Sea Hero Quest VR

Verdikt

Sea Hero Quest sice není úplně první hrou, jejíž tvůrce napadlo svou komunitu nechat poskytnout výzkumná data, ale podobný přístup je stále spíše vzácností. Sea Hero Quest pomáhá s výzkumem demence a metod, kterak jí předejít.

Další informace

Výrobce: Glitchers
Štítky: virtuální realita, dobrodružná, mobilní hry, oculus rift, adventura

Sea Hero Quest VR vypadá jako každá druhá hra pro virtuální realitu, studio Glitchers ji však ve spolupráci s Deutsche Telekom, několika evropskými univerzitami a neurovědci vyvinulo, aby mezi hráči pomohlo odhalit rané příznaky demence. Projekt zaznamenal obrovský úspěch: dvě minuty v podmořském světě odpovídají pěti hodinám v laboratorních podmínkách, takže se už teď tvůrcům povedlo nasimulovat přes 15 000 let výzkumu.

Studie se v této chvíli zaměřuje na gen APOE4, který podle jiných výzkumů zvyšuje šanci na rozvoj demence v pozdějším věku. Podle profesora Michaela Hornbergera, který se vědeckému zkoumání demence věnuje na univerzitě v Norwichi, si hráči nesoucí tento gen vedou hůře v prostorové navigaci. V Sea Hero Quest volí méně efektivní trasy a plnění úkolů jim tedy trvá déle.

„V roce 2016 jsme vyvinuli Sea Hero Quest pro mobily, abychom rozvrátili dosud používané metody sbírání dat a vytvořili první standardizovaný test na navigování v prostoru,“ píše tým Glitchers na svých webových stránkách. „Snížená orientace v prostoru je jedním z důležitých příznaků při diagnostice demence. Od spuštění Sea Hero Quest si ji zahrálo přes 3,5 milionu hráčů ve 193 zemích světa a tím nám pomohli získat ekvivalent 15 000 let dat z laboratorního zkoumání.“

Právě dostatek dat je pro výzkum klíčový a v případě demence je Sea Hero Quest podle šéfky britského centra pro výzkum Alzheimerovy choroby, Hilary Evans, dokonce bezprecedentní. Získaná data mohou pomoct třeba s včasnější diagnózou ve fázi, kdy demenci neodhalí standardní test u praktického lékaře. Nemoc patří k rostoucím civilizačním chorobám, v této chvílí s ní žije přes 50 milionů lidí. Odhaduje se, že v roce 2050 počet diagnostikovaných pacientů v globálním měřítku překročí 130 milionů.

Mobilní Sea Hero Quest sbírá data každou půlsekundu, verze pro virtuální realitu je ještě přesnější, údaje o pohybu hráče zaznamená desetkrát za sekundu. Zábavnou formou testuje hráčskou orientaci v prostoru, kupříkladu mají najít cestu ven z bludiště, případně označit místo, odkud přišli. Vyzkoušet si ji můžete na libovolném telefonu s Androidem či prostřednictvím headsetů pro virtuální realitu Samsung Gear VR, Google Daydream nebo Oculus.