Severed (mobilní verze)
Severed začíná jako velmi zajímavá moderní verze krokovacích dungeonů, s přibývajícím časem nicméně viditelně ztrácí dech a stává se poněkud únavnou.
Další informace
Výrobce: | DrinkBox Studios |
Vydání: | 26. dubna 2016 |
Štítky: | hack, dungeon, mobilní hry, akční, rpg |
Jestli Severed něco nezapře, pak je to rukopis svých tvůrců. Studio DrinkBox, z jehož tvorby pochází výborná akční skákačka Guacamelee!, znovu dokázalo přijít s obrazem originálního světa, který se po vizuální stránce zakousne do paměti, je silně bizarní, současně ale nádherný a až do úplného konce tajuplný. Tenhle novodobý dungeon crawler ostatně udivoval svým vzezřením už na obrazovce PS Vita a nedávný přesun na mobilní platformy mu ani v nejmenším na atraktivitě neubral. Zato však na povrch vyplavaly nedodělky v oblasti herní náplně, na mobilech a tabletech snáze zpozorovatelné. Vinou toho se cesta napříč hrou bohužel stává o něco všednější záležitostí.
Jestli Severed něco nezapře, pak je to rukopis svých tvůrců. Studio DrinkBox, z jehož tvorby pochází výborná akční skákačka Guacamelee!, znovu dokázalo přijít s obrazem originálního světa, který se po vizuální stránce zakousne do paměti, je silně bizarní, současně ale nádherný a až do úplného konce tajuplný. Tenhle novodobý dungeon crawler ostatně udivoval svým vzezřením už na obrazovce PS Vita a nedávný přesun na mobilní platformy mu ani v nejmenším na atraktivitě neubral. Zato však na povrch vyplavaly nedodělky v oblasti herní náplně, na mobilech a tabletech snáze zpozorovatelné. Vinou toho se cesta napříč hrou bohužel stává o něco všednější záležitostí.
Odyssea zemí mrtvých
Děj Severed sleduje osud dívky jménem Sasha, jež se po vraždě celé její rodiny ocitá na jakémsi jiném světě. Aby se mohla vrátit do reality, musí holčina najít těla svých blízkých, a to dříve, než budou rozklována vránami.
Jakkoliv závažně jeho premisa zní, příběh hry se nese v dost minimalistických intencích. Vystačí si s několika málo podpůrnými postavami a několika málo řádkami dialogů, z nichž ani jedno nelze považovat za nějak podstatné. Pravda je taková, že ačkoliv k tomu Severed svým vyzněním vyloženě vybízí, vyprávění nepracuje s žádnou hlubší symbolikou ani s žádnými propracovanými motivy. Namísto toho zůstává na pozadí a do popředí nechává vystoupit jiné prostředky, jmenovitě grafiku, zvuk a výtečnou atmosféru.
Pastva pro oči, balzám pro uši a nůž do srdce
Atmosféra nádherného děsu a podivínství, to je to, co na váš ve hře primárně čeká. Severed je vyvedeno ve výrazných pastelových barvách; nad sytě zelenými a někdy zase fialovými lesy, nad černými jeskyněmi plnými prapodivných objektů se tu klene krvavě rudé nebe. S tím je v souladu téměř úplná absence hudební složky, čekejte jen drsné, disonantní zvuky, které zpravidla zazní do úplného ticha a které se vám zaryjí až do morku kostí. Korunu všemu nasazuje fantaskní design nepřátel. Zkrátka prvotřídní surrealismus.
Když se potká Dungeon Master a Fruit Ninja
Co když však krásnému audiovizuálnímu stylu po chvíli uvyknete? Nastupuje na řadu herní náplň. Severed má podobu klasických krokovacích dungeonů, ovšem s příměsí moderních postupů poplatných pro dotykové displeje. Pohybujete se hezky po tazích a snažíte se zorientovat ve starodávných chrámech.
K dispozici máte vždy aktivní minimapu s předem odhaleným půdorysem prolézaných staveb, pro niž naleznete časté uplatnění. Ne ani tak proto, že by místní kobky byly bůhvíjak rozsáhlé – v tomto směru je Severed ze skromnějšího kraje – ale hlavně pro podivně kymácivé zpracování pohybu samotného a malou nápaditost koridorů, která činí orientaci v prostoru obtížnější, než by bylo potřeba.
