Rebuild 3: Gangs of Deadsville

Verdikt
77

Kvalitní tahová strategie s možností okamžitého přepnutí do realtimeového módu a zpět, která je sice hodně podobná předchozímu dílu (dílům), ale přesto přináší dostatek novinek na to, aby si ji užili i fanoušci série.

Počítač

WindowsWindows

11,99 €Steam

Mac OS XMac OS X

11,99 €Steam

Další informace

Výrobce: Northway Games
Vydání: 29. května 2015
Štítky: indie hra, zombie, tahová, strategie

Jak nás naučily mnohé postapokalyptické knížky a filmy, po každém zdánlivém zániku civilizace následuje revitalizace v čele s opětovným osidlováním Země. A o tom je i Rebuild 3: Gangs of Deadsville. Nebylo by nic zvláštního, kdyby vás původní verze Rebuild minula. Původně drobná, ač velmi nadějná webovka se  v druhém dílu rozrostla do mobilního mrňouse, který znatelněji expandoval až nyní, s Kickstarterem v zádech v dílu třetím. Ten sice stojí na silných základech původního titulu, ale pro svou premiéru v rámci tradičních PC titulů nabral mnohem komplexnější prvky a bohatší obsah.

Na začátku hry si stvoříte hlavního představitele, jakéhosi Guvernéra, s nímž se pustíte do budování tábora přeživších. Na kostičkované mapě zabíráte nová prostranství, spravujete či přestavujete stávající území, bojujete se zombiemi a staráte se o svůj lid. To znamená, že rozdělujete úkoly, volíte jejich specializaci, případně tvoříte pracovní čety.

Pryč z osidel tahové strategie

Původní Rebuild se hrála na tahy, což znamenalo, že hráč všechno promyslel, pak rozdal úkoly a kliknul na ikonu „next day“, čímž se přesunul o několik hodin a úkonů dále. Taktéž Rebuild 3 se hraje na tahy, vedle toho je v něm ale dostupné i několikeré hybridní časování v čele s realtimovou hratelností. Díky tomu si průběh hry můžete přizpůsobit čistě svým preferencím a Rebuild 3 změnit z hloubavé záležitosti na takřka adrenalinovou akci.

Mezi jednotlivými rychlostmi lze jednoduše přepínat prostřednictvím jediného kliknutí, neboť příslušné ikony jsou chytře usazeny v UI. Bohužel ale už ne všechny ovládací prvky se povedly podobným způsobem. Vzhledem k tomu, že si hra stále drží takový lehce neupravený grafický styl, ale zároveň už obsahově nabývá na objemu, jsou některé úkony dosti zdlouhavé a nepřehledné. Například dopracovat se k volbě nové dovednosti lze jenom přes ikonu chatovací bubliny, kterou najdete u samotné postavy. Když těchto postav najednou leveluje 7, přičemž každou z nich najdete v docela jiné skupině, je oheň na střeše – alespoň co se týče méně trpělivého hráče.

Některé prvky uživatelského rozhraní jsou pro změnu velice praktické – postavy po mapě přemísťujete jako napínáčky a pokud se vám vytvoří nějaké zdvojení (to znamená, že na jednom poli budete mít více postav), k jednotlivým panáčkům se dostanete rozkliknutím chumlu a následným přetaženým na požadovanou pozici. Velmi praktické a intuitivní.

Četa si poradí s každým problémem

Postavy se rozdělují do několika skupin – na vojáky, stavitele, průzkumníky, vůdce a inženýry. Přitom každý může dělat cokoliv, ale abyste byli úspěšní, měli byste se podřizovat specializaci. Jednotlivé specializace umožňují konat různé úkony v  čase odpovídajícím „vhodnosti“ aktéra a také s příslušnou úspěšností. Samozřejmě platí, že čím více bodů v příslušné specializaci máte, tím je pracovník v daném oboru lepší.

Tím se Rebuild 3 taktéž liší od prvního dílu, který nerozlišoval specializace, ale pouze zkušenostní body v jednotlivých vlastnostech. Rozdíl mezi těmito dvěma přístupy nemusí být na první pohled úplně zřetelný, ale díky specializaci je hra přehlednější a opět intuitivnější. Ikona každé postavy je v barvě specializace, takže se můžete rychle zorientovat a spočítat síly na bojišti.

Vedle specializací lze postavy vybavit dodatečnými bonusy. A tak třeba jedna postava z vlastní iniciativy přestaví nepotřebné budovy, či je lepší v boji na blízko, odolnější, ale obtížněji si dělá kamarády atd. Aktuálně jsou na výběr vždy tři bonusy, z nichž si můžete vybrat jen jeden jediný. Následně postava leveluje dál a vy jste opět stavěni proti nevratným rozhodnutím. I tento prvek slaví v rámci série premiéru. V předchozích hrách totiž levelování tímto stylem úplně chybělo a hráči si museli vystačit se suchopárným přibýváním zkušenostních bodů. Je vidět, že rozvoj základního konceptu probíhá smysluplně a uspokojivě.

Když má člověk k člověku blíž

Bonusové vlastnosti do hry nevnáší jenom samotné přizpůsobení, ale také potřebné „polidštění.“ Každý výběr je doprovázen kratičkým příběhem, jakýmsi seznámením s osudem daného člověka. Jakmile se dozvíte, že např. Pepa Vopršálek ztratil ženu a dítě a že se kvůli tomu chtěl zabít, rázem se z anonymního panáka stává osobnost. Díky tomu pak samozřejmě máte extra motivaci se o své ovečky řádně starat, protože si brzy k většině najdete vztah.

Další zajímavou novinkou jsou titulní gangy. S nimi uzavíráte společenství, nebo na jejich území posíláte své vojáky a drancujete, kradete potřebné předměty a případně se snažíte o jejich vyhlazení. Diplomacie je přitom pěkně rozvrstvená, ale nikdy vám nedá předem vědět, jakým rozhodnutím se dopracujete jakého výsledku – čímž se opět dostáváme k polidštění hry.

Diplomacii tvoří rozhovory mezi jednotlivými lidmi. Když se snažíte odpovídat podle svého nejlepšího přesvědčení, je celkem možné, že se vám díky vašemu přístupu svět odmění něčím nepříjemným. Takže je třeba být správným diplomatem a politikem a nejít vždy se srdcem na dlani. Proto občas zalžete, což vás ale také může přivést do trablů a nebo alespoň vám přivodí výčitky svědomí.

Rebuild 3: Gangs of Deadsville má obecně díky svým systémům schopnost dostat se vám pod kůži, díky čemuž si ji užijí i hráči, kteří už s původním titulem strávili nějaký ten pátek. Že jste s touto sérií do styku ještě nepřišli? V tom případě to utíkejte změnit!