Sid Meier's Pirates!

Verdikt
86

Na co Sid Meier sáhne, to se mu zkrátka povede. Jeho nová verze Pirates! tedy nezklamala a jasně se v této herní oblasti stává volbou číslo jedna. Zatímco zápory by člověk spočítal na prstech jedné ruky dělníka pracujícího 20 let na pile, kladných aspektů má tato hra skoro na rozdávání. Hráče osloví hlavně celková atmosféra, líbivá grafika a skutečnost, že se pořád něco zajímavého děje.

Další informace

Výrobce: Firaxis Games
Vydání: 22. listopadu 2004
Štítky: námořní, piráti, obchodní, pro hráče do 18 let, adventura, akční, strategie

Když dva dělají totéž, výsledek nemusí být vždycky stejný. Přesně tohle dokazuje konkurenci v podobě Port Royale nebo Tortugy Sid Meier, který představuje remake své letité klasiky Pirates. Ačkoliv by se tedy mohlo zdát, že tato herní oblast je vcelku nasycena, zkouší své štěstí rovněž slavný designér s předělávkou své klasiky Pirates! Tato novinka má hlavní rysy podobné jako hra Tortuga: Piráti nového světa, ale bylo by hodně naivní myslet si, že se Sid Meier snažil pouze srovnat krok. Jak už bývá jeho zvykem, chtěl nám přichystat něco, co se stane v daném žánru opět pojmem a ne jen tuctovou hrou.

Vzhůru na moře

Začátek Pirates! se shoduje s výše uvedenými hrami. Je proto nutné hlavního hrdinu nějak pojmenovat, zvolit si stupeň obtížnosti, vybrat preferovaný obor dovedností a určit, kterým rokem zahájíte svou pirátskou kariéru. Stejně jako v hrách od Ascaronu je volba výchozího letopočtu spjata s odlišným poměrem sil námořních mocností a různými startovními pozicemi. 17. století bylo zkrátka pro karibskou oblast velmi bouřlivé a jednotlivá přístavní města či celé ostrovy dosti často měnily své majitele. Hned zkraje je tak patrné, že Pirates! se dají hrát pokaždé trochu jinak, což svědčí o slušné znovuhratelnosti.

Bojové úkoly 

Jakmile se ujmete velení nad svou lodí, zavítáte do libovolného města, na které na mapě narazíte. Se zdejším guvernérem prohodíte pár slov, on vám ukáže, kde se nalézá nejbližší nepřátelské město a můžete vyrazit na volný lov. Hlavní herní náplň ale tvoří pátrání po ztracených členech vaší rodiny a plnění důležitých úkolů, které vám zadávají guvernéři. Boje s nepřátelským loďstvem jsou tak jen součástí např. doprovodu nového guvernéra na nové působiště či osobního doručování důležitých zpráv znamenající vyhlášení války nebo uzavření míru.

Při snaze dostát svým závazkům je však nutné dávat pozor, s kým vaše země vlastně válčí, protože když budete útočit na neutrální lodě, guvernéři to nijak neocení. Za to když vypleníte a zajmete pár lodí nepřátel, pochvala či možné povýšení vás zcela jistě nemine.

Je libo trochu tance?

Tímto způsobem si lze navíc vysloužit obdiv dcer jednotlivých guvernérů a navázat tak citové vztahy. Čtete správně, vaše postava není jen po boji prahnoucí námořník, ale především dobrodruh, který se s radostí dvoří pěkným slečnám. Má to ovšem malý háček. Osobní kouzlo jaksi v podobných případech nestačí, a pokud se chcete opravdu blýsknout, musíte něžné pohlaví oslnit tanečním uměním. Naskytne-li se proto možnost zúčastnit se nějakého bálu, je třeba jí využít. Pak už záleží jen na vašem postřehu a hbitých prstech. Během tance totiž guvernérova dcera svou ručkou naznačuje jakým směrem se máte pohnout a musíte včas stisknout patřičnou klávesu.

Na nižší stupeň obtížnosti je to vcelku brnkačka, protože taneční kreace nejsou složité a vše se odehrává v přijatelné rychlosti. U vyšší obtížnosti ale přituhuje, protože tanec nabírá na obrátkách a výjimkou není ani náročnější skladba kroků. Když v takové zkoušce obstojíte, rozhodně uděláte dojem. V opačném případě máte z ostudy kabát. 

