Path Out

Verdikt
80

V Path Out si můžete potvrdit, že přijít o domov kvůli válce není rozhodně žádný med. Uprchlíkův příběh je nabitý emocemi a jedná se navíc vážně pouze o chuť vyprávět - jeho syrský autor po vás nebude chtít ani korunu.

Další informace

Výrobce: Causa Creations
Vydání: 2. listopadu 2017
Štítky: zdarma, indie hra, realistická, adventura

„A pak mě strčili do sudu od nafty a hodili do řeky,“ popisuje Abdullah, jak se dostal přes hranici mezi Sýrií a Tureckem. V 18 letech unikl před syrským režimem, půl roku přežíval v Turecku, a pak se přes Balkán dostal do rakouského Innsbrucku, kde nyní studuje informatiku. „Prošel jsem si pořádnými sračkami,“ dodává. S traumaty přibližně roční reálné road story se vyrovnává v Path Out. Cestu z rodného domu v syrské Hamě interpretuje jako adventuru s konverzacemi s lidmi, které po cestě potkal. „Když jsem přemýšlel, proč jsem to všechno přežil, došlo mi, že tím důvodem je moje hra. Hráči skrz ni pochopí, co se nejen mně stalo. Jo, jsem Syřan. Jo, jsem muslim. No a co? Neuvažuji, do jaké teroristické skupiny vstoupit. Uvažuji, jestli hrát na konzoli nebo PC. Jsem hráč. Věřím hrám.“

Vážné hry ilustrující problémy současného světa nejsou nic nového. Obvykle je zkondenzují a přetaví, aby jimi vyplnily vlastní záměry (Papers, Please nebo This War of Mine). Jen málokdy se objeví autobiografické dílo jako je Abdullahova Path Out. Do určité míry takovým byla 1979 Revolution o islámské revoluci v Íránu, ale od té uplynulo téměř 40 let, a i když v jejím stínu stále žijí celé generace, není pro západní hráče až tak ožehavá. Path Out oproti tomu vychází z událostí, které se na nás valí z médií každý den a jen těžko se před jejich dopady zavírají oči. Nejen, že vnímáme celkovou situaci, v moderním mediálním světě máme navíc možnosti dozvědět se o osudech jednotlivců.

Cesta časem

„Tohle je moje skutečná máma. A tohle bratr. A tady strýc,“ ukazuje vývojář na pixelové postavy ve hře. Zrovna hledáme petrolejku ve sklepě, protože kvůli nebezpečí bombardování byla v Hamě opět odstavena elektřina. Přestože vyprávění začíná při útěku roku 2014, odehrává se část první kapitoly retrospektivně v Abdullahově rodném domě roku 2011. Časoprostorové skoky mají být v Path Out běžné, pomáhají lépe pochopit, jakou optikou viděl Abdullah vývoj událostí.

Seznamujete se s houstnoucí atmosférou blížícího se konfliktu a s motivy, které stály za chováním jednotlivců. Skrz jednoduché, ale poměrně jasné konverzace, se s Abdullahem dostáváte do bodu, kdy ho rodiče posílají na útěk do Turecka. Důvodem je mimo jiné účast jeho bratra na protivládních demonstracích a povolávací rozkaz. Zabíjej pro Assada nebo buď zabit. Před takovou volbou se podle svých slov cítil. „Xbox si na cestu asi vzít nemůžu, co,“ říká pixelovatý Abdullah v dialogovém okně.

Trojitý Abdullah

Samotný Abdullah podotýká, že by byl ten poslední, kdo by říkal, že hra je dokumentem v měřítku 1:1. Míchá realitu a fikci. Vychází z jeho životní zkušenosti, ovšem řada vět, včetně té o Xboxu, nezazněla a některé situace se nestaly, ale hru správně odlehčují a pomáhají svižnému vyprávění. A ještě jedna věc - Abdullaha ovládáte ve hře a Abdullah pravidelně bourá čtvrtou zeď, když vstupuje do příběhu skrz video okna, ve kterých doplňuje situaci.

Když procházíte kolem velblouda, tak tento „youtuber“ vysvětlí, že v Sýrii jsou velbloudi jen pro turisty, a že ho velmi štve, že si lidé představují, jak Syřané vodí velbloudí karavany přes poušť. Jde o trefné poznámky bourající předsudky, navíc dávají pixelové postavičce skutečný obličej a hlas. V takových chvílích dostává hraní zajímavý prvek tíživosti.

Člověk člověku vlkem

Další postavy ve hře zprvu působí ploše. Zkorumpovaní vojáci. Podrazáčtí pašeráci lidí. Lidské hyeny v rozbombardovaném Aleppu. Když se Abdullaha zeptáte, jestli to s těmi šablonovitými postavami nepřehání, odpoví: „Oni takoví jsou. My jsme si je nevymysleli. Udělala je válka nebo moc.“ A člověka opět napadá, jak je realita životů na různých místech planety odlišná a bez vlastní zkušenosti nepoznatelná. Nespolehlivost a zneužívání migrantů se zdá být poměrně výrazným motivem celé cesty na západ – a je plně v synchronizaci s příběhy, které slýcháme o utečencích v jiných médiích.

Oběť aktivity

Path Out začala jako malý projekt. Pod křídly studia Causa Creations a s rozpočtem 1000 eur od vídeňské Akademie užitého umění se Abdul ponořil do enginu RPG Maker a první kapitola z plánovaných pěti proto vypadá, jako že z oka starým japonským RPG vypadla. Volba stylizace a žánru byla záměrná. „Mohl jsem udělat FPS, ale hlavně by se v ní utíkalo a ukrývalo, moc by se nestřílelo, protože se střílelo vždycky po mně. Mohl jsem udělat film, ale to by bylo pasivní sledování příběhu oběti. Volba hry dává smysl. Přestože je hráč aktivní postavou ve vyprávění, zůstává obětí a musí to nějak přežít a doběhnout do bezpečí. Prožije to.“

V případě Path Out nemusí být prezentace kdovíjak skvělá, aby na sebe hra upoutala pozornost. Řada cen z evropských festivalů i expozice v arabských médiích říkají, že Abdullah se vydal správným směrem. V současné době mluví s několika zájemci o produkci dalších kapitol, ve kterých hodlá změnit i engine a za více peněz dát lidem trochu více muziky. A grafiky. To, co zatím má, můžete zdarma hrát na Steamu nebo oficiálních stránkách pod odkazy vpravo od textu.