SimCity

Verdikt
55

Z něčeho, co vypadalo jako velmi slušný restart zasloužilé budovatelské série, se vyklubala omezená nuda. Nové SimCity možná jednoho dne bude dobrá hra. Jen když budou města 4x - 5x větší, když se hry ujmou moddeři a online prvek bude fungovat tak, jak by měl.

Další informace

Výrobce: Electronic Arts
Vydání: 8. března 2013
Štítky: strategie

Nové SimCity vyšlo a podobně jako za velkou louží byl i u nás v Evropě problém s připojením do hry. I několik dnů po vydání bylo nutné čekat klidně několik desítek minut, než jste si mohli vůbec zahrát - vývojáři hru prošpikovali online službami a když jim pak nejdou servery, nejde ani hra...

Pravdou je, že spuštění prakticky každé velké online hry či služby provázejí problémy. Steam měl problémy, stejně tak World of Warcraft, a dokonce ani Diablo III nevstoupilo na trh bez velkých bolestí. S postupujícími hodinami a dny se ale situace okolo SimCity uklidnila a velký humbuk kolem velmi nepovedeného spuštění konečně utichá. Jako odškodné za způsobené trable mají všichni registrovaní hráči nárok na jednu hru od EA zdarma. A konečně se mohou začít soustředit na hraní. Jaké je vlastně nové SimCity jako hra?

Uděláme to barevné

"Tohle SimCity je navrženo pro hraní online." Nenápadné, ale v konečném důsledku kritické sdělení ukrývá prapůvod všech problémů a nedostatků nového SimCity. A zároveň je odpovědí na otázku proč to není dobrá hra.

Grafika je krásná, barevná a hravá. Do posledního Simáka propracovaná simulace propůjčuje vašemu městu auru dýchajícího, živého organismu. Vizualizace mnoha jednotlivých vrstev správy města je nadmíru povedená. Problém je, že města jsou malá.

Tenhle nedostatek se SimCity snaží zamaskovat tím, že vám umožňuje na jednotlivých herních mapách, které mohou být otevřeny i ostatním hráčům, vybudovat od tří až do šestnácti měst. Můžete je navíc navzájem propojit tím, že si budete posílat pracovníky, prodávat elektřinu nebo třeba sdílet policejní či hasičské vozy.

MĚSTA - JSOU - MALÁ

Jenže to neřeší ten základní problém: MĚSTA - JSOU - MALÁ. Hra tak probíhá zhruba následovně: Zaberete první region na zvolené mapě. Mapy jsou přednastavené, nelze si tvořit vlastní. Protáhnete dálniční přípojku, protože jinak nelze začít město stavět. Protáhnete ji tou nejdražší a nejvíc propustnou silnicí, protože je jasné, že dříve či později půjde o vytíženou dopravní tepnu.

To vám na účtu sežere 50 % až 75 % prostředků. Začnete budovat další silnice - nízké, střední nebo vysoké hustoty. Postavíte základní dopravní síť, kterou obsypete zónami. Zbývá postavit elektrárnu a vodní věž. Zrychlíte čas na maximum. Stěhují se první Simáci. Počet obyvatel stoupá, stejně tak i příjmy.

Pokud zrovna nemáte zájem kochat se roztomilou grafikou (což v novém SimCity bezesporu je relevantní kratochvíle), necháváte čas maximálně zrychlený. A pružně reagujete na rostoucí počet obyvatel tím, že přidáváte nové služby, tak jako v každém dřívějším SimCity. Po třech až pěti hodinách je prostor vymezený pro vaše město plný. Není je kam dál rozšiřovat.

SimVillage

Je tedy čas začít vylepšovat silnice s nízkou a střední hustotou na vysokou hustotu. Objevují se první krásné věžáky. Je parádní se na to dívat. Hřeje vás u srdce pocit dobře odvedené práce. Počet obyvatel stoupá. 100 000. Spolu s tím ale stoupá i zločinnost. Upgradujete policejní stanice. Přistavujete k radnici oddělení bezpečnosti. Stavíte policejní velitelství. 200 000!

