Ori and the Blind Forest

Verdikt
92

Ori and the Blind Forest ztělesňuje to nejlepší, čemu se plošinovky za poslední léta naučily. Ve hře došlo ke spojení umění, technologie, skvělého leveldesign a téměř dokonalé zábavy.

Další informace

Výrobce: Moon Studios
Vydání: 11. března 2015
Štítky: arkáda, umění, plošinovka, akční, logické

I mezi nezávislými hrami existují obrovské rozdíly. Hrát můžete díla bez výrazného stylu, pokročilé technologie i líbivého kabátku, zkrátka bez ambic. A pak jsou tu projekty jako Ori and the Blind Forest, které svoji kvalitou překonávají mantinely vlastního žánru. Přestože plošinovky již dávno patří alternativě, Blind Forest v sobě nese znaky mainstreamové velkorysosti a snad i proto si hru okamžitě zamilujete. Nadchne vás výtvarná uměleckost, velkoryse pojaté herní prostředí, atmosféra plná emocí, svůdná hratelnost, zkrátka všechno.

Trocha odlehčené technologie 

Ori and the Blind Forest vznikala čtyři roky, během nichž plošinovky povstaly z popela. Všechny důležité změny přitom autoři z Moon Studios dokázali elegantně zužitkovat a díky propojení špičkové výtvarné stránky s pokročilým leveldesignem a novými způsoby vyprávění se jejich dílo stalo de facto reprezentantem pokroku, kterého žánr v poslední době dosáhl. Ori and the Blind Forest je proto výjimečnou směsicí umění a technologie.

Po funkční stránce se ve hře objevují všechny koncepce, tolik typické pro moderní plošinovky. Velmi brzy si například vyzkoušíte motivující pohybové a logické puzzly. Osobně se nikdy nenabažím třeba obyčejného proskakování mezi pohyblivými kameny, protože v Blind Forest mám při tom opravdový strach. Navíc hra nechá soupeřit protichůdné emoce, a přestože vykreslí nebezpečí věru hrozivě, hrdina mezi kameny umírá s docela vtipným křupnutím. Asi jako když rozlousknete oříšek.

Smysl pro odlehčení situace je to, co také malé hry dělá velkými, a jakkoli je Ori hra spíše přemýšlivá než vtipná, nemá problém se občas nad vše lehounce povznést. Podobná schopnost ostatně provází i mnohé aspekty související s fyzikálním enginem. Díky němu hlavní hrdina občas poruší zákony gravitace a bez křídel dokáže třeba desítky vteřin létat nad zemí. Mně však utkvěla hlavně zářivá šipka značící směr letu, s níž vypadá jako zaláskovaný Amor.

Vylepši to a hned zas tohle 

Pohybové kejkle, kterými Ori and the Blind Forest hýří, jsou součástí bohatého systému vylepšování hlavní postavy. Hned ve třech větvích si hlavní hrdina nechá zdokonalovat útok, životní vitalitu a efektivitu zužitkování bonusů.

Téměř třicítka skillů výrazně ovlivňuje taktiku boje a pohyb v mapě, což je samozřejmě to nejcennější, co akční arkády nabízejí. Malý-velký hrdina Ori (snad už ho můžeme představit) se postupně změní ve stroj na zabíjení. Dokáže střílet přesně i daleko a to samozřejmě i v mnohanásobných salvách a s krásnými efekty. Také se z něj ale stává zkušený akrobat.

Zpočátku neohrabaný cvrček, jež si těžko zvyká i na takovou banalitu, jako je chůze po stěnách, se časem promění v cosi, o čem králík Jazz a ježek Sonic jenom sní. Svojí divokostí a talentem "šlapat vzduch" připomíná Ori šíleného hrdinu z Dust: Elysian Tail.

Uložit, nebo bojovat? 

Své opravdu velké trumfy Blind Forest vytahuje postupně. Časem si například všimnete unikátního propojení dovedností s herními bonusy a systémem ukládání. Autorům připadalo fajn nechat hráče, ať si svobodně rozhodují o rozmísťování ukládacích čekpointů. Pokud má člověk pocit, že je dobré postup v mapě uložit, nechť stiskne tlačítko a vytvoří checkpoint.

Vtip je v tom, že nejde o tak jednoduchou rutinu, jak se z popisu zdá. Ve skutečnosti se v ukládání skrývá kus herní strategie. Pomineme-li nutnost hlídat příznivé podmínky (okolo checkpointu například nesmí být na dohled žádní nepřátelé), závisí ukládání zejména na zásobě energie, kterou postava zrovna disponuje. Žádná energie, žádné uložení...

