Oxenfree
Poutavá hororová adventura, které pomáhá výborné audiovizuální zpracování. Originalitou příběhu sice dech nevyrazí, ale podaří se jí to atmosférou a bezprostředností zážitku. Vyzkoušejte, nebudete litovat.
Pohlazení
příjemných pastelových barev, klidné mořské vlny objímající trajekt a parta
náctiletých, kteří si chtějí náležitě užít volno. Co tomu chybí? No jistě,
skupinová fotka na levoboku a pak už vzhůru na pláž s chladícím boxem plným piv
a veselými sušenkami v ruksaku. Taková je startovní premisa adventury Oxenfree
od studia Night School Studio tvořeného převážně ex-zaměstnanci Telltale Games
a Disney.
Podivně jiné klišé
Prvních pár
replik, uštěpačných komentářů o tom, kdo s kým zrovna randí a narážek na školní
život, a už se o hráče pokouší mdloby. Jde snad o drama o vztazích a potrhaných
dušičkách amerických středoškolských teenagerů? V ten moment bude řada z vás plně
připravena spáchat čestné seppuku pomocí tyčky na selfie.
Artiklu moderní kultury zůstanou vaše útroby naštěstí ušetřeny, protože na ostrově nejsou všechny věci, jak se zdají. Tedy, ne že byste se trochy vnitřních konfliktů a traumat nedočkali, ale hra je bohudík dávkuje velice opatrně a střízlivě. Zápletka totiž záhy skočí lomeňáka do paranormálních vod takříkajíc po kingovsku. Ze školní limonády je mrknutím oka pravověrná duchařina, kdo na koho "myslí" večer před spaním pozbývá důležitosti a hra začne nabírat pořádné grády.
Píseň moře s příchutí hrůzy
Důvodů k tomu je
několik. Jedním z hlavních je samotné podání příběhu. Jednotlivé složky hry,
scénář, hudba i grafika, se protínají ve skvěle nastavené konstelaci a unisono
budují parádní atmosféru. Co na tom, že úroveň příběhu odpovídá zhruba
libovolné méně povedené Kingově povídce (což ale znamená stále velice dobrá),
když ho hra odhaluje a zaplétá tak poutavě? Když se ději daří vzbuzovat
zvědavost a hráč lační dozvědět se, co se stane dál, nepříliš ohromující míra svěžesti
se odpouští velice snadno.
Dalším důvodem je úžasná výtvarná stránka. Hra vypadá jako zamilovaný valčík kříd s akvarelem pod taktovkou tuše a na výsledek se dívá parádně. Malby na pozadí na první pohled připomínají překrásnou filmovou tvorbu irského studia Cartoon Saloon (které obdařilo svět filmy Secret of Kells a Song of the Sea), což je, vážení, kompliment jako hrom. Ostatně, není to jen pocit, Sean Krankel, jeden z tvůrců ze studia Night School, v rozhovorech inspiraci hrdě přiznává. A také má být na co hrdý, hra je vizuálně dechberoucí.
Jak se to hraje?
Oxenfree je
ukázkovým příkladem moderní adventury. Point-and-click problémů se zde
nedočkáte, kombinace předmětů si berou volno a v zákoutích tajemné krajiny
nečíhá ani jeden hlavolam nebo rébus. Děj se posunuje vpřed téměř výhradně
rozhovory s ostatními členy výpravy a cestováním po malebně děsivém ostrově.
Milovníky pravověrných adventur tedy žádná hratelnostní nirvána nečeká, ale na druhou stranu to zaručuje správné tempo hry, které nenaruší týdenní zásek, protože hráče nenapadlo chytit termity na dřevěnou nohu. Oxenfree odsýpá plynule a až na drobné zakolísání těsně před koncem, kdy vás nutí do nepříliš příjemného backtrackingu, není její dynamice co vytknout.
Rozhovory jsou zpracovány
originálně. Řeč totiž plyne a pokud hlavní hrdinka Alex není (což většinou
není) její jedinou účastnicí, pokračuje dál i bez jejího přičinění. V praxi to
znamená, že v několika opravdu klíčových momentech se sice čeká na vaši
odpověď, ale jinak většinou nemusíte říci nic. Hra vám ve vhodný okamžik
nabídne možnost nějakým způsobem se zapojit do rozhovoru a tím ho někam
nasměrovat, ale nenutí vás k tomu.
Nenapadá vás co
říct? Mlčte. Tento systém funguje dobře a dovoluje daleko větší míru ztotožnění
se s postavou, než bývá běžné, protože když zrovna nemůžete dodat nic, co by se
vám líbilo, lze zkrátka zůstat zticha. Je to daleko skutečnější, osobnější a
více "ze života" než tradičně povinné repliky, jak je známe z většiny
podobných her.
V dialozích se též často rozhoduje o osudu přátel - hra nabízí několik konců a ne, z ostrova se rozhodně nemusíte vrátit všichni. Navíc to dodává ještě další vrstvu napětí. Na reakci Alex se nečeká, hovor plyne dál, ale co kdybyste bývali zabránili tragédii, kdybyste něco řekli v tom okamžiku před chvílí? Kdy? No přeci když jste nevěděli, co říct, a raději jste tak mlčeli. Volbu vzít zpět už ale nejde. Věřte, že podobné myšlenky vám budou usilovně vrtat hlavou, za což hře právem náleží další pochvala.
Takže za plnou palbu?
Oxenfree není
dokonalou hrou. O nepříliš originální zápletce a vlažném vysvětlení tajemna už
byla řeč a zmínka padla i o lehkém zadýchání tempa těsně před koncem. Krom toho
musí největší výhrady směřovat k dabingu a verbalitě středoškoláků. Mluví totiž
prostě až moc dospěle, jsou nadmíru racionální a často zabíhají do témat,
kterých byste se, pardon za předsudky, od středoškolíků jednoduše dočkali
jen stěží. Není to samozřejmě vyloženě špatně, ale k obsazení rolí to zkrátka
moc nesedí.
Dozvuk k tomu pak představuje přednes replik, který je poněkud zvláštní. Častokrát jsem se totiž přistihl, že jsem za monitorem evidentně napjatější než samotní aktéři příběhu. Tóny jejich hlasů jsou nezřídka dvakrát nevzrušené, v pohodě, v klídku, vždyť se vlastně nic neděje, no ne? Nejhorší je v tomto ohledu zřejmě právě hlavní hrdinka Alex, protože ta občas mluví tak nezainteresovaně, že se až divíte, že si vaše akvamarínovláska neudělá uprostřed těch všech bran do temnot, posednutí a hlasů ze záhrobí pauzičku na šálek čaje a partičku pasiáns.
Není to však
pravda pokaždé, děj a atmosféra dokážou být dostatečně strhující a ačkoliv se
nedočkáte dech vyrážející katarze po vzoru například skvělé To the Moon, hra je
stále velice zábavná, poutavá a po jejím dohrání doznívá téměř výhradně
pozitivní pocit. Přidejte přenádherné umělecké zpracování a výsledek je jasný -
Oxenfree musíme každému, koho moderní adventury neodpuzují, ze srdce doporučit.