Shrek Forever After: The Game

Verdikt
70

Poslední Shrek příjemně překvapil, jakkoliv výrazně nevyčnívá z oné skupiny šedivých „her podle filmu“. Minimálně díky rozlehlým levelům, jejich solidnímu designu a neopakujícím se puzzlům, si vaši pozornost ale zaslouží, zvlášť pokud nejste na hraní sami a využijete možností kooperativního multiplayeru.

Další informace

Výrobce: Activision
Vydání: 15. června 2010
Štítky: filmová hra, dětská, dobrodružná, kooperace, více hráčů u jednoho zařízení, adventura, akční, logické

Co mají společného videoherní Úžasňákovi, Za plotem, Madagaskar, Doba ledová, Toy Story, Auta, VALL-I, G-Force, Bolt, Příběh žraloka, Hledá se Nemo, Ratatouille, Příšerky s.r.o. nebo Vzhůru do oblak? Tedy kromě toho, že jde o tituly doprovázející (vele)úspěšné animované filmy? Dalším společným znakem by mohla být průměrnost, či jakási šedivost těchto her. Většinu z nich pomalu ani nezaznamenáte, když si to bez velkého zájmu prošumí trhem – přitom vesměs nejde o žádné propadáky, nebo vyloženě nepovedené kousky. Ale takový už je asi úděl filmových přívěsků, nezazáří ani neutkví v paměti. Stihne stejný osud i čtvrtého Shreka?

Být zase aspoň chvíli obávaným zlobrem

Zápletka hry se samozřejmě v jádru shoduje s tou filmovou, Shrek je již stručně řečeno unaven svým poklidným životem i rutinním rodinným kolotočem. A dal by snad cokoliv, pokud by zas mohl být tím netvorem, který všechny jen děsí a kterému jde každý raději z cesty. Alespoň na jeden den! Ale ta možnost tu je, stačí se upsat zlému skřetovi Rumpelstiltskinovi (v české verzi filmu ho překřtili na Rampelníka, hra však lokalizaci neutrpěla a prodává se u nás v angličtině) a on už to nějak zařídí.

Naneštěstí pro Shreka to pidižvík zařídí hlavně pro sebe, v nové alternativní realitě se stává vladařem a v království Za sedmero horama není prakticky nic jako dřív. Zelený sympaťák sice zdánlivě dosáhl svého, má svoji bažinu i svůj klid, ovšem Rumpelstiltskinovo kouzlo je poněkud trvalejšího charakteru. Původní pohoda, při níž jsou zlobři houfně pronásledováni, se tak pomalu mění v noční můru, protože v této pokřivené verzi světa Shrek nikdy nepotkal Fionu, nepoznává ho ani oslík a pošahaný skřet rozhodně nemá v plánu opustit podvodem nabitý trůn. Jedinou záchranou, i možností jak všechno vrátit zase do normálu a zlomit prokletí, se tak jeví polibek z čisté lásky, jsme přece v pohádce.

Akční adventura

Co se žánru týče, Shrek Forever After spadá do škatulky akčních adventur, kterážto je ale natolik obsáhlá a neurčitá, že drobné upřesnění určitě nebude na škodu. Zcela jistě nejde o plošinovku, jelikož nějakého překonávání platforem se ve hře téměř nenadějete - žádná z postav vlastně ani neumí skákat. Pověstnou výjimkou je pouze kocour, ten jediný zvládá šplhat do výšky a je-li třeba, dokáže i hupnout ze závěsu na závěs. Nenadějete se ani velkého adventuření, alespoň ne do té míry, že by se vedly dlouhé rozhovory či snad sbíraly předměty do inventáře. A poněkud překvapivě hru nelze označit ani za akční řežbu, ve které byste s rozběsněným zlobrem likvidovali zástupy nepřátel, jak na běžícím páse.

Díky většímu množství hratelných postav, snese Shrek Forever After vcelku srovnání s LEGO tituly, ať už ze světa Star Wars, Indiany Jonese či nejnověji Harryho Pottera. Jednak máte po ruce neustále celou partu hrdinů a potom, akce zde ustupuje hádankám a řešení všelijakých puzzlů. Tedy ne že by se vůbec nebojovalo, už vzhledem k příběhu narazíte na nespokojené vesničany s vidlemi, na různou havěť v katakombách a nepříjemné jsou i čarodějky, spolčené s Rumpelstiltskinem. Pěsti a meče ovšem úřadují jen chvílemi, mnohem častěji naši hrdinové dumají jak překonat různé pasti, dostat se na zdánlivě nedostupná místa, nebo jak otevřít tyhle dveře a spustit támhleten most.

Pro úspěšné zdolání všech levelů je pochopitelně žádoucí neustálá spolupráce všech zúčastněných, právě po vzoru LEGO sérií, potažmo dávné klasiky typu Lost Vikings. Přestože pobíháte pouze s jedinou postavičkou (nemáte-li po ruce dalšího hráče), kdykoliv můžete hrdinu změnit, je-li zapotřebí jiných dovedností. Pro příklad již zmíněný katapult: Shrek ho naláduje střelivem, v podobě melounu či dýně. Promění se na oslíka a celý stroj několika kopy nasměruje k patřičnému cíli. Pak nastoupí kocour a coby střelmistr vypálí. V jiné situaci je zase klíčová pyromanka Fiona, ochotně odpalující bedny s ohňostroji, sudy se střelným prachem u zátarasů (které tam Shrek předtím pečlivě umístil), nebo podpalující kotle s magickými lektvary.

Různorodá akce a bitky s bonusy

Pochvalu zaslouží povedený design všech levelů, jednak je každý situován do zcela odlišného prostředí a navrch disponuje i specifickými puzzly k vyřešení. Nikde se nic neopakuje a potíže kterým naše parta čelí v bažinách, případně ulicích městečka, jsou velmi odlišné od trablů, jaké skýtá Dračí věž a zatuchlé katakomby.

Častý kámen úrazu her podle filmu (totiž malou variabilitu) tak Shrek překonal s grácií, když hráči postupně předkládá nové výzvy a jednotlivé složky neustále promíchává. Proto když se chvíli dumá nad nějakým tím rébusem a tempo relativně zvolní, chvíli na to dozajista přijde akčnější pasáž, kde se pro změnu vyřádíte v soubojích s nepřáteli. Mnohé rvačky jsou mimochodem situovány do uzavřenějších prostor a zvýší se i počet zloduchů.

Bitky samotné jsou pojaty zjednodušeně a opět trochu v LEGO stylu, veškerou akci má pod palcem vlastně jediné tlačítko. Zapomeňte na nějaké úkroky nebo kryt, protivníky stačí jen řezat hlava nehlava a budete-li úspěšní, postava začne sama rány navazovat, předvádět všelijaká komba a monstr-údery. Využít se dají též speciální schopnosti, Shrek vydává mohutný řev, kocour poulí oči (čímž nepřátele na chvíli znejistí), oslík zase každého otráví svým zpěvem a Fiona, jako správná divoženka, troubí na poplach - přestože posily nikdy nedorazí. K ochromení jsou vhodné i prémiové předměty typu disko-koule a časovaná bomba, po jejichž aplikaci stačí zmátožené soupeře už jen dorazit.

Znovuhratelnost zaručena

Shrek však nevyniká jen lákavým kooperativním multiplayerem (teoreticky mohou hrát až čtyři hráči) a povedeným designem, pozoruhodné jsou i další vychytávky. Přestože jde o rodinnou zábavu a hádanky nejsou tak složité, aby hrozil vyložený zákys, v případě potřeby můžete využít nápovědu v podobě tria slepých myšek. Za pár mincí vám poradí až ve třech fázích (konečně mnohé z puzzlů mají více vrstev), stejně tak cestu k cíli neustále naznačuje magický kompas, s šipkou v růžku obrazovky.

Jednotlivé úrovně jsou mimochodem poměrně rozsáhlé a proběhnout jimi je záležitostí spíše na desítky minut. Díky pohodové obtížnosti vydrží nový Shrek řekněme ony standardní dva až tři večery. Dokončením příběhu ale zábava ještě nekončí, zvlášť pokud chcete získat všechny achievementy a udolat každý z levelů na 100%. Jednotlivé postavy totiž získají maximum svých schopností až v závěru kampaně, při prvním hraní se tudíž nedostanou zdaleka do všech zákoutí, ani nejsou schopny otevřít všechny truhly s pokladem (Shrek), každou zamčenou bránu (oslík), nebo odpálit silnější výbušniny (Fiona). Znovu se tedy hodí příměr k hrám z LEGO univerza, teprve opětovným průchodem úrovněmi prošmejdíte a vysbíráte naprosto vše.