Pharaoh

Verdikt
90

Jedna z nejlepších budovatelských strategií. Pokud máte žánr rádi a stavění čehokoliv v počítačové podobě je vaším koníčkem, Pharaoh dokáže skvěle zabavit i dnes, šestnáct let od vydání. Na GOG se prodává i včetně datadisku Cleopatra.

Další informace

Výrobce: Impressions Games
Vydání: 31. října 1999
Štítky: budovatelská, pro hráče do 18 let, staré pecky, strategie

Vztyčit pyramidy, stát se miláčkem slunečního boha, obdělat úrodné nánosy každoročních povodní Nilu a získat z nich chutné fíky, obchodovat s ostatními městy a nakonec pro své Egypťany vytvořit malý ráj na zemi uprostřed žhavé pouště. To a ještě daleko víc nabízí Pharaoh, šestnáct let stará budovatelská strategie od Impressions Games. 

Pharaoh je hra, která je příjemně mystickou atmosférou starověkého Egypta doslova prosáklá skrz naskrz. Ať už zrovna stavíte hrobku na objednávku faraona či teprve začínáte kopat jíl, aby vaši obyvatelé měli alespoň hrnce v domácnosti. 

Samotný management města ve hře není tak složitý, aby odradil méně zkušené hráče, ale rozhodně není primitivní, takže dokáže poskytnout výzvu a zábavu i protřelým budovatelům. Základním stavebním kamenem spokojenosti obyvatel je, ostatně stejně jako ve skutečnosti, naplnění jejich potřeb. Když jim vytvoříte dostatek pracovních míst a občas přidáte nějaký ten festival, aby si po dlouhé šichtě v pivovaru měli kam jít oddychnout, hned vás budou mít raději. Další na řadě je poté uspokojování takřka individuálních požadavků - každý dům, každá rezidence totiž potřebuje jiné věci v závislosti na tom, jak zámožní její obyvatelé jsou. 

V chudinské čtvrti, kde se ještě bydlí v chatrčích uplácaných z hlíny, vám tak lidé utrhnou ruce radostí za to, že jim zařídíte alespoň čistou vodu a že je nenecháte umřít na malárii. To bohatým Egypťanům tak málo stačit nebude, ti ke spokojenosti potřebují plátno, cennosti, pivo, několik druhů jídla a tak dále. Pokud jim ale vše zajistíte, zaplatí chod vašeho města na daních v podstatě sami, protože od žebráků toho pochopitelně moc nevyberete. Je tak potřeba se co nejlépe starat o všechny společenské vrstvy.

Do hry se můžete pustit buďto v příběhové kampani, jež objímá více než dva tisíce let vývoje starověkého Egypta od roku 3500 př. n. l., až do roku 1279 př. n. l., kde v jednotlivých úrovních plníte specifické úkoly - jednou budete zakládat farmářskou kolonii, jindy zas budovat monumentální hrobky či chrámy - nebo ve volném režimu, kde vás žádné zakázky a příkazy nesvazují a jde jen o čistě hračičkovské budování co největšího města, kde jsou všichni spokojení.

Oba režimy mají něco do sebe, protože hraní Pharaoh, a to je, jak se asi všichni shodneme, u her nejdůležitější, je zkrátka příjemné. Je to dílem skvělou hudbou, dílem půvabnou grafikou. A když poutavý audiovizuál obaluje skvěle fungující jádro hratelnosti, které vás dokáže za snahu krásně odměnit, výsledkem nutně musí být vynikající hra. Pozorovat, kterak se ubohé a zbídačené chatrče vaší péčí postupem let mění alabastrově zářící vilky, sledovat, jak karavany z jiných měst plní vaše skladiště pergamenem a luxusním zbožím, protože si jej díky své fungující ekonomice můžete dovolit, to je zkrátka neuvěřitelně uspokojivé.