Čistička nestíhá měnit hnědá hovínka na zlatá hovínka. Je třeba ji rozšířit. Není dostatek proudu. Potřebujete novou elektrárnu. Jenže, je tu problém. MĚSTO - JE - MALÉ. Není kam rozšířit čističku. Není kam odkládat hnědá hovínka. Není kde stavět větrné turbíny a už vůbec ne solární elektrárny. MĚSTO - JE - MALÉ!!!

Nevadí, máme tu přeci buldozer. Najdete ty nejméně rostlé, nejhnusnější baráčky a prostě je zničíte. Abyste měli prostor pro novou elektrárnu / policejní stanici / čističku. Jenže obyvatelé města dál přibývají a chtějí nové a nové věci. Ty už ale není kam dávat. Kocháte se pohledem na dobře rostlé věžáky, dokonce je tu pár mrakodrapů a skvostné hi-tech továrny.

Město snadno a rychle

A chce se vám brečet. Z toho, že celý tenhle výjev zabírá všeho všudy asi dvě obrazovky a ve skutečnosti má rozlohu malé německé vesnice. I z toho, že nemůžete scrollovat nekonečnými lány věžáků, opuštěných zasmrádlých čtvrtí, rozkvetlých předměstí nebo malých obchodů a butiků. Navíc zjistíte, že přímo uprostřed města, pod těmi krásnými mrakodrapy, je obrovské ložisko ropy.

OK. Není důvod se rozčilovat. Můžete si přeci postavit další město. Zabíráte nový region. Je trochu kopcovitý a těžko se tu budou stavět silnice. Bohužel, terén nijak upravovat nemůžete. Nikdy. Ani v pozdější části hry. Nevadí, hra si nějak poradí. I vy si samozřejmě poradíte. Už máte zkušenosti.

Na co stavět silnice s nízkou a střední hustotou, když můžete rovnou nasekat všude ty s vysokou hustotou, které přitáhnou bohaté Simáky. Vždyť při tak malé rozloze měst ztrácejí různé druhy silnic veškerý smysl - nakonec stejně všechny upgradujete na tu nejvyšší. Zároveň neexistuje důvod proč si nevzít hned na začátku budování nového města výhodné půjčky. Díky kterým můžete své město vystavět prakticky během hodiny.

Velká nuda

Brzy ale opět narazíte na ten samý problém jako s původním městem: není kam dál se rozvíjet. Podíváte-li se zpátky do prvního města, najdete jej ve stejném stavu v jakém jste jej opouštěli - čas se tam totiž zastavil. Ale ne tak docela, protože pochopitelně platí veškeré meziměstské "obchodní dohody".

Proč, když už jsou procesy ve vedlejším městě stále simulovány, nemůže hra fungovat alespoň tak, že všechna města skutečně běží najednou - ač ta neaktivní třeba na nejpomalejší nastavení času? Abyste mohli rozestavět třeba pět měst, o všechna se starat najednou, a mít tak alespoň trochu pocit něčeho opravdu velkého.

Maxis se snaží tenhle nenaplněný "feeling" suplovat skrze velká díla jako jsou mezinárodní letiště, arkologické projekty nebo vesmírné centrum. Abyste mohli něco takového postavit, musí spolupracovat více měst na společném cíli. To není velký problém, když hrajete na jedné mapě sami a budujete jedno město za druhým. Jenže, pamatujte, "tohle SimCity je navrženo pro hraní online".

Na lince

Jak už jste ale asi dávno zjistili, spolupracovat s úplně cizími lidmi online na společném cíli není tak úplně jednoduché. Leckdy je to téměř nemožné. Může se proto snadno stát, že ostatní hráči budou městům na vaší mapě spíš škodit než prospívat. Je pochopitelné, že hráči budou mít zájem hrát především s přáteli. Ale co ti úplně noví, kteří na Originu zatím žádné přátele nemají?

Nové SimCity tak selhává i v dalším aspektu původního návrhu. Bylo sice navrženo pro hraní online, ale online se moc dobře nehraje. A jinak to nejde. I když se vám náhodou povede sehnat takové spoluhráče, díky kterým nějakou velkou věc na své mapě postavíte, nikdy z ní nebudete mít tak dobrý pocit. Není totiž součástí vašeho města. Je úplně mimo. Daleko od té vaší malé věžovité vesničky s klikatícími se silnicemi.