Rayman Fiesta Run

Verdikt
81

Rayman Fiesta Run navazuje na Jungle Run a přesto, že vývojáři jedou tak trochu na autopilota, nebudete litovat peněz ani času. Fiesta Run je povedené pokračování, které původní koncept rozšiřuje, vylepšuje a byť si nedovoluje moc nového, to co fungovalo dopilovalo na maximum.

Další informace

Výrobce: Ubisoft
Vydání: 7. listopadu 2013
Štítky: arkáda, platby uvnitř hry, plošinovka, akční

Je to už něco přes rok, co na mobilních platformách vyšla parádní hopsačka Rayman Jungle Run. Ostatně Pavel Dobrovský dal hře v recenzi devítku a já jsem ji tehdy s chutí několikrát dohrál. Ubisoft navíc na mobilního Raymana po vydání nezanevřel a přidal zadarmo spoustu nových levelů. Rok ale utekl jako voda a nedávno vyšel další díl povedeného mobilního hopsání. Nese název Rayman Fiesta Run, žádnou revoluci nepřináší, ale evoluce je to parádní.

Rayman Fiesta Run je pokračování, kdy máte z hraní pořád radost a víte, že je to super. Zároveň si ale uvědomujete, že kdyby s podobnou mírou evoluce zase za rok zaklepal na dveře Ancel a jeho melody bojs, už byste je s takhle otevřenou náručí nevítali. Zatím to ale řešit nemusíme a můžeme si užívat nového mobilního Raymana, kterému to běží a skáče jako nikdy předtím a vlastně stejně jako předtím. Na základním konceptu se totiž nezměnilo vůbec nic.

Tvůrci se při vývoji Rayman Fiesta Run očividně řídili pravidlem, že není potřeba opravovat to, co není rozbité. Jungle Run fungoval na jedničku a koncept “samo to utíká a hráč jen sem tam ťukne” se na mobilní platformy hodí výborně. Je to triviální, ale funkční. Obtížnost je zpočátku nízká, v pozdějších úrovních ale pořádně přituhuje. Užije si tedy casual i hardcore hráč. Osobitým zpracováním, vypiplaným vizuálem a stylovou hudbou musí hra také oslovit téměř každého.

Rayman tedy pořád zdrhá kupředu a vy jen ve vhodných chvílích ťukáte na displej, když je potřeba vyskočit nebo někoho či něco praštit. Případně můžete ještě ťuknout a držet - to pak hlavní bezobratlovec roztočí ušiska a vy můžete přeplachtit velkou propast nebo vodu se zákeřnými rybami.

Tam kde váš základní repertoár, dobře známý z předchozí hry, končí, tam začínají novoty v podobě volitelných vylepšení. Můžete si je kupovat za lumíky, kterých je v každé úrovni 100. Musíte je také sbírat kvůli odemykání dalších úrovní. Různá vylepšení sice hezky zní, ale v zásadě jsou vcelku zbytečná.

Ve hře je třeba pár úrovní, kdy hned na začátku automaticky vyfasujete možnost střílet boxovací rukavice a nic za to neplatíte. Je to pěkný pokus, jak hratelnost oživit, ale za celou hru jsem skutečně neměl potřebu střílet rukavice, dokupovat si další životy a podobné věci. Všechny úrovně zvládnete i bez nich. S pomocí gadgetů si můžete život trošku usnadnit, ale v pohodě se bez nich obejdete.

Ze strany Ubisoftu jde zřejmě o jakousi nemotornou snahu implementovat do hry mikrotransakce, ale nemusíte se ničeho bát. Vylepšení jsou opravdu zbytečná a navíc lumíků nasbíráte časem tolik, že si můžete koupit cokoliv a kdykoliv. Stejně tak si můžete kupovat například postavy a artworky, které se vám postupem hry odemykají, ale opět to není nutné. Tohle všechno jsou jen hezké blbinky okolo, které jsou pouhou nadstavbou skvělé hratelností, která je v jádru identická s loňským dílem, pouze mění kabátek.

Zatímco jsme minule běhali po džungli, nyní sprintujete po všem možném i nemožném. Vizuálně je hlavním tématem jídlo, takže hopsáte po koktejlových paraplíčkách, běháte po čokoládě či dortících a do vzduchu vás budou vystřelovat limety nebo rožnící se párečky. Je to kýčovité a rozkošné zároveň. Hlavně se ale prostředí často mění a jen tak se tedy neokouká, jako tomu mohlo být v Jungle Run.

...

Tvůrci jsou si unikátního vzhledu dobře vědomi a v některých levelech Raymana zmenší na velikost prstu u nohy - úroveň však zůstane stejně velká. Pak jsou všichni nepřátelé gigantičtí, limety obrovské, lumíci září přes kus obrazovky a vůbec si můžete vychutnat osobité grafické zpracování ještě víc. Jde ovšem pouze o pěkný vizuální trik, na hratelnost nemá zmenšení Raymana vliv.

Rayman Fiesta Run nepůsobí vůbec jako datadisk nebo balíček nových levelů. Jde o plnohodnotnou hru, ale pokud se nepletu, tak Raymanovi nepřibyly žádné nové schopnosti nebo pohyby. Největší novoty se tu odehrávají v samotných úrovních. Je jich skutečně požehnaně a se změnou jejich vzhledu se změnila i struktura hry. To tam je rozdělení do čtyř světů, kdy každý z nich reprezentoval novou schopnost. Fiesta Run nabízí máte jednu velkou mapu, po které se postupně posouváte dál a dál.

Mapa je obrovská, úrovní je spousta a pokud v dané úrovni vysbíráte úplně všechny lumíky, dostanete korunku a odemkne se vám “invaded” verze levelu, která vám dá pořádně zabrat - jde o stejný level, jen je trochu přikořeněný mnohem větším množstvím nepřátel, bodců, ohňů a dalších příjemností, které vám budou otravovat život.

Projít na sto procent některé invaded úrovně je opravdová fuška. Pokud ale budete chtít dohrát nového Raymana na sto procent, nic jiného vám ani nezbyde. Z klasických levelů totiž nedáte dohromady dostatek lumíků, aby se vám na mapě odemkly i ty nejposlednější úrovně.

Jestli jste dohráli původní Jungle Run a tento typ mobilních běhaček si dopřáváte často, nepřinese vám Fiesta Run nic extra nového. Okouzlí vás vizuálem, polahodí stylovou hudbou a pobaví mechanikami. Budete chtít další díl, ale zároveň budete doufat, aby v něm vývojáři z Ubisoftu inovovali výrazně víc. Další díl je však ještě daleko, teď stahujte Fiesta Run a nečekejte na nějaké sváteční slevy. Nový Rayman za to bez debat stojí.