Return to Castle Wolfenstein

Verdikt
88

Celkově je Return to Castle Wolfenstein velice kvalitní 3D střílečka. Zejména nadčasový a jedním slovem vynikající design úrovní zaručuje, že hra dokáže prvotřídně zabavit i dnes, tedy patnáct let po jejím vydání.

Další informace

Výrobce: Activision
Vydání: 30. listopadu 2001
Štítky: sci-fi, fps, horor, alternativní historie, druhá světová válka, staré pecky, akční

Děj hry je zasazen stejně jako v původním Wolfovi do období druhé světové války. V roli tajného agenta B. J. Blazkowicze (známého již z prvního dílu hry) se vydáváte na několik misí, jejichž hlavním společným cílem je získání tajných plánů německých SS na ovládnutí světa a především k zabránění jejich realizace. Ve službách organizace OSA (Office of Secret Actions) se vydáváte na sérii tajných misí, kde vaším úhlavním nepřítelem je Heinrich Himmler toužící vytvořit supersilnou bitevní jednotku, pomocí níž by Němci zvrátili vývoj druhé světové války na svoji stranu. 

Tajemná atmosféra hradu Wolfenstein

Známý hrad Wolfenstein je stejně jako kdysi i tentokrát místem, kam budou vaše kroky směřovat a kde se nakonec odehrají i finální rozhodující bitky. Ihned po spuštění vám začne docházet první fakt - hra je po všech stránkách velice působivá a profesionálně zpracovaná. Základním herním atributem je atmosféra, jež vás bude celou hrou provázet a díky níž bude i celkový herní dojem velice sympatický.

Ať už výborná hudba a zvuk tak i grafické zpracování, jsou (na svou dobu) na vysoké úrovni. Zajímavostí je muzika k třetí misi, v jejichž tónech je zakódovaný text v morseovce pro Blazkowicze o jeho tajném poslání.

Na rozdíl od původního Wolfensteina se celá hra zdaleka neodehrává jen na hradě, ale postupně se dostanete do značně rozličných lokací. A to jak prostředím a jeho zpracováním, tak i způsobem boje, který v nich povedete. Ne vždy je cílem mise prostřílet si cestu hordami nepřátel. Najdete zde i mise tiché, kde úspěšná cesta k cíli je podmíněna tím, že nebudete nepřítelem zpozorován a nedojde k vyhlášení poplachu. Tím se do hry místy přidává i taktická část, kde obzvláště často využijete dalekohled na obhlédnutí situace k promyšlení dalšího opatrného postupu a tlumené sniperky k tiché likvidaci nepřítele na dálku. Rovněž nůž najde v podobných misích své opodstatnění v případě, že se k nepříteli dokážete přiblížit na dosah.

Celkově se váš zbrojní arzenál skládá z celé řady zbraní od již vzpomínaného nože přes pistole (třeba klasiku v podobě Lugeru), tří druhů samopalů (Thompson, MP 40), dvou sniperek, automatické pušky se zaměřovačem, granátů v podobě potato-masherů i ananasů, panzerfaustu, razantního metače olova Venom Gun či plamenometu. Vrcholem výbavy je paprskomet nazvaný Tesla-Coil, který se vám bude hodit především v závěru hry.

Různorodé mise s tajnými místnostmi

Hra zasazena do různých prostředí, což ji činí mnohem zajímavější a zvyšuje její hratelnost. Kromě hradních komnat a chodeb se v celkem sedmi epizodách dostanete do podzemních kobek, volné přírody, na zasněžené pláně v Norsku, do spletitých laboratorních komplexů, rozbombardovaných městských rozvalin, na vojenské základny, hřbitovy, do městských uliček, vinných sklepů nebo třeba na horskou kabinkovou lanovku. Téměř všude vás čeká nějaké to překvapení, noví nepřátelé či zbraně a s tím související jiná technika boje, zjišťování, co na koho platí, v čem je ten který protivník silný a kde má slabé stránky.

V mapách nechybí ani tajné místnosti a skryté poklady (stejně jako tomu bylo v původním Wolfensteinovi), které nejsou pro splnění mise nijak povinné, ale opět to přidá na zajímavosti. Společných prvků s původní hrou najdete více, třeba názvy herních obtížností (které jsou ve hře jen tři) anebo pošklebek v případě, že chcete hru ukončit. Řada předmětů včetně nábytku a obrazů je rozbitných, což je signalizováno speciální ikonkou a tak při přestřelkách se často efektně rozstřelí kde co, navíc se tak někdy objeví třeba tajný vchod. Dokonce můžete uchopit i židli a použít ji jako obranu či zbraň.

RtCW je výborně zpracovaná akční střílečka se skvělou atmosférou a brilantním designem úrovní. Možná si všimnete nedostatků v umělé inteligenci, ale ty přestávají být důležité, když se tempa ujme atmosféra a hratelnost, které jsou bezpochyby u RtCW naprosto výjimečné. Především díky skvělé hudbě, rozmanité náplni misí a prostředí.