République
Skvělé propojení herního zážitku s možnostmi a přednostmi mobilních technologií, které vyčnívá vysoko nad tradiční produkci.
Další informace
Výrobce: | Camouflaj |
Vydání: | 19. prosince 2013 |
Štítky: | platby uvnitř hry, adventura, strategie |
Krčí se v koutě, schovaná za recepční stolek. V kapse ji tlačí Šarlatové písmeno od Hawthornea, v dlani žmoulá poslední pepřový sprej. Prizrak (to není chyba, nýbrž pojmenování stráží) se blíží, očima těká na všechny strany. Pátrá. Ví to ona, vím to já. Neuroticky se na ně dívám z několika bezpečnostních kamera a hledám cokoliv, čím bych upoutal prizrakovu pozornost. Nechci, aby jí našel. Sice by se pepřákem ubránila, ale to by znamenalo, že proti dalšímu prizrakovi bude bezmocná. Nechci, aby Hope odvedli zase do vězení. Už v jednom je a já jí pomáhám uniknout. V République jsem její digitální anděl strážný zakletý do bezpečnostních kamer a nesmím ji zklamat.
Přirozeně dotyková
République studia Camouflaj boduje v navození intenzivní atmosféry stealthového dobrodružství, ve kterém pomáháte mladé Hope uniknout z dystopického centra pro výchovu mladistvých. Jde o trojrozměrnou, profesionálně nadabovanou a chytrou zábavu, kterou si ovšem užijí jen majitelé mobilních zařízení. Slovíčko „užívat“ je zcela na místě. Řada jiných „velkých“ her se snaží na dotykové ovládání našroubovat mechaniky z PC či konzolových her, zatímco République přistupuje k věci jinak: jak na omezené možnosti dotykových displejů našroubovat komplexní zážitek známý z velkých her.
Pro šéfa Camouflaj, Ryana Paytona (Metal Gear Solid, Halo 4), je République naplněním tvrzení, že tablety a chytré telefony neřekly svoje poslední slovo minimalistickými 2D arkádami a střílením ptáků na prasata. Soustředil se na přehlíženou oblast dotykového ovládání a tou zaujal lidi natolik, že půl miliónu dolarů na Kickstarteru nakonec těsně vybral. Něco podobného tu totiž chybí. Ano, můžeme skloňovat Infinity Blade, Assassin's Creed Pirates anebo Grand Theft Auto a další, ale všechny přicházejí od lidí, kteří přemýšlí v kolejích konzolového ovládání.
Osud na dálkové ovládání
Payton vám dává kontrolu nad kamerovým systémem v budově nazývané République. Jak velká Republika je, to ve vydané první kapitole hry ještě nevíme. Možná to není jen budova, možná je to celý svět, ve kterém se vláda ke svým obyvatelům chová jako Velký Bratr a nutí je akceptovat dogmatické pravdy o životě, aniž by jim poskytla prostor pro vyjádření nesouhlasu.
Na síti bezpečnostních kamer pozorujete, podobně jako v určitých fázích Watch Dogs, mladou Hope, která se snaží uniknout, protože prozřela. Odemykáte jí dveře, pomáháte schovat se před strážemi (prizraky – myslete si o tom pojmenování, co chcete) a upozorňujete jí na pečlivě ukryté ilegální knihy jako je Farma zvířat, Konec civilizace, Nahý oběd nebo Stébla trávy. Jako všemocné sekuriťácké oko můžete najít i hry, které prizrakové hrají ve volném čase, třeba Sword & Sworcery, The Silent Age, Plague Inc. a další.
République je stealth hra, která se svými produkčními hodnotami nemá na iOS konkurenci. Jde v podstatě o hybrida Deus Ex a Metal Gear Solid, s tím rozdílem, že nejste hrdina – jen pomáháte a napovídáte. Výsledkem je zvláštní pocit, kdy intenzivně prožíváte osud Hope a zároveň se skrz nalezené předměty, nahackované maily a telefonní záznamníky dozvídáte o zdegenerovaném světě, ve kterém žije.
Jste jakýmsi divákem televizní reality show, která nekončí, a s chutí objevujete nová prostředí a informace. Jaký bude výsledný obrázkem, to se po první kapitole zatím nedá určit, s jistotou lze však tvrdit, že epizodní formát hře sluší a se scénářem dokáží lidé z Camouflaj pracovat na úrovni solidních thrillerů.
Epizodická není sprosté slovo
Jedním z důvodů, proč je hra epizodická, je něco, co PC a konzolemi kovaní hráči nepochopí: aby nebyla moc dlouhá. První kapitola trvá maximálně tři hodiny a konči cliffhangerem, který vás téměř instantně donutí předobjednat si pokračování. Payton sám přiznává, že nebýt úspěchu Walking Dead, tak by se k podobnému kroku neodhodlal a za nitku tu tahá i fakt, že hráči na tabletech či mobilech nejsou připravení na patnáctihodinové kousky. Na mobilní hraní mají uživatelé jiné požadavky, jsou naučení přijímat kratší, ale o to intenzivnější zážitky a s epizodickým členěním jim République vychází vstříc.
Byla by chyba vnímat République jako jedinou hru svého druhu, tedy dobře ovladatelnou mobilní zábavu. Žádná tu ale ještě nebyla s tak špičkovou produkcí, propracovanými pravidly a vnitřními mechanikami, které vám v podstatě nedávají možnost uvažovat o tom, zda hrajete konzolovku nebo mobilovku. V tomto směru Camouflaj vyhrává.
République si nenechte ujít i přes riziko, že s dalšími kapitoly její kouzlo vyprchá jako pára nad hrncem. To je totiž v současnosti jediná potenciální slabina.