Sir, You Are Being Hunted

Verdikt
63

Prvotní dojem je opřený výhradně o atmosféru. Jakmile hru po několikáté spustíte, zjistíte, že je mechanicky až moc jednoduchá na to, aby vás u sebe udržela delší dobu. Chvilku hra ale zabavit dokáže. Bohužel jen chvilku.

Další informace

Výrobce: Big Robot
Vydání: 1. května 2014
Štítky: stealth, survival, first person, akční

Hollywoodská klišé nás učí, že z loveného se stává lovec, štvaná zvěř nakonec nahání pronásledovatele a pomsta je díky tomu vždycky sladká. Požehnaní budiž všichni, kdož se snaží tuto naivní představu, okleštěnou o beznaděj a bezmocnost, jakkoliv podrývat a zkoušejí nám zprostředkovat adrenalinový zážitek z toho, že jsme skutečně loveni a žádná změna rolí se nekoná. Pokoušejí se o to třeba tvůrci hry Sir, You Are Being Hunted, která láká nejen speciálním zážitkem, ale též unikátní stylizací a náhodným generováním obsahu při každém novém rozehrání. 

Správné investice

Samozřejmě za to mohl nějaký experiment, který se nezdařil, tohle klišé zůstává. Něco se pokazilo a vy se ocitáte uprostřed malého souostroví sestávajícího z pěti ostrovů. Na zemi před vámi leží mrtvola a vedle ní pár kamenů zapíchaných v zemi, které jsou podle všeho jedinou šancí na záchranu. Pravidla přežití jsou jednoduchá – na každém ostrově je náhodně rozházeno několik úlomků jistého zařízení.

Úlomky je třeba sebrat a vložit do kamenů v této počáteční lokaci. Jejich polohu sice neznáte, ale z určité dálky je zahlédnete, protože jsou žhavé a kouří se z nich. Není to ale vše, celá záležitost má jeden háček. Je na vás uspořádán hon a lovci jsou roboti. A když říkáme hon, nemyslíme tím skriptovaný a pečlivě připravený sled událostí, při nichž bude všechno okolo vás vybuchovat, zatímco vy poběžíte rovným koridorem a občas zmáčknete nějakou klávesovou kombinaci. Náhodně generované ostrovy jsou obrovské a zcela otevřené. Robotů je všude spousta a jejich umělá inteligence je až překvapivě propracovaná, jejich plechové hlavy rozhodně nejsou prázdné.

Prázdné jsou ovšem vaše kapsy. Naštěstí ale nejste oblečení v křiklavých barvách, takže se dokážete schovat ve vegetaci. Původní obyvatelstvo už na ostrovech také není a opatrným pohybem a zkoumáním obydlí si můžete dopomoci k jídlu i vodě či nějakým těm obvazům, kdyby vás přeci jen nějaký robot zahlédl a postřelil. A když budete mít opravdové štěstí, naleznete i zbraň.

Bez naděje

Důležité ale je, že i když nakonec zbraň (a nejednu) opravdu najdete, na hře to v podstatě nic nemění. Nekoná se žádné předpokládané prohození rolí. Zbraň ve vaší ruce neznamená, že vám do klína spadne role lovce a odteď budete všechny zabíjet. Nábojů je totiž málo a početní přesila je tak masivní, že ani se všemi zbraněmi hry byste z otevřených konfliktů nevyšli živí. Oněch symbolických šest nábojů v revolveru tvoří vaši únikovou cestu, váš nouzový plán pro případy, že se něco nepovede. A věřte, že se jejich vyplýtvání neubráníte.

Umělá inteligence robotů totiž dokáže opravdu skvělé věci a celou hru reagovala místy nečekaně přirozeně. Někteří roboti mají pevně stanové posty, které za občasného pročesávání okolí stráží. Jiní zase obcházejí po ostrově různé trasy a hledají vás, přičemž si všímají každého detailu. Hra zachází v tomto ohledu dokonce tak daleko, že simuluje v jisté omezené míře i místní faunu.

