Runaway: A Road Adventure

Verdikt
74

Zajímavá a velmi poutavě vykreslená adventura s dobrým příběhem, kterou lze doporučit každému znalejšímu adventuristovi.

Mobilní zařízení

iOS (iPhone, iPad)iOS (iPhone, iPad)

App Store
Koupit

Počítač

WindowsWindows

9,99 €Steam

Další informace

Výrobce: Pendulo Studios
Vydání: 6. července 2001
Štítky: 2d, staré pecky, adventura, hlavolamy, logické

Hlavním protagonistou této adventurní jízdy je Brian Brasco. Jde o úspěšného studenta, nyní čerstvého absolventa Kolumbijské univerzity v New Yorku. Brian díky svým výborným studijním výsledkům na poli fyziky získal možnost pokračovat ve své vědecké kariéře formou postgraduálního studia na univerzitě v Berkeley v Kalifornii. To je prostě nabídka, která se neodmítá. Nyní tedy na Briana čeká dlouhá cesta přes Spojené státy, ale ještě než nadobro opustí rodný New York, má v úmyslu zastavit se cestou v jedné knihovně pro studijní materiál. A tak se ve svém autě vydává nočním městem na cestu, avšak dříve než do knihovny dorazí, stane se něco, co jeho krásné sny o plodném akademickém životě nadobro zmaří.

Překvapení ze tmy

Právě, když se klidnou postranní ulicí přibližoval k nočnímu klubu Růžový leguán, vyběhla z postranní uličky dívka a rovnou pod kola jeho vozu. Brian sice nejel příliš rychle a reagoval pohotově, leč kovová masa se nedá zabrzdit na metru, takže nebohou dívku stejně srazil na zem. Naštěstí se zdálo, že náraz nebyl tak vážný, přestože dívka upadla do bezvědomí. Brian tedy neváhal a zavezl jí do nejbližší nemocnice, kde se jí dostalo patřičné péče, pohotového vyšetření a klidu na lůžku.

Gina, jak se jmenuje ta krásná tmavovlasá dívka, však příliš klidná nebyla. Neustále Briana přesvědčovala, že jí kdosi usiluje o život a že se velmi bojí a ať jí neopouští. Po silných prášcích na spaní ale záhy usíná. Brianovi to však stále vrtá hlavou. Ačkoliv je pravděpodobné, že Gina pouze blouzní po lehkém otřesu mozku, něco v hloubi jeho svědomí mu říká, aby přece jenom i Ginina lůžka setrval, třeba se časem dozví víc.

Kdo za to může?

Zdá se, že tu máme příběh poblouzněného mladíka a krásné nevinné dívky. Jistě není pochyb, že ti dva se na útěku před nájemnými vrahy určitě sblíží, ovšem není všechno zlato, co se třpytí a někdy může mít krása i nějakou tu skrytou vadu.

Přestože techniky renderování pokročily do takové míry, že vyprodukované scény jsou pomalu jako z fotografie, tvůrci z Pendulo Studios zůstali u klasických kreslených scén přesně ve stylu Monkey Island 3. Někdo by mohl namítnout, že je k tomu asi přinutila větší náročnost renderingu, možná to ale byl záměr, jak připomenout krásné doby ručních maleb. Ovšem ne všechno je ve hře ryzí 2D. Narazíte zde na spoustu 3D prvků, které jsou však do 2D scény velmi citlivě zakomponovány, že si to mnohdy ani neuvědomíte. Jde především o kouř, plameny, stíny či jiné pohyblivé předměty. Ve 3D jsou patrně i samotné postavy, leč to není prakticky znát.

Nevěřte všemu, co vám říkají

Rozhovorů je ve hře optimální množství. Nejsou nijak zvlášť komplikované a pokud máte na výběr z více variant, je dobré vyčerpat postupně všechny. Žádná postava vám neodmítne pomoc, pokud se zrovna netrefíte do správné odpovědi. Prostě to zkusíte znova. Např. téměř na konci hry se máte pochlubit tím, jaký je váš nejoblíbenější režisér a jeho film. Kombinací je dost a pokud se zrovna netrefíte hned na poprvé, můžete to zkoušet tak dlouho, dokud ke správné kombinaci nedospějete.

Na kvalitě dialogů se podepsal i překlad ze španělštiny a nutno bohužel konstatovat, že ne příliš dobře. Je zřejmé, že překladatelka zpracovávala text víceméně z papíru, patrně bez hlubších znalostí o spojitostech. Od toho tu jsou samozřejmě korektoři, kteří by měli nepřesné či jinak kostrbaté formulace uhladit do smysluplné formy. Leč i tak do hry prosákla některá pochybná spojení, jež byla občas trochu mimo, někdy zavádějící a někdy si dokonce postava až protiřečila.

Konečně hratelnost

Každý ví, že pokud je hra neúnosně náročná, neudrží hráče ani skvělá grafika ani poutavý příběh. Obdobné zklamání může připravit naopak přílišná jednoduchost a krátkost hry. Jak je to s Runaway? Valná část úkonů je logická, byť zpočátku to příliš slavně nevypadalo. Jsou tu samozřejmě úkoly, nad jejichž řešením přinejmenším zatnete zuby, někdy je postup zbytečně překombinovaný.

Třeba takové zprovoznění vysílačky je učiněný horor, kde např. získání jednoho montážního klíče bylo provázeno neskutečnými obstrukcemi, aby následovaly další nekonečné komplikace kolem benzínu. Postup se snaží ulehčovat celkem obstojná nápověda ve formě Brianových komentářů k jednotlivým předmětům. Je tedy dobré si sbírané předměty prohlížet a to jak před samotným sebráním, tak i v inventáři.

Do každé skříně či kabely vlezte nejméně třikrát, protože nikdy nevíte, zda se tam neobjeví něco, co lze ještě využít, ačkoliv pár desítek minut předtím vám Brian tvrdil, že už tam nemůže nalézt nic zajímavého. Hru také nemile komplikují a zdržují předměty, které buď stojí ve tmě, nebo těsně vedle nějakého většího předmětu, se kterým není třeba dělat nic a díky tomu potřebný předmět snadno přehlédnete. Až na tyto výjimky, je postup ve hře celkem plynulý a pokud jste adventurně znalí, neměli byste mít příliš mnoho problémů.

Zmiňované chyby nejsou obvykle zase tak podstatné, aby převážily jinak velmi pěknou grafiku, zajímavý příběh, jehož děj má celkem dobrý spád a i několik zajímavých zvratů. Střední obtížnost hry a i celkem málo nelogičností vám zajistí tak 25 hodin dobré zábavy. Zákysy čekejte především díky nepozornosti. Celkový dojem ze hry je však vyloženě kladný a pokud máte adventury rádi, nad pár uvedenými nedostatky s klidem mávnete rukou.