závisí na pozici střelce a lze to eliminovat zadržením dechu. K tomu je
potřeba vést v patrnosti vítr a kompenzovat podle něj úhel střely. Optiku si
musíte seřídit v závislosti na vzdálenosti a cílit podle ní. Hra navíc řeší i
takovou libůstku, jako je úsťová rychlost zbraně - některé pušky pálí na
vzdálené cíle po větší křivce, jiné spíše napřímo.
Z toho musí být
každému jasné, že trefit půlkilometrovou včelku přesně do oka nepřátelského
snipera, vážně není legrace. Na druhou stranu, pokud se to podaří, a ještě
ideálně bez žádných pomocných ukazatelů, je zadostiučinění obrovské. Pyšně
vypjatá hruď, pocit vlastní výjimečnosti a široký spokojený úsměv. Hra prostě
zvládá prezentovat odstřelovačské kouzlo na jedničku, za což si samozřejmě
zaslouží velkou pochvalu.
Pomáhá tomu i trademark série, kterým není nic jiného než labužnická kamera se záběry smrtí. Člověk by řekl, že se to po tolika opakováních omrzí, ale ono ne. Rentgenové průhledy, ve kterých se můžete pokochat, kterak váš projektil tříští kosti, exploduje oční bulvy a trhá orgány, přináší sadistické potěšení v neumenšené míře. Tvůrci si lákavostí anatomických kill camů byli natolik jistí, že je přidali dokonce i k explozím a vražděním nablízko. Netřeba dodávat, že i v těchto případech je na co se dívat.
Cíl zasažen?
Titul dobře dělá
to, co dělat chce. Odstřelování zpracovává výborně, pocit z palby je skvělý a
hra nepostrádá ani povedenou atmosféru, když zrovna funguje stealth. Na to
konto je třeba přijít se závěrem, že ano, cíl byl opravdu zasažen. Sice ne přímo
do černého, ale vrávorá a nejspíš někde vykrvácí v křoví.
Sniper Elite 4 je
velmi dobrá hra. Několik misí se povedlo vyloženě přepychově, prostředí je
pohledné, potěší i variabilita v nabízených způsobech řešení. Třeba když můžete
radar vyhodit do vzduchu, nebo ho jen tajně sabotovat, což se obojí rovná
splněné misi. Jen je obrovská škoda těch zmíněných problémů s reakcemi a umělou
inteligencí všeobecně. Prožitek to kazí až příliš často na to, aby šlo hru jako
celek prohlásit za víc než "jen" dobrou. Přinutíte-li se ale tuto
mrzutost odpustit, dočkáte se kvalitní zábavy.