Nemalou část hry rovněž obstarává boj s monstry. Nejde však ani tak o poměřování RPG statistik jako o naučení vzoru chování jednotlivých oponentů a hbité seky prsty po obrazovce à la Fruit Ninja nebo Infinity Blade. V průběhu hraní se vám postaví do cesty nepřátelé připomínající pavouky, houby, ptáky, ale i další, hůře identifikovatelné věci. Každý z nich disponuje jiným souborem útoků, taktik a slabin a je na vás si je všechny zapamatovat a umět je využít. Někteří totiž svůj útok postupně nabíjí, jiní zůstanou nehybní, dokud neobdrží ránu od vás, další se na vás zase budou vrhat zcela nahodile.
Obtížnost Severed plynule roste s tím, jak se musíte potýkat s čím dál tím vyšším počtem různých protivníků. Míra poškození od nich přitom vůbec není malá, takže stačí chvilka nepozornosti a je po všem. Rázem se tak do soubojového systému vkrádají prvky taktiky a time managementu, jež by u titulu podobného ražení zřejmě neočekával každý.
Jedná se každopádně o skvělý nápad, přidávající hratelnosti na hloubce. Asi si potom dokážete představit, jak moc uspokojující je podstoupit stoprocentní zápas, během něhož čistě zlikvidujete všechny netvory a následně jim ve zpomaleném režimu oddělíte končetiny od těla. To jen kdybyste pátrali, kde hra vlastně vzala svůj název.
Neuspokojivá výzva
Délka šarvátek se obyčejně počítá na minutu či dvě, což je dobře, není tomu tak ovšem vždy. Čas od času si boj vyžádá delší čas a v takovém případě se stává zdlouhavým a čistě prakticky také nepohodlným a náročným. Zdání tu klame a hystericky kmitat prsty po displeji sem a tam po nějaké tři minuty není zrovna legrace.
Severed s odhlédnutím od všeho jmenovaného nabízí i několik RPG mechanik, jejich zapracování je nicméně diskutabilní. Existuje zde možnost sbírat části padlých nepřátel a vylepšovat jimi obranu, zdraví či útok. Dopad na praxi to však má mizivý. Schopnosti jako krátkodobé omráčení nepřítele lze zase používat trestuhodně málo.
Zdaleka nejhůře se ovšem projevují jednorázové upgrady nepřátel pro danou bitku. Monstra mohou být rychlejší, udělovat větší poškození, regenerovat zdraví anebo třeba vykazovat vyšší odolnost vůči vašim útokům. Potíž je v tom, že Severed tyto upgrady velmi protěžuje. V podstatě žádný souboj po úvodní třetině hry se bez nich neobejde. Souběžně s tím se ale také ucpe přívod s inovacemi v hratelnosti, a co tedy zbude, je ustrnulý, překombinovaný souboják s uměle navyšovanou obtížností.
Skutečný stav věcí tudíž následně vypadá tak, že vaše počínání se po vyprchání úvodního nadšení smrskne jen na to důležité – navigaci v prostoru a podstupování bojů, na které se zároveň těšíte i netěšíte. Těšíte pro jejich koncept samotný a netěšíte kvůli postupně se vytrácející zábavě a nastupující omrzelosti.
Sem tam se objeví chvilky příjemně narušující šablonovitou náplň hry, ani občasné hádanky, ani místnosti zamořené jedovatým plynem, nutící hráče hledat jeho zdroj, však nedokáží na ploše nějakých šesti hodin Severed výrazněji oživit.
Naostřete čepele
Severed proto funguje zdaleka nejlépe, když se prezentuje svižnými, strategickými šarvátkami na pozadí výstředních, překrásných zákoutí svého světa. Zamrzí dysfunkční přídavky z her na hrdiny, stagnace v přihazováních nových nápadů a únavná druhá polovina hry. Nechápejte mě špatně, tohle je dle všech myslitelných měřítek stále jasně nadprůměrný titul. Tu jednotvárnost mu ovšem odpárat nelze.