V praxi to pro vás znamená, že když se ve snaze utéct před pronásledovateli vřítíte do malého lesíku, vyplašíte tím místní ptactvo, které se rozletí do oblak a přiláká tak pozornost robotů. Loveni jste ve vodě, na souši i ze vzduchu a nošením nových úlomků ke kamenům se navíc objevují nové druhy nepřátel. Nemusíte se tedy bát, že si během chvíle naleznete osvědčenou taktiku útěku a vydržíte s ní až do konce hry. Sir, You Are Being Hunted vám nedá vydechnout.

Máte opravdu pocit, že jste loveni a atmosféra hry je díky tomu vynikající. Neustále se musíte ohlížet na všechny strany a špiclovat uši, jestli náhodou neslyšíte mručení robotů. Vaše postava postupně hladoví, takže musíte hledat jídlo, jenže města jsou obvykle strážena a najít prázdnou osadu bez robotů je velmi podezřelé. Každý střet musíte promýšlet a pečlivě plánovat, protože ukládání probíhá pouze na několika místech ve hře a chyba může znamenat, že přijdete o cenné náboje, která vám budou posléze někde chybět. Nebo přímo umřete. Den se střídá s nocí, chvíli prší, jindy zase svítí slunce. Vítr vane ve větvích, ptáci švitoří...

Při vší své surovosti si však hra udržuje jistou nadsázku a tu a tam trousí i velmi suché vtipy. Pro ilustraci si třeba představte, že roboti jsou modelovaní ve viktoriánském stylu, dokonce mají i něco na způsob vousů a kouří dýmky. Atmosféra je sice drsná, ale zároveň efektně odlehčená a představuje jeden z nejtypičtějších prvků Sir, You Are Being Hunted.

Šetření na nesprávných místech

Všechno ostatní je ale bohužel zjednodušené až na kost. Vykrádání opuštěných domů například neprobíhá kdovíjak hloubkově, i když by to hře opravdu prospělo. Ostatně, S.T.A.L.K.E.R. by o kouzlu opuštěných a vyrabovaných staveb uprostřed krajiny mohl vyprávět. Ve zdejší podobě představují budovy v drtivé většině pouze lehce komplikovanější kvádry, zapíchané v krajině, ke kterým přijdete, namíříte na dveře a zmáčknete "F". Zobrazí se obsah domu, vezmete si, co potřebujete, a můžete jít dál. Hra navíc běží na Unity enginu, který, co se grafiky týče, nevyužili vývojáři zrovna do poslední jedničky a nuly.

Na titul za dvacet Eur hra nevypadá ani z rychlíku, a jakmile opadne prvotní opojení ze skvělé atmosféry, začne to být pravda i o herní náplni. Pak zjistíte, že se vám sice tu a tam adrenalinem rozbuší srdce, ale v podstatě jen běháte po mapě, schováváte se v křoví, mačkáte klávesu "F" a v případě nouze si vystřelíte. Navíc se objeví jisté problémy procedurálně generovaných her. Po několikerém rozehrání začnete poznávat různé vesničky a stavby, které jen pouze mění lokalitu. Hra prostě postupem času přijde o kouzlo tak snadno, jako jej nabyla, což je docela výrazný problém.

Sir, You Are Being Hunted spadá spíš do škatulky „interaktivních zážitků“. Všechno sází na atmosféru, což je její největší přednost i nedostatek. Rozehrát hru znovu má smysl snad jen když chcete vyzkoušet jiné povolání, mezi nimiž můžete vybírat na začátku. Rozdíl ale spočívá jen v tom, že budete začínat s jinými předměty. Ten zbytek, i když se to hra snaží maskovat, je bohužel mechanicky jednoduchý a rychle omrzí. Pokud si ale toužíte vyzkoušet, jak se cítí štvaná zvěř bez nějakých úliteb žánrovým klišé, určitě má smysl Sir, You Are Being Hunted zkusit.