Pyre
Nápaditý, svěží a zábavný mix sportovního RPG, adventury a obrazového gamebooku. Nabízí propracovaný děj, výborně napsané postavy a zdařilou hratelnost v akčních částech. Všechno umocňuje neotřelý vizuální styl a fantastická hudba. Nepřítomnost online multiplayeru nebo trochu drhnoucí tempo ve střední části hry lze považovat pouze za nepatrné pihy na kráse, které není problém odpustit.
Další informace
Výrobce: | Supergiant Games |
Vydání: | 25. července 2017 |
Štítky: | fantasy, pohádka, indie hra, rpg, sportovní |
Šla by snad od studia Supergiant Games, lidí, kteří stojí za Bastion a Transistor, očekávat nějaká obyčejná, průměrná či nezáživná hra? Stát se samozřejmě může ledacos, ovšem kdo měl neblahý pocit, že se tvůrcům napotřetí nepovede udržet si vysoko nastavenou laťku, může si s klidem oddychnout. Jejich nová hra Pyre totiž nabízí přesně to, co je potřeba - nápaditost, vyváženou hratelnost a kvalitně podaný příběh.
Pod osmi hvězdami
Devízou Supergiant
Games je mimo jiné stavba poutavých a propracovaných světů. Ten, který před vás
rozprostřou v Pyre, jim rozhodně portfolio nezkazí. Zpočátku o něm ale nebudete
vědět skoro nic, protože vaše postava bude mít důležitější věci na práci než
hloubat o folklóru tradic osmi Písařů. Jedna vědomost ale bude vám i vašemu
hernímu alter egu jasná okamžitě - gramotnost je ve zdejším císařství trestná.
Umíte číst. Skončili jste proto ve vyhnanství v nehostinné krajině Vespod (Downside).
Kdyby hrdina,
zlámaný z pádu, pod širou hvězdnou oblohou dodýchal, opuštěný a sám, nebylo by
co hrát. Nikomu jistě nezkazíme překvapení, když prozradíme, že ho zachrání
partička jiných vyhnanců. Od nich se pak dozvídá o způsobu, jak získat zpátky
svobodu. Možná je to jen báje, lidová pověra, a možná na tom je něco pravdy. Jistě to ale nikdo z vašich nových přátel neví, protože tajemství prastarých
Zkoušek otevírajících cestu z exilu je skryto ve stránkách Knihy. A čtení
rozhodně není běžná dovednost ani Vespod. To je ale náhoda...
Postupně se před vašima očima začne odvíjet procítěný příběh o cestě za svobodou a významu volnosti jako takové. Jeho těžiště tkví především v postavách, kterých na svých cestách potkáte poměrně dost, ale nenarazíte na žádnou, jíž by tvůrci věnovali menší péči. Ať už se bude jednat o přátele, rivaly či entity zdánlivě nesouvisející s ničím, každá má pečlivě vycizelovanou motivaci, svůj vlastní příběh, důvody a touhy.
Cíle velké i malé
Se všemi budete
nenuceně interagovat, dozvídat se víc, lépe je chápat a možná s nimi i soucítit.
Nikdo není černobílý, archetypy se téměř nekonají, každý má svou duši. Oblíbit
si někoho či mít k jinému averzi je v Pyre je tak snadné, že člověk až
zapomene, jak neuvěřitelně obtížné je napsat postavy tak hladce a uvěřitelně.
Jejich reakce
vždy pocitově i fakticky sedí k situaci a vzhledem k tomu, že se příběh poměrně
dost větví, musela jen samotná tvorba textů pro všechny alternativy dát šílenou
práci. Hra vám totiž nezřídka poskytne možnost výběru, podle níž se liší
například bonusy k postavám, ale můžete tím i zásadně ovlivnit i celkový
"velký" konec hry. Vliv to má také na řadu dílčích minipříběhů
jednotlivých charakterů. Kdybychom otrocky počítali každý rozdílný osud
jednotlivých postav za jiný závěr, může Pyre dopadnout snad tisícem způsobů. Přesto
v rozhovorech nenarazíte na kolísající kvalitu, rozpory či špatně podané
pointy. Klobouk dolů.
Zmínku si zaslouží i pedantsky důsledné prokreslení reálií. Jak postupuje vaše dobrodružství, protagonista pokračuje ve studiu Knihy. Otevírají se další a další stránky o historii Písařů, zdejších božstev, titánů i různé příběhy o původu ras a cestopisy z dob, kdy se obyvatelé hořejšího světa poprvé podívali Vespod. Pokud se rádi ztrácíte v představách o mytologii a náboženství tajuplného cizího světa, budete v Pyre v sedmém nebi.
Astrální házená
Akční hratelnost
se soustředí do samotných Zkoušek. V příběhových intermezzech vás hra spíše
zásobí texty a občas umožní nějaké rozhodnutí, jakmile ale nadejde čas Zkoušky,
převezmete ovládání napřímo. Zkoušky se odehrávají na oválných polích,
doprostřed spadne hvězda, na krajích plápolají ohniště obou týmů. Cílem je
doručit hvězdomíč do soupeřovy ohňobranky a pochopitelně zabránit tomu, aby to
učinil on vám.
Všechno je
samozřejmě co do příběhu pečlivě vysvětleno, ale to nemění nic na tom, že v
jádru je Pyre prostě mix sportovního RPG a obrazového románu. Což, upřímně
řečeno, zní jako recept na totální katastrofu, ale díky dovednému vyprávění a
výborně dynamické hratelnosti při samotných kláních to překvapivě dobře
funguje.
Týmy se skládají vždy ze tří hráčů, první úkol tak bude alchymie vhodné sestavy. Každá postava má diametrálně rozdílné schopnosti, rychlost, jinak se chová na hřišti. Taktik, jak pokořit nepřítele, je díky rozmanitým možnostem mužstev nespočet. Obrovití a pomalí hromotluci, kterým když se ale podaří skórovat, dostanou daleko více bodů? Mocný démon na hrotu a rychlé přihrávky? Pevná obrana vycházející ze stromového muže se skvělými defenzivními schopnostmi a v útoku mrštná tulačka? Tým postavený na létajících postavách? Kombinace předchozího? Něco úplně jiného? Co na hřišti vytvoříte, bude jen na vás. Hra je výborně vybalancovaná, takže prakticky nelze namíchat nefunkční tým, stejně jako neexistuje sestava, která by byla nedotknutelná.
Důležitým
aspektem zápasů jsou aury. Každý hráč, který nedrží míč, ji má kolem sebe.
Dotek protivníkovy aury pošle postavu na chvíli mimo kolbiště (jak dlouho to
bude, opět závisí na typu hráče a jeho schopnostech). Většina rychlých postav
zase dovede skákat a pole obsazené nepřítelem jednoduše přeletět. To se zase dá
blokovat výskokem vlastního hráče. Nebo třeba můžete schválně přihrát míč
nepříteli, on ho chytí, to ho připraví o auru, a v ten moment ho lze bleskovým
útokem na moment vyřadit.
Každý navíc dokáže
nějakým způsobem svou energii vyslat do útoku. Někdo v pomalé, ale široké vlně,
jiný třeba v kruhové explozi. Přidejte ještě talismany, které různým způsobem
upravují schopnosti, takže například čarodějčin výboj najednou projde přes
pevné objekty, a musí být jasné, že popisem různých možností a dramatických
situací, které mohou na hřišti nastat, by nebyl problém zaplnit klidně ještě
několik stránek.
Zápasy mají spád, fantastickou rychlost, není nouze o strhující obraty, snahu z posledních sil, sladká vítězství i trpké prohry. Jinými slovy, je to prostě dobrá zábava. A mimochodem, Pyre počítá i s tím, že nebudete drtit jedno utkání za druhým jak sovětská sborná. Pokud podlehnete, nedočkáte se suchého game over, příběh pokračuje dál, jen trochu jinak. To, jak se vám bude v kláních dařit, pak samozřejmě také ovlivňuje zakončení hry.
Radost smyslů
Pyre má jedinečný
vizuální styl. Při podrobném zkoumání sice zjistíte, že ve vrstvách popředí poměrně
často používá dost neuhlazené tvary a nezvykle často sahá k plochým výplním,
ale to vůbec nevadí, protože to sedí do celkové kompozice. Tu podporuje krásný
čistý line-art a především práce s barvami, které není co vytknout. Divoké a
odvážné kombinace vytvářejí silně surrealistický nádech a mysticky snové
krajiny. Pyre vypadá, jako kdyby se potkala Toyen s Hokusaiem, opili se saké, a
pak si dali art jam. Což je samozřejmě kompliment jako hrom.
Hra dokáže strhnout, nepustit, zjitřit emoce a nenuceně vás přimět k tomu, aby vám na postavách záleželo. Velkou měrou se na tom podílí i výborná hudba. Zdůrazňuje důležitost některých situací, jindy zase přináší melancholii, napětí, zkrátka funguje jak má, a poslouchá se skvěle. Pochvalu si zaslouží i hudební režie. Každá skupina aktérů má vlastní jasně rozlišitelné téma, které ale neruší, jen podtrhuje scénu. V několika chvílích se zvuk dokonce přesune z pozadí na popředí a hra spustí třeba zpívanou baladu nesenou strunami loutny, při níž je radost se jen nechat unášet k horizontu.
Jen na gauči
Ani Pyre se
nevyhnulo několik drobných problémů, ačkoliv se nejedná o nic, co by vás od hry
mělo jakýmkoliv způsobem odradit. Hra má silný úvod a výborně gradovaný závěr,
ale ve střední části má trochu tendence sklouzávat k rutině, zejména kvůli
téměř grindovacímu opakování cyklů utkání. Vyprávění je dost silné a procítěné
na to, aby dokázalo vysokou úroveň zážitku udržet, ale drobné zadrhnutí zkrátka
lze pocítit.
Pro asi
nejpodivnější vývojářské rozhodnutí ale musíme otevřít úplně jiný soudek. Akční
sportovní pasáže jsou zábavné, vyžadují přesné reakce a bleskové rozhodování,
nabízejí taktickou hloubku a jsou dovedně vyvážené. Další naprosto logický krok
by byl umožnit hráčům, aby si mohli ve volných chvílích dát duel v hvězdném
americkém fotbalu proti sobě. Jenže ono to nejde. Respektive jde, ale pouze
lokálně, na jednom počítači. Online multiplayer v Pyre nenajdete, a přitom by
na něj byla jako dělaná. Škoda.
Pokud vám ale na zážitku s ostatními nesejde a hledáte spíše dobrodružství pro jednoho, není co řešit. Pyre je poutavá dobrodružná výprava, občas lehce humorná, nezřídka přátelsky rozverná, jindy zase zasněná nebo zádumčivá a vážná. Některé z postav si zamilujete, jiné možná budete nesnášet, ale nikdy se nelze ubránit váhání a hloubání o jejich osudech a niterních motivacích. Vše doplňují zdařilá sportovní utkání, kterým je kvalitně napsaným příběhem dodána patřičná váha a důležitost. Pocit, že na výsledku opravdu záleží. Sečteno a podtrženo je Pyre svěží a neobvyklé RPG, napůl sport, napůl kniha, kterou byste si neměli nechat ujít.