Rain World
Obrovská a propracovaná hra. Méně odolné či méně tolerantní hráče zničí, přežvýká a vyplivne svou brutální až nespravedlivou obtížností, ale těm nezlomným se odmění fantasticky funkčními mechanismy, výborně navrženým ekosystémem světa, průzkumnickou radostí, strhující atmosférou a omamným pocitem z úspěchu.
Další informace
Výrobce: | Videocult |
Vydání: | 28. března 2017 |
Štítky: | explorativní, survival, indie hra, plošinovka, pixel art, otevřený svět, adventura, akční, logické |
Nádherný svět se
zasněnou, ale tíživou náladou. Pouť roztomilého zvířátka nebezpečnou krajinou a
jeho zoufalá snaha o přežití. Organické prostředí, které na něj reaguje, plné
nečekaně komplexních herních prvků. Taková je survival plošinovka Rain World v
kostce. I v případě, že už se vám při zaslechnutí slova "survival"
zvedá žaludek, neměli byste ji šmahem odsoudit, protože pod nic moc neříkajícím
žánrovým vymezením se skrývá hra, jakou jsme tu už dlouho neměli.
Kočka
Hra sice obsahuje
příběh, ale jedná se spíš jen o lehkou spodní malbu. Rámec, který obepíná dobrodružství
monumentálního rozsahu a záběru, ale není jeho hlavním hnacím motorem.
Vyprávění probíhá téměř výhradně beze slov formou vizuální komunikace s hráčem.
Filozofií Rain World je navíc zásadně nepodávat pomocnou tlapku, minete-li tak při
své pouti místa, která vám měla napovědět více o ději a příběhovém vykreslení
světa, což se snadno může stát, zkrátka se onu informaci nedozvíte.
Protagonistou je
bělostné zvířátko, kterému se říká slugcat. Tedy slimákočka. To zní, přiznejme
si, poněkud nechutně, ale ve skutečnosti budete hrát za roztomilou číču s
trochu mohutnějším ocáskem. A jak každý sluha, který se doma klaní skutečnému
pánu tvorstva, dobře ví, kočky jsou kapalina. Vtečou kamkoliv (hlavně do krabic) a vyplní jakýkoliv prostor beze zbytku. Právě na to si nelze nevzpomenout, když
si poprvé vyzkoušíte ovládání Rain World. Pohyby všech tvorů, slimákočku
nevyjímaje, jsou totiž směsicí procedurálně generovaných animací na bázi
fyziky, a běžných animací. To ve výsledku tvoří neobyčejně plynulý a hladký
přesun, kdy zvíře opravdu jakoby elegantně obtékalo překážky.
Paradoxní je, že
právě tento prvek, který dodává hře značnou část jejího specifického a
podmanivého kouzla, lze zároveň považovat za jedno z největších negativ. Vedení
postavy je totiž kontextuální, slimákočka se má tendenci zachytávat všeho, co
má v dosahu, a to nezřídka působí zmatky, kdy se nedaří vyhoupnout se na
příčku, kam je potřeba, protože se zvíře tvrdošíjně chytá jiného výstupku.
Ovládání jednoduše není zrovna nejpřívětivější. Rozdíl v úhlu, v němž je třeba například lézt do trubky, oproti situaci, kdy se kočka pokusí zalézt někam jinam, se pohybuje v rozmezí několika stupňů. Několikrát dokonce nadešla chvíle, v níž bychom odpřísáhli, že děláme pořád tu samou věc, ale postava reagovala třikrát a pokaždé jinak. Kdyby se to stalo při hraní nějaké meditativní explorativní záležitosti, člověk by mávl rukou, ale Rain World je tvrdá jak železobeton, půlvteřinové zaváhání nebo nepřesný pohyb obvykle rýsuje vratkou hranici mezi úspěchem a zoufalstvím, a za beznaděj může ovládání častěji, než by bylo milé.
Uplakaný svět
Pokud máte názor,
že rozlehlý otevřený svět lze znázornit pouze ve třech rozměrech, Rain World
vás vyvede z omylu. Mapa má několik zhusta propojených úrovní. Gigantická
hrací plocha se skládá z celkem dvanácti výrazně tematicky, vizuálně i herně
odlišných lokací, z nichž každá obsahuje tucty větších i menších místností.
Celkem jich je ve hře přes šestnáct set, a skoro všechny obsahují nějakou
nástrahu, hádanku nebo pointu. Ne, Rain World opravdu není rychlovka na jedno
odpoledne.
Velkým lákadlem
celého projektu, věcí, kterou se vymyká standardům běžného herního obsahu, je
jeho ekosystém. Ve světě funguje potravní řetězec, a slimákočka, jak to tak
bývá, se pohybuje nepříjemně blízko jeho spodní části. Každý zástupce flory i
fauny má své místo, svůj účel a často i své herní využití. Nikdy nebudete
vědět, jestli vás tajemný tvor napadne a usmrtí, nebo si naopak s jeho pomocí
lze usnadnit putování. Budete ztracení, bezradní a vystrašení. Jakmile ale se
ale do deštivého světa v potu a krvi ponoříte hlouběji, začnete se orientovat.
Co se zpočátku zdálo nahodilé, zapadne do celkové logiky prostředí. Nakonec si
uvědomíte, že vás obklopuje ohromující hodinový strojek, ve kterém všechno
tiká, klape a prolíná se, jak má.
A nejen to. Většina tvorů, které potkáte, vám sice půjde po krku, ale kočka je stále nedílnou součástí celého mechanismu. To znamená, že ekosystém na vás a vaše konání bude reagovat. Budete se chovat dobře k podivným domorodcům a nosit jim cennosti jako dary? Spřátelíte se. Budete lovit a predátory napadat a zabíjet, což opravdu jde, ale je to pekelně těžké? Nakonec se vás začnou bát, jako jste se dříve báli jich. Rain World si jednoduše do jisté míry tvarujete vlastním hraním, vlastním přístupem, a věřte, je to jedinečný zážitek.
Drápy a žihadla
Hra neobsahuje v
podstatě žádnou navigaci nebo ukazatel směru, kterým byste se měli ubírat. To
však není důvod, proč je tak drakonicky obtížná. Tak moc, že je vůči hráči až
neférová. To mimochodem není náš vlastní výmysl, tvůrci neférovost bez vytáček
přiznávají na oficiálních stránkách hry na Steamu. Zda je to tak dobře, a zda
jste majiteli nervů z kalené oceli, abyste se neúprosnou výzvou nenechali
zlomit a odradit, to už je na každém zvlášť.
Jádro pudla leží
v několika mechanikách. Každá jednotlivá by sama o sobě znamenala snesitelnou
komplikaci, ale když je spojíte dohromady, vzplane inferno. V první řadě jde o
počítadlo přežitých cyklů. Abyste mohli pokračovat dál, je čas od času nutné
projít přes bránu, která se odemkne jen v případě, že jste přežili určitý počet
"dní". Toho dosáhnete tak, že kočku nakrmíte a necháte ji přezimovat
v k tomu určené komoře. Tím ztratíte čtyři body jídla z celkových maximálních
sedmi a počítadlo cyklů vzroste o jeden.
Problém je, že smrt toto počítadlo opět o jeden bod sníží. A vy musíte znovu hledat jídlo, znovu se dostávat do bezpečí hibernační místnosti, následně třeba znovu zahynout při pokusu o cestu k bráně dál. A zase od začátku. Pak se například při snaze o získání předchozí hodnoty nepovede skok pro životodárné ovoce, aby měla kočka plný žaludek, dopadnete do vody plné pijavic, které vás stáhnou ke dnu, dva cykly jsou v trapu, ovladač letí do zdi, z pokoje burácí řev, sprška vulgarit a výhrůžek směrem k vývojářům.
Už to samo o sobě
lehce zavání grindem, ale dá se na to zvyknout. Je to vlastně jenom velice
drsné učení se zákonitostem zdejšího světa. Po několika hodinách zoufalství,
hladu a opakovaných smrtí, již budete schopní zhruba odhadnout, co si můžete
dovolit, a co by skončilo neslavně.
Jenže pak přichází
déšť. Každý cyklus má omezený čas. Jakmile uplyne, zlověstně se setmí, začne
pršet, a pokud vás příval vody rovnou nerozdrtí, mapa se zatopí a vy jste bez
šance. Jediná možnost je průtrž přečkat právě v hibernační komoře, ale to lze
jen s dostatkem jídla. Jste moc daleko od bezpečí nebo nemáte zrovna plné břicho? Smůla. Mínus jeden cyklus a zpět na startovní čáru cyklu předchozího.
Přidejte vedle
nulových vysvětlivek k čemukoliv ještě element náhody a nestálosti, a máte
zaděláno na prvotřídní agónii. Nepřátelé, dravci a nástrahy se při každém cyklu
rozmisťují do jisté míry náhodně. Důležité body zůstávají stejné, ale kde vás
před chvíli napadal obří sup, můžete další den nalézt jen pár neškodných
netopýrů. Postupu stylem pokus omyl se tak zkrátka čas od času není možné
vyhnout, což v bolestivém sepětí s ostatními nemilosrdnými mechanikami působí
už skoro prvoplánově krutě.
Nechápejte předchozí odstavce jako výhradní kritiku. Je to jen varování. Na konec Rain World se rozhodně nepodívá každý, ale kdo vytrvá, naučí se rozumět světu a zůstane pevně stát navzdory metaforickým i doslovným bouřím, dostane se mu herního zážitku, který jen tak neodezní. Někoho ale nespravedlivá obtížnost otráví, a upřímně, nelze se tomu úplně divit.
Objevitelova radost
K obrazovce
dokáže přikovat mimo jiné i atmosféra. To by se sice dalo prohlásit o celé řadě
her, ale ta zdejší... dámy a pánové, ta je. Grafika je namalovaná jedním z
nejlepších pixel artů, který bylo možné v posledních letech vidět. Je
navíc zkombinovaný s dynamickou prací se světlem a stínem podle moderního
střihu. Výsledek je neuvěřitelně podmanivý. Ponurá nálada světa je strhující,
výborně dokresluje neúprosnou nehostinnost, ale zároveň dokáže tvořit naprosto
odzbrojující, dechberoucí, překrásné scény v industriálním postapo stylu. A
vše čeká jen na vás a na vaši zvědavou slimákočku.
Je to právě ono
objevování, učení se a zjišťování, co dokáže přivodit nevídané potěšení ze hry.
Pravdou zůstává, že vinou nulové nápovědy se zkoumání okolí a vlastností tvorů,
jež ho obývají, neobejde bez skonů a selhání, ale to je tvůrčí záměr. Právě
proto pak může přijít vzrušení a radost, když se povede odhalit funkci, která
je naopak prospěšná.
Čeho si cení
domorodci? Co jim musíte dát, aby vás nechali projít svou vesnicí? Jak
proplavat zatopený tunel, který je na první pohled moc dlouhý a nevydržel by
vám vzduch? Jak nalákat predátora do pasti? Jsou k něčemu dobré ty zvláštní
modré plody, které se nedají jen tak sníst? A co ty červené bobule? Jak se
dostat přes masožravou trávu či smrtící obří řasy, co vás bez milosti utopí?
Rain World je plná obsahu a podobných otázek. Každá opravdu má svou
odpověď, na kterou si budete muset přijít sami. Občas k tomu sice vede cesta
korytem potoku slz, ale když se to podaří, je to moment nefalšovaného
uspokojení.
Kolosální, nesmlouvavá,
atmosférická, krutá i přenádherná, komplexní a s nečekanou hloubkou herních
mechanik - taková je Rain World. Kdo se nenechá zlomit neférovostí a překousne
občasné selhání ne vlastní vinou, tomu se dostane dobrodružství, které se jen
tak nezapomíná. Hra to není pro každého, je náročná na čas i nervy takovým
způsobem, na jaký už dnes nejsme příliš zvyklí. Pod tvrdou slupkou se ale
skrývá opravdový unikát. Být ovládání přesnější a výzva alespoň malinko
spravedlivější, výsledné hodnocení by bylo ještě výrazně vyšší.