Ratchet & Clank (2016)
Ratchet & Clank je ukázková práce se starším materiálem. Tvůrci vzali základ, obalili jej novými a z dalších dílů série převzatými prvky, celé to zpracovali v moderní grafice a výsledkem je skvělá zábava.
Další informace
Výrobce: | Sony Computer Entertainment |
Vydání: | 12. dubna 2016 |
Štítky: | plošinovka, hd remake, akční |
Většina moderních remasterů nabízí jen lepší textury, vyšší rozlišení a podporu aktuálních operačních systémů, ale neupravuje původní hratelnost. V případě hry Ratchet & Clank je tomu jinak. Nejde totiž o remaster, nýbrž o reimaginaci 14 let staré skákačky z PlayStation 2, která sice nabízí staré známé hrdiny, ale jinak pumpuje do hráčů spoustu nového a po všech stránkách skvělého obsahu.
Vzhůru mezi hrdinskou elitu, zn. „nenápadně“
Zrzavý Ratchet by se rád dostal mezi hrdinskou elitu kolem spolku Strážců galaxie. Problémem je však jeho zločinecká minulost, kvůli které ho do party gerojů odmítne přijmout kapitán Qwark. A když brzy na to "potká" Ratchet Clanka, hodného zmetka z továrny na zlé roboty, rozjíždí se zhruba patnáctihodinová akční jízda plná nečekaných herních okamžiků, situačního humoru, ujetě zábavných postav a ještě ujetějších zbraní, které je radost používat. Nová verze Ratchet & Clank nejenom, že není remaster, ale ani tak nepůsobí. Je to po všech stránkách moderní počin v rámci žánru, který navíc (nejenom) na konzolích zas tak početné zastoupení nemá.
Ačkoliv se tvůrci více méně drží původního námětu a příběh vám odvypráví podobnou zápletku, nedá se tvrdit, že by zůstal beze změny. Cesta nenápadného hrdiny ke slávě je lemovaná spoustou drobných úprav, nových hlášek a odboček, které potěší všímavého pamětníka původní hry, a pobaví i "nováčka".
Znalost původní hry, potažmo dalších her v sérii není nutná. Možná je spíš výhodou, protože si pak člověk při hraní neříká "jéé, tuhle zbraň znám ze dvojky," ale zkrátka si hru užívá. Příjemným doplňkem je navíc zařazení scén z Ratchet & Clank filmu, který se brzy dostane do tuzemských kin. Film jako celek sice zjevně za moc nestojí, ale několik vybraných scén z něj ve hře spíš pobaví.
S přemoudřelým robotem v zádech
Ratchetovi pomáhá vtipný robot Clank, kterého může během skákání využít jako provizorní vrtuli, díky níž zvládnete chvilku ve vzduchu plachtit. Díky Clankovi umí Ratchet útočit i z dálky, neboť vrhá jeho malou vrtuli, která se mu vrací automaticky do ruky jako bumerang. Tuto možnost však pravděpodobně užijete pouze na takové maličkosti, jako je otevírání dveří. Ratchet je totiž vybavený dvěma typy útoků, ale především disponuje širokým arzenálem naprosto skvělých a nápaditých zbraní.
Roztodivné příšery, jako přerostlí slimáci, robotizovaní buldoci nebo létající hlavonožci, můžete likvidovat tradičními kousky, mezi které patří vrhací bomby, laserové pušky či naváděné rakety. Ratchet má ale k ruce i spoustu vtipnějších a rozhodně ne méně účinných vynálezů. Třeba pulsující disko koule, které fungují na principu automatické střílny, party pistole, která na určitou dobu odvede pozornost nepřátel k tanci, potažmo zbraň, která nepřátele "zosmibituje"!
Tvůrci ze studia Insomniac měli vždycky talent na zajímavé zbraně, které dokázaly oživit i jinak tradiční akční hru. Dokázali to v sérii Resistance, v Sunset Overdrive a v Ratchet & Clank hrách jakbysmet. V této hře navíc vtipné a vizuálně skvěle zpracované zbraně podporuje skvěle navržený systém jejich levelování, které podporuje chuť hráče experimentovat.
Zbraně levelují s tím, jak je používáte, což zdánlivě odměňuje hráče za specifický styl hraní. Zároveň ale člověk chce zjistit, jak lze vylevelovat zbraně, které by normálně ani nepoužil. Na akční adventuru či plošinovku to vyvolává netradiční syndrom „ještě chvilku budu hrát, abych vyleveloval tuhle zbraň“. Vedle levelování je možné u každé zbraně postupně odemykat aktivní i pasivní upgrady jako třeba vyšší šance na item drop nebo lepší dostřel.
Pokud se rozhodnete levelovat široké spektrum zbraní a nesoustředíte se na lineární průchod hrou, nezbude vám nic jiného, než navštěvovat zpětně už prošlé planety, abyste s pomocí nových schopností (třeba jetpack) dosáhly oblastí, které byly na první průchod nepřístupné. Bohužel tvůrci tento vítaný aspekt nedotáhli do konce, protože vás v dodatečně odemknutých oblastech nečeká výzva, na které byste mohli vylepšené zbraně a schopnosti použít. Naopak se dočkáte zástupů řadových nepřátel, se kterými si snadno poradíte.
Grafika bere dech
Kouzlo původní hry a vlastně všech dalších titulů v sérii nespočívá jenom v nápaditých zbraních a nahláškovaných postavách a scénách, ale i v ukázkové variabilitě obsahu. Na první pohled jde člověk jen dopředu, hopsá a masí řadu nepřátel – jde však o situace, ve kterých akci zažíváte. Neustále se mění, tvůrci stále přichází s něčím novým, oživuje střílecí pasáže adrenalinovými úprky před něčím a nestačí se opakovat ani na konci poměrně dlouhého dobrodružství.
Zážitek výraznou měrou ovlivňuje i nádherná a svižná grafika, která z obrazovky pumpuje řadu pokročilých vizuálních efektů, ale hlavně kreslí nádherné scény i panoramata. Tvůrci totiž zvládli nejenom technickou stránku grafiky, ale i stylizaci, která se navíc planetu od planety výrazně mění.
Příval superlativů na adresu Ratchet & Clank by mohl trvat hodiny, ale lépe je strávíte ve společnosti hry samotné. Bez ohledu na to, jak moc dobře sérii znáte, jak dobře si pamatujete třeba i jednotlivé situace. V nové grafice s širším arsenálem zbraní si je užijete znovu a snad i lépe.