Psychonauts

Verdikt
87

Velmi zábavná, přitažlivá a vysoce originální hra, která nepřestává bavit až do konce. Připravte se na dlouhé hodiny zapáleného hraní, ale i na občasné problémy s kamerou nebo ovládáním. Vznětlivějším povahám může sem tam vadit nepříjemné opakování kratších či delších úseků bez možnosti nahrát hru v libovolném místě, ale to se u plošinovek nejspíš nikdy nezmění.

Další informace

Výrobce: Double Fine Productions
Vydání: 19. dubna 2005
Štítky: plošinovka, arkáda, akční

Představte si svět, kde žijí lidé, kteří mají jedinečnou schopnost přenést své vědomí do mysli jiných osob, tam se procházet a dělat si co se jim zlíbí. Mohou tak třeba vyléčit zákeřnou duševní poruchu a darovat nemocnému šanci ke kvalitnímu životu. Jenomže to by nebyl reálný svět, kdyby někdo těchto schopností nehodlal zneužít. A tak by musela vzniknout zvláštní skupina tajných agentů – psychonautů - jejichž posláním by bylo chránit svět před psychoterorismem.

Jde to i bez LucasArts

Důvodem, proč se o Psychonauts celkem mluvilo, byl Tim Schafer – tvůrce adventur Full Throttle, Day of the Tentacle a především Grim Fandango – fantastické, leč kvúli slabé propagaci nedoceněné adventury. Právě k této hře má Psychonauts svým zpracováním asi nejblíže. Originální příběh, osobité postavy, jedinečné zpracování, nezapomenutelná atmosféra. Pouze styl hry je o trochu jiný. Pokud předchozí hry byly ryzími adventurami, Psychonauts je daleko více arkádovou plošinovkou, takže kromě všímavosti a důvtipu je třeba také velké dávky hbitosti a pevných nervů.

Pomocí úvodního videa se přenesete do letního výcvikového tábora budoucích psychonautů. Avšak nečekejte zde urostlé muže zápolící s těžkou kládou po kolena v bahně. V tomto táboře jsou cvičeny děti, neboť zbraní psychonautů není fyzická síla, ale duševní. A protože se mladý mozek vyvíjí daleko rychleji než dospělý, je nejlepší s mentálním výcvikem začít už v dětství. Ví to mistři Jedi a ví to i psychonauti.

A právě do jednoho takového tábora pronikl i malý Razputin. Chlapec s neobyčejnou duševní silou, kterou je třeba usměrnit tím správným směrem. Problém je v tom, že, narozdíl od ostatních dětí je Raz v táboře takříkajíc ilegálně, bez otcova svolení, takže náročný psychický výcvik zde nepřipadá v úvahu. Jenomže než si otec pro Raze přijede, uběhnou nejméně dva dny a za tu dobu se toho dá stihnout překvapivě hodně.

Reálný a virtuální svět

Prostředí hry je rozděleno na dva základní celky. Jednak je to reálný svět výcvikového tábora a jeho okolí, jako je jezero a blízký ostrov s rozpadajícím se ústavem pro duševně nemocné. Na druhé straně to je svět uvnitř myslí vybraných jedinců. Těmi jsou nejprve psychonauti, posléze pak i civilisté, na které Raz při cestě za záchranou agentů a světa narazí.

V každém světě naleznete spoustu různých úkolů a bonusů, jejichž splnění či získání znamená zvýšení kvalifikace a tudíž i mentální síly. Např. po celé ploše tábora je rozmístěno velké množství hracích karet. Některé jsou lehce přístupné, jiné vyžadují trochu akrobacie a některé nedostanete dříve než se naučíte levitaci, telekinezi nebo třeba pyrokinezi. Každých devět karet znamená postup o jednu příčku v kvalifikaci a každých pět postupů povýšení nějaké té mentální dovednosti.

A pokud si myslíte, že jsou vaše momentální schopnosti už dost silné, je na čase nechat se přenést do mysli některého z učitelů, kde na vás čeká plno pozoruhodných překvapení. Tady se naučíte novým kouskům, které zužitkujete třeba v táboře při hledání karet či jiných věcí, ale především vás nové schopnosti udrží uvnitř mysli hostitele a pomohou vám se prodrat třeba až k samotnému centru jejich šílenství.

Adventurní plošinovka

Možná vás také překvapilo, že se tvůrci rozhodli odklonit od čistě adventurního žánru a risknout to s něčím novým. Ovládání přejde brzy do krve, i když  14 tlačítek na gamepadu málem nestačí.

To, co dělá ze hry trochu adrenalinovou záležitost je právě její arkádový styl. Ačkoliv hru můžete uložit kdekoliv, po jejím nahrání se objevíte na začátku některého úseku v příslušné lokaci. To platí pochopitelně i pro případ, že se vám něco nepovede. Spadnete za okraj „světa“, neobstojíte v boji s bossem apod. Následuje tedy nový průchod jistým úsekem nebo souboj s bossem, který má opět plné zdraví. Vám se sice zdraví také doplní, ale klesne počet možných „projekcí“, tedy jakýchsi vstupenek, do myslí všech osob, takže se může stát, že se už nikomu do hlavy nedostanete.

Lepší je tedy nahrát předchozí pozici a zkusit to znova. Naštěstí pád z jakékoliv výšky na pevnou zem vám neudělá nic, pouze se budete muset zase kus vracet. Jednou, dvakrát to zamrzí, po patnácté to už vysloveně... ehm.

Abstrakce obrazu i zvuku

To, co každého hráče musí ohromit, jsou rozsáhlá a zcela jedinečná prostředí, do nichž se postupně dostáváte. Je až neuvěřitelné, kolik originálních a do detailu promyšlených světů může vymyslet jediný člověk.

Výsledkem jsou pestré světy plné prapodivných bytostí, pokroucených fyzikálních zákonů, ale hlavně bezbřehé zábavy. Jednou jste pod vodou, omezeni prostorem vzduchové bubliny, kterou před sebou tlačí zmutovaná paryba. Jindy se jako obrovský netvor procházíte mezi mrakodrapy pidiměstečka. Nezapomenutelné je určitě městečko plné tajných agentů stíhajících proradného mlíkaře či karetní španělské ulice v inverzních fluorescenčních barvách. Hra vydrží klidně třicet hodin, pokud se tedy považujete za cílovou skupinu a Psychonauts vás nějakým způsobem oslovují, s koupí neváhejte.