RimWorld

Verdikt

Fantasticky propracovaná, komplexní a zábavná stavba i správa kolonie na nehostinné planetě. Hra sice ještě oficiálně není hotová, ale můžete si ji zahrát již nyní v programu předběžného přístupu. Verze, která se vám takto dostane pod ruku, působí více dokončeným dojmem než řada již "hotových" her.

Další informace

Výrobce: Ludeon Studios
Štítky: sci-fi, survival, indie hra, budovatelská, strategie

Těžko se věří, že jsou to již čtyři roky od spuštění první alfa verze hry RimWorld, která okořenila budovatelský systém Prison Architect komplexními survival prvky. Na Steamu se objevila teprve během loňského léta a i když se vývoj zdá nekonečný, rozhodně postupuje ke zdárnému konci. RimWorld totiž přechází do bety. 

Situace na oběžné dráze neznámé planety se zvrtne do fatální nehody, po které hrstka přeživších kvasí dole na planetě a trpí zimou, hladem i strachem - pokud se však v budovatelské simulaci RimWorld zhostíte své role úspěšně, umožníte jim nejenom přežít, ale i opustit zdejší svět. A královsky se u toho pobavíte!

I když se tvůrci odvolávají na inspiraci Dwarf Fortress, hra v mnohém připomíná také F.T.L. jakožto dekonstrukce sci-fi, stejně jako Prison Architect pro stavební pasáže, ale malinko i The Sims (vztahy mezi panáky) a SimCity - panáky skoro nikdy neovládáte přímo, ale jenom jim designem kolonie poskytujete podmínky k přežití, a podobně jako v SimCity vytváříte co nejlepší podmínky pro růst zón.

Pokud jde o sci-fi, tak se hra ohání inspirací Firefly a Dunou, pokud však díky své hratelnosti něco skutečně připomíná, pak je poněkud překvapivě to nejlepší z 1. řady Ztracených - nemáte suroviny, všude okolo je nehostinná krajina, v níž zvíře může být zdrojem jídla i rizika, a půlka vaší party přeživších obvykle odmítá se svou situací něco dělat, protože ze své situace trpí depresemi.

O tom, proč by RimWorld neměla uniknout vaší pozornosti, by se daly psát celé traktáty. Jako další důvod může být fakt, že právě RimWorld se loni postavila do samotného čela nejlepších nezávislých her roku dle webu IndieDB. A pokud vám ani to jako důkaz kvality nestačí, tak 97 % pozitivních recenzí z 13 tisíců hodnotících na Steamu snad mluví za vše.

Nejzajímavější na tom všem je, že hře nijak neubližuje opravdu zdlouhavý vývoj. Mohou za to více méně pravidelné updaty ze strany vývojářů a početná modderská komunita dále rozšiřující obsah hry. Nás ale zajímá především ta oficiální stránka, podle které je RimWorld již v cílové rovince.

Co ale přesně znamená vstup hry do bety? V podstatě hotovo ve smyslu základních mechanismů hry. Nejbližší updaty sice přinesou spoustu dalšího obsahu, ale základní hratelnost se už výrazně nezmění. Aktuální update s číslovkou 0.18.1722, kde 18 je jeho pořadí a 1722 je počet dní od počátku vývoje, rozšiřuje obsah o močálové oblasti, nové události typu tornádo a pád meteoritu, přidává nový nábytek, odměny za úkoly, psychické stavy, detailní záznam soubojů…

Seznam změň a novinek čítá desítky bodů. Tvůrci z Ludeon Studios se sice ani teď neodvažují mluvit o nějakém datu dokončení, ale přechod do bety dává naději, že už nemluvíme o letech, ale o měsících.