Vzhledem k tomu, že energie je vedle životních bodů nejcennější komoditou hry a využívá se prakticky k jakékoliv akční činnosti, hráči musí řešit dilema, zda za sebou nechávat dlouhé časové úseky bez zajištění, nebo bojovat bez dostatečné síly.

Chvíle riskování, kdy jsem neukládal a proplétal se složitými labyrinty s živými i neživými nepřáteli a nakonec se nešťastně píchl o nějaký trn, jsem nenáviděl i miloval zároveň. V Blind Forest se prostě zhmotnil fantastický herní systém - obtížnost, a z ní plynoucí štěstí i frustraci, si do puntíku diktujete vlastní strategií.

Úžasné mapy 

Postupem času, s tím jak přeci jen přibývají zdroje energie a postava se stává silnější, ustupuje celý systém checkpointů mírně do pozadí, aby se hráč plně soustředil na špičkové pohybové triky ve stále náročnějších úrovních. K velkým kladům hry totiž patří i herní prostředí s dokonale rostoucí obtížností.

Nejenže jsou cesty ve Slepém lese obohaceny o řadu nelineárních odboček a rozcestníků, kolem kterých se mnohokrát proženete za sběrem klíčových předmětů, rozesetých po všech čertech. Design levelů vychází i z principu. že v podstatě žádné místo na mapě nemusí být absolutně nepřístupné. Záleží jen na tom, s jakými dovednostmi a v jaké kondici se k němu hrdina zrovna přiblíží. Často se kvůli tomu budete vracet na známá místa a s lepšími schopnostmi objevovat jejich skryté kouzlo.

Postupem času se prostředí stále více dramatizuje, a jak se zlepšuje hráčův pokrok, stane se z mapy postupně extrémně nebezpečný prostor plný dalekých a vícenásobných skoků, složité teleportace a obrácené gravitace i létání. A to celé v kombinaci s nazlobenou faunou a flórou představuje nezapomenutelnou herní výzvu.

Ráj to na pohled 

Snad nejvíce však Ori and the Blind Forest ohromí svým audiovizuálním zpracováním. Je tak harmonické, až se zdá, že si technologie vyměnily role a zatímco soundtrack hýří barvami, obraz udává hudební takt.

Umělecky pojatá výtvarnost, spojená s dokonalým zvukovým doprovodem reagujícím přesně na jakoukoliv herní situaci, dokonale míchá nekonfliktní náladu s absolutním stresem. Věřte, že pitoreskní lesík, snad vystřižený z Bambiho, vás zaujme úplně stejně jako peklo, jakým by se inspiroval i Dante.

Po grafické stránce je atmosféra podporována i nadstandardními efekty, které v plošinovkách v podstatě nevidíte. Level se stoupající vodní hladinou, kdy se tekutina tříští o kořeny stromů a polyká vše živé, je příkladem plodného spojení alternativy s mainstreamem.

Grafika hry je zkrátka v každém ohledu inspirativní. Zajímavě si autoři pohráli i s vícevrstevným 2D pohledem, kdy se občas na ztmavlém popředí (ano, nikoliv pozadí) odehrává velmi elegantní skriptovaná akce, naznačující cosi z tajů hlavního děje.

Tam za vodou v rákosí 

Příběhově Ori and the Blind Forest docela klame tělem, protože bez ohledu na všudypřítomnou akci vypráví o obyčejném přátelství. Krásně, skoro až filmově je téma načrtnuto hned v úvodu pod stromem s jablíčky a dvěma spokojenými majiteli plných žaludků. Brzký zvrat, jež pohádku změní v horor a z dvojice povstane za chmurných okolností pouze jeden, co musí zachránit druhého, možná slabší povahy vyleká.

Aniž bych chtěl prozrazovat dál, slibuji, že Blind Forest ve vás vyvolá mnoho emocí i myšlenek. Hra má zkrátka parádní příběhovou kulisu, na níž je nejzajímavější fakt, že místo slov toho opět nejvíc vypráví obraz a zvuk. 

Ori and the Blind Forest je po všech stránkách výjimečná hra, která udivuje uměleckým zpracováním a harmonickým spojením level designu s motivující hratelností. Možná by se celému projektu dalo vytknout, že přese všechnu dokonalost v žádné dílčí vlastnosti extrémně nevyniká, protože je "pouhým" kompilátem všeho dobrého, co se v plošinovkách v poslední době urodilo.

Klenