Phonopolis

Verdikt

Jakmile světoznámé české studio Amanita Design oznámí novou hru, můžete si už pomalu automaticky být jistí, že půjde o nevšední, výtvarně fantastický zážitek, který bude stát za čas i investici. A Phonopolis vypadá přesně takhle. Nějakou dobu si ale ještě počkáme, hra nejspíš nevyjde úplně brzy.

Další informace

Výrobce: Amanita Design
Štítky: umění, česká hra, adventura, od českých výrobců

České studio Amanita Design stojící za nezávislými klenoty jako Machinarium, Samorost nebo nejnověji Happy Game, oznamuje další hru ze své dílny. Antiutopické papírové městečko Phonopolis už sice v nějaké formě figurovalo v dokumentu New Game z roku 2017, nyní se ale představuje mnohem detailněji.

Amanita se v posledních letech snaží vymanit ze škatulky tvůrců roztomilých klikacích adventur vhodných pro děti – v Creaks Radima Jurdy a Honzy Chlupa experimentovala s ovládáním a napjatější atmosférou strašidelného domu, psychedelickou noční můru Happy Game její autor Jára Plachý sám popisuje jako „tahací hru“. I ve Phonopolis autorské trojice Petr Filipovič, Eva Marková a Oto Dostál dojde na několik poprvé – prvně bude plně 3D, poprvé bude příběh vyprávět prostřednictvím jazyka, nikoliv gesty a citoslovci.

I tonálně se od předchozí tvorby studia poněkud odchýlí. Příběhem Phonopolis prostupují témata jako manipulace nebo individualismus, aniž by se vzdávala typické hravosti. Z pozice hráče se ujmete Felixe, nenápadného, leč osvíceného mladíka, který jako jediný může překazit plán autoritářského Vůdce ovládnout pomocí Absolutního tónu vědomí všech obyvatel města.

„Vůdce, diktátor ve městě Phonopolis, který snad kdysi měl i dobré úmysly, chtěl vytvořit dokonale šťastnou společnost. Vynalezl tedy systém amplionů a podprahových povelů, kterými měl společnost vést k dokonalosti,“ vysvětluje Petr Filipovič, vedoucí projektu. „Ve výsledku ji ale zotročil. Povely lidi zbavují vlastní vůle a dělají z nich pouhé součástky v uměle vymyšlené společnosti – stroji.“

Z hlediska hratelnosti bude Phonopolis stát na kombinaci průzkumu a rozmanitých logických hádanek. Ideově a vizuálně se pak odkazuje na meziválečné avantgardní umělecké směry jako konstruktivismus, futurismus, suprematismus a jejich dopady při zneužití propagandou.

„Tyto směry přinesly do společnosti tendenci k odmítání tradice a vzývání nového revolučního myšlení. Obdiv k pokroku a přesvědčení o možnosti nového nastavení společnosti byly velkou inspirací pro námět naší hry,“ tvrdí výtvarnice Eva Marková. „Stylizaci propojujeme s humorem a nadsázkou, která byla pro nás prvořadá. Snažíme se vycházet z avantgardního umění a přetvářet jej v groteskní obsah, který je blízko hravosti dětských hraček a papírových skládaček. Hráči chceme předat nadhled a trochu upřímné dětské veselosti.“

O hudební stránku Phonopolis se stará dvorní skladatel studia, Tomáš Dvořák alias Floex, zvukové efekty pak tvoří Matouš Godík, který se podílel na Creaks nebo třetím Samorostu.

Ačkoliv Phonopolis vzniká v 3D enginu, většina jejích prvků, postaviček a kulis vzniká ručně a fyzicky existují. Všechny textury tvůrci malují na karton, vystřihují a až teprve poté digitalizují a lepí na virtuální 3D modely.

I kvůli tomuto perfekcionismu jde v rámci Amanity o nejdéle vznikající hru – ještě coby samostatný tým na ní bývalí spolužáci z ateliéru Animované tvorby UTB ve Zlíně pracovali už před devíti lety.

A ještě nějaký čas patrně pracovat budou – rozhodně nevyjde letos a s největší pravděpodobností ani během roku 2023. Jak uvádí tisková zpráva, do vydání budou tvůrci „volným tempem“ zveřejňovat nové informační střípky a další materiály.

Phonopolis tak pravděpodobně vyjde někdy v roce 2024 na zatím neupřesněné platformy, mezi nimiž každopádně nebudou chybět PC a Mac.