Shapez 2
Nová herní droga? Ochutnat ji můžete sami, Shapez 2 nabízí k vyzkoušení bezplatnou demoverzi. V průběhu letoška pak dorazí předběžný přístup.
Během loňského Gamescomu jsem byl svědkem prezentace hry Shapez 2 za zavřenými, leč prosklenými dveřmi. Svědkem jsem byl doslova, jelikož vedle mě sedící vývojář mi odmítl hru zapůjčit, ale i tak ukázka stačila na probuzení velkého zájmu.
Automatizační hry mám hodně rád, ať už je řeč o Factoriu, Satisfactory, Dyson Sphere Program, Factory Town nebo třeba Big Pharma. Přirozeně mě to tak táhne i k Shapez 2, a když mi v mailu přistála možnost vyzkoušet si demoverzi před jejím oficiálním zveřejněním, neváhal jsem ani vteřinu.
Tvary, kam se podíváš
Pokud o sérii Shapez slyšíte poprvé, tak vězte, že jednička byla minimalisticky pojatá hra, v níž „těžíte“ jednoduché tvary, které s pomocí pásů a nejrůznějších zařízení přetváříte v jiné, hrou požadované tvary, abyste si tak odemkli další možnosti hry.
Platí to i o chystaném pokračování Shapez 2 s tím rozdílem, že dvojka oproti jedničce vsadila na pestré barvy, plnohodnotné „třidéčko“ a pěkné animace. Samo demo je poměrně štědré, zabaví vás klidně na dvě a víc hodin, nicméně už v něm zaznívá lákadlo, kterak plná hra bude mít obsahu i na luxusních 70 hodin…
Trochu se toho obávám, protože už během dema se věci začínají pěkně komplikovat a chcete-li být maximálně efektivní, pěkně se zapotíte. Ale hezky popořadě. V základu tu pracujete s kolečky a čtverečky, které můžete různě krájet a otáčet a klidně zase slepovat, abyste docílili požadovaného tvaru.
Ten jednoduše necháte pásovou dopravou doručit až do tajemného víru uprostřed mapy, a jakmile jich takto odevzdáte dostatek, odemknete si novou funkci – třeba možnost tahat pásy v různých úrovních, abyste se s většími továrnami pořád vešli na stejnou plochu.
Hra na vás chrlí jednu zakázku za druhou – vždy hlavní posouvající celou hru kupředu a několik vedlejších, které můžete, ale nemusíte dělat, přičemž odměnou za jejich splnění může být další stroj usnadňující vaší práci. Například otáčeč o 180 stupňů, ty základní umí jen 90 nebo třeba zvýšení rychlosti pásů či práce strojů.
Jak rozdělit čtverec?
Hra vás těmito úkoly postupně učí nejrůznějším postupům a pořád přitvrzuje. K sekání, otáčení a lepení se brzy přidá například ještě plácnutí jednoho tvaru na druhý, klidně úplně jiný a ten na další. Takže než se nadějete, vymýšlíte celou řadu výrobních linek, používáte desítky strojů a kilometry pásů, jen aby se to všechno sešlo v jediném bodě a vám se tak po nějaké době hloubání a dloubání konečně objevil před očima prapodivný koláč.
A toho si vír z nějakého důvodu žádá rovnou 600 kousků a vy jeden vyrobíte třeba každé dvě vteřiny. Je pak už na vás, zda to všechno necháte plynout svým velmi pomalým tempem, nebo se rozhodnete celou výrobu zefektivnit a docílit svého dříve.
Pokud to necháte plynout, budete se v nově získaném čase moct věnovat těm dalším úkolům, protože si klidně můžete založit další a další továrnu. Časem i na nových platformách visících v tomto prapodivném tvaro-vesmíru.
Naopak když budete chtít svou práci zefektivnit, pomohou vám odemčené nákresy, kdy můžete jednoduše označit libovolnou část svého výtvoru a zkopírovat ho, případně si ho i uložit pro pozdější použití.
Čím se platí za kruh?
Tady do hry vstupuje chytrý prvek platby. Stavba samotná vůbec nic nestojí a můžete se do syta vyřádit. Ale čím větší kopírujete nákres, tím víc za něj platíte speciálními body, které získáváte jen a pouze výrobou specifických tvarů. Pokud chcete využívat nákresy, musíte si proto zajistit kontinuální příjem bodíků.
A to opravdu chcete, protože jinak stavbou, která je velmi intuitivní, příjemná a okamžitá, strávíte celou věčnost, jelikož náročnější tvary si vyžádají opravdu obrovské množství komponent a celých procesů.
A když už si začnete myslet, že hra nemůže přijít s ničím novým, objevíte úplně nový druh základního tvaru, navíc v nové barvě, s nímž se začnou míchat ty startovní.
Tajemství geometrického vesmíru
Pro nové tvary musíte vyrazit do dálav vesmíru a budovat „mezihvězdné“ tunely a teleporty. Demo vám zároveň umožní odzoomovat hru do největší vzdálenosti, abyste si uvědomili její obrovitost. Že ta vaše počáteční základna je skutečně a bez jakéhokoliv přehánění jen jedním zrnkem písku v celé poušti.
Člověk si ani nedokáže představit, co všechno se na tak obrovské ploše bude odehrávat, ale jisté je, že zatímco v demu kopírujete jednotlivé části jednoho výrobního systému i celý jeden systém, tak později budete kopírovat i celé kvadranty vesmíru, abyste ještě více zefektivnili výrobu.
Shapez 2 zkrátka bere dech. Vypadá skvěle, skvěle se ovládá, je přístupná, okamžitá, ale není příběhová a nehrozí vám tu nebezpečí jako v jiných, v úvodu zmíněných hrách. Je to zenový zážitek, kde vás omezuje jen váš čas. A mozková kapacita, protože je to zároveň hra, kterou si užije každý, kdo si rád namáhá hlavu při řešení puzzlů.
Demo hry si můžete sami vyzkoušet na Steamu, kde hra později v letošním roce vyjde v předběžném přístupu.