Vraťme se ale k povinnostem, které piráta živí. Kromě loupeživých výprav, které vynášejí zdaleka nejvíc (zvlášť když si počíháte třeba na loď převážející zlatý poklad), si můžete přivydělat zjednodušeným obchodem. Veškeré komodity jsou v Pirates! zredukovány na několik málo obchodních artiklů a ty lze převážet tam, kde za ně dobře zaplatí.

Námořní bitvy

Přepadávání lodí je daleko výnosnější záležitost, ale také nebezpečnější. To k tomu však patří a trocha toho vzrušení určitě neuškodí. Když už si vyhlédnete nějakou svou oběť, musíte se k ní přiblížit na určitou vzdálenost. Poté je možné aktivovat útočný režim, při kterém dochází k samotné bitvě mezi loděmi. Ještě předtím je ale docela užitečné si zkontrolovat, jestli pro vás soupeř není příliš velké sousto. Přepadávat třeba loď převážející invazní vojsko nebývá příliš dobrý nápad, alespoň ne v začátcích hry.

Také se může stát, že narazíte na početnější flotilu, takže proti vám bude stát více lodí. I když sami můžete disponovat více jak jedním plavidlem, není vám to nic platné. Na bitevní mapě totiž lze mít a ovládat pouze jednu vlastní loď, což vás poněkud znevýhodňuje. Tato podivná vlastnost ale není novinkou, stejně to funguje i například v Port Royale 2 nebo Tortuze.

Jakmile se lodě k sobě ještě více přiblíží, přichází na řadu pořádná kanonáda. Nejdelší dostřel mají klasické náboje, což jsou obyčejné koule, které ničí hlavně trup lodě. O něco blíže se však musíte k soupeři dostat, hodláte-li použít řetězové střely (dvě koule spojené řetězem), které trhají plachty a lámou stěžně. Na zredukování nepřátelské posádky jsou pak nejvhodnější šrapnely, kterými z minimální vzdálenosti provětráte cílovou palubu.

Šermířské souboje

V případě, že nechcete napadenou loď moc pocuchat, aby neklesla její hodnota při pozdějším prodeji, je ideálním řešením snažit se co nejrychleji k ní přirazit a jít na zteč. V tomto momentě se hra přepíná do dalšího režimu a tím je šermířský souboj, ve kterém se bije váš hrdina s kapitánem druhé lodě. Před samotným zahájením šermu si vyberete vhodnou zbraň (útočnou či obrannou podle povahy boje) a posléze stejně jako v případě tancování nastupují na scénu vaše reflexy a hbité prsty. Z útočných pohybů je k dispozici výpad zakončený bodnutím a dva druhy seknutí. Bránit se lze skrčením, vyskočením nebo zablokováním soupeřova výpadu vlastní zbraní. Na soupeře lze stisknutím další klávesy udělat i posměšný dlouhý nos, ale to si nechte snad až na dobu, kdy vašemu šermířskému umění bude jen málokdo stačit.

Obléhání měst z pevniny

Ač se to zdá být skoro nemožné, jsou zde ještě další herní možnosti. Karibik pro hráče zkrátka neznamená jen cestování po moři. Kdykoli vás to napadne, můžete připlout k pevnině a s posádkou cestovat po souši. Jedině tímto způsobem se třeba dají objevit skryté poklady, ke kterým vás dovedou mapy. Kompletní mapy nebo jejich útržky se dají sehnat za úplatu od chlapíků v přístavních tavernách. Mimochodem na těchto veřejných místech se rozhodně vyplatí pokecat si s každou zde přítomnou postavou, protože se tímto způsobem dozvíte řadu velmi zajímavých informací.

Dalším herním módem, který určitě stojí za zmínku je útok z pevniny na nepřátelská města. V tomto případě se hra tváří jako tahová strategie, takže hráč během svého kola přesouvá své vyloděné jednotky, řídí střelbu z palných zbraní nebo provádí zteč. Když jsou přidělené akční body vyčerpány, je na tahu počítač, který ovládá jednotky obránců. Vítěz je pochopitelně ten, kdo na hlavu porazí svého protivníka.

Na závěr by se možná slušelo říci, v čem se nejvíc odlišují Sid Meiers Pirates! od konkurence z dílny Ascaronu. Je to především ve vynikající atmosféře, obrovskému kvantu obsahu a neustále se měnícím herním prostředí, které zabraňuje upadání do stereotypu. Humorný nádech je rovněž výrazné plus, a tak není divu, že tato hra prostě chytí a jen těžko pouští. Pirates! se dají hrát pokaždé trochu jinak, což znamená, že po jednom dohrání zábava ještě zdaleka nekončí.