Planescape: Torment - Enhanced Edition
Vylepšená edice opěvované herní klasiky může vyvolat smíšené pocity. V základu se stále jedná o jedno z nejlepších RPG vůbec, pokud jste ho nehráli, není co řešit - běžte si ho koupit. Přináší modernější vzhled i větší uživatelský komfort, ale kdo by čekal větší změny nebo nový obsah, odejde s nepořízenou. To ale nakonec vlastně nevadí, protože původní obsah je stále neuvěřitelně silný.
Další informace
Výrobce: | Beamdog |
Vydání: | 11. dubna 2017 |
Štítky: | fantasy, hd remake, staré pecky, rpg |
Planescape: Torment je živoucí legendou, protože dodnes inspiruje nejen hráče, ale dokonce i herní autory, kteří její myšlenky a mechanismy stále přejímají do svých vlastních děl. Stačí pomyslet, do jaké míry kultovní hra zpopularizovala témata jako reinkarnace, kauzalita či rozštěpení času a prostoru, což v ní vedlo k pikantnímu objevování stop sebe sama v mrazivě paranoidní atmosféře. Zároveň je Planescape: Torment pozoruhodným kukátkem do pohnutých okamžiků herní historie, protože když hra v roce 1999 vyšla, radovala se z ní převážně jen odborná kritika.
Komplikovaný příběh, obskurní prostředí a košaté dialogy běžné hráče před lety příliš neoslovily a mnozí objevují náročné dílo až dnes, třeba právě díky vylepšené verzi od studia Beamdog. Tvůrci původní hru ale vylepšili jen velmi opatrně, až bojácně, jako by vůbec nemysleli na všechny pamětníky originálu, kteří zažijí velmi silné pocity déjà vu. Devětadevadesát procent původního obsahu je totiž čeká v nezměněné podobě. Na druhou stranu, i majitelé původní hry najdou s novou edicí využití, pokud se jim nechce stahovat a zprovozňovat řadu různých módů, aby hra na moderních systémech vůbec fungovala.
Jen technický facelift
Dobrodružství z bizarního „světa sfér a portálů“ se bohužel vrací bez jakýchkoliv podstatných novinek, protože Beamdog se drželi názoru, že unikátní pointu hry by mohly nové úkoly, postavy, situace či hrdinská výbava, zkrátka rozšířený obsah, narušit. V porovnání se svou dřívější prací na vylepšených edicích Baldur’s Gate a Icewind Dale proto ubrali na iniciativě a stvořili dílo, které je až na pár detailů shodné s původním.
Po drobných úpravách je nyní putování sférami Planescape trochu jiné na pohled a o něco praktičtější „na dotyk“. Největší změny se projevily v grafickém zobrazení, a to díky jemnějšímu rozlišení a novým funkcím, díky kterým lze mapu přibližovat i oddalovat, a libovolně s ní hýbat do stran, což zvyšuje přehlednost a orientaci v prostoru. Šikovnou pomůckou je také zobrazování názvu lokace, do které postavy zrovna vstupují.
Na druhou stranu, optimalizace letité technologie Infinity Engine nedokázala odstranit její zřejmě neopravitelné neduhy. Především nezmizelo protivné rozdvojování obrazu při společném (zamknutém) pohybu mapy s postavou. V menu sice můžete zvýšit hodnotu snímkovací frekvence a celkově tím urychlit pohyb scény, ale nežádoucí efekt se tím jen mírně potlačí.
Pohotovější ovládání
Technická aktualizace posunula slavné RPG do nové doby sice vcelku opatrně, ale také tím otevřela cestu některým doopravdy zajímavým změnám v uživatelském rozhraní. S vyšším rozlišením se na obrazovce především uvolnil prostor pro modernizovaný ovládací panel. S novými tlačítky pro rychlý výběr zbraní, kouzel, speciálních předmětů, schopností a dialogů je hra mnohem snadněji ovladatelná a přehlednější.
Uživatelské rozhraní zdobí také řada menších detailů, které celkově zvyšují komfort správy celé hrdinské výpravy. Na druhou stranu je ale většina novinek doprovázena otazníky. Kupříkladu lze hromadně zvýrazňovat interaktivní prvky v okolí, ale nesnižuje to náhodou význam úkolů, založených právě na objevování?
Praktický boxík s nabídkou harampádí poblíž klubka hrdinů čas od času překáží ve výhledu, ale je pravda, že výrazně usnadňuje hromadný sběr předmětů po bitvách proti velkému počtu nepřátel. Už není zapotřebí šacovat každého padlého zvlášť.
Nevyřešené problémy
Planescape: Torment je dodnes mimořádné dílo, které u pamětníků vyvolává příjemnou nostalgii a nováčkům rozšiřuje obzory. Hra je ve svých mechanismech natolik svobodomyslná, že umožňuje dokonce zabíjet klíčové postavy příběhu, ale můžete kvůli tomu tvrdě narazit. Po několika hodinách hraní bez nejmenované společnice vás třeba vývoj příběhu dožene k situaci, kterou není možné rozumným způsobem obejít, a hra musí začít znovu. Dnes bychom to prohlásili za designovou chybu, dříve to byl prostě herní prvek. Tak pozor na to.
Vylepšená edice udělá radost všem, kdo hru ještě nehráli, nebo těm, kdo se nechtějí zdržovat s prolézáním internetu a stahováním různých fanouškovských modů, aby originál spustili na moderním počítači. Planescape: Torment zůstává vynikajícím příběhovým zážitkem, takovým, jaký by si žádný fanoušek dobrých her neměl nechat ujít.