Quake

Verdikt
92

Povedlo se to s Doomem, povedlo se to i s Quakem. Mistři žánru id Software tvarovali podobu stříleček v podstatě s každou hrou, kterou vypustili do světa a Quake není výjimkou. Pro doplnění herního vzdělání jde o nutnost.

Počítač

WindowsWindows

Good Old Games

LinuxLinux

Nedostupné

Ostatní platformy

MS DOSMS DOS

Nedostupné

Další informace

Výrobce: id Software
Vydání: 22. června 1996
Štítky: horor, fps, staré pecky, akční

Jak by asi vypadal žánr akcí z pohledu první osoby, kdyby na světě nikdy neexistovali autoři z id Software v čele s Carmackem a Romerem? Měli bychom tu dnes něco zcela jiného, nebo by pokrok a nasměrování žánru, které se vývojářům ze slavné firmy dařilo, nakonec učinil někdo jiný? Těžko říci. Pravdou však zůstává, že Quake byl další projekt slovutného studia, jenž ukázal světu, kam budou FPS akce pokračovat.

A byly to právě FPS střílečky, které v minulém a předminulém desetiletí jak supící mašiny táhly herní (a zejména technologický) pokrok. Tuto roli naplnil Quake dokonale - ve své době šlo o čisté zjevení. Z plně 3D polygonové grafiky šly na hráče, do té doby zvyklé jen na 2D sprity, mdloby a nikdo nemohl uvěřit, jak nádherně hra vypadá.

Herně mělo původně jít o horor s prvky akce, ale znáte to - člověk míní... Nakonec vše dopadlo ku prospěchu věci a světlo světa spatřila ryzí akce. Oplývá tradičně skvělým level designem, který bylo možné v době vydání již považovat za jakousi obchodní známku id Softu. Řežba je brutální, nevybíravá, dynamická a zábavná. id Software byli zkrátka mistři akčních her a do puntíku to potvrdili i zde.

V dnešní době už hra svou grafikou nejspíš tolik nezaujme, ačkoliv nezřízenost a svižnost masakru, který Quake nabízí, na půvabu neztratily vůbec nic. Stejně tak stále stejně dobře dokáže napumpovat adrenalin do žil soundtrack od Trenta Reznora. Pokud vás zajímá, jak se 3D akce vyvíjely až do dnešní doby, je tato hra veledůležitým milníkem. Jako taková by neměla chybět žádnému hernímu sběrateli či prostě jen někomu, kdo se rád zabývá základními kameny, na nichž stojí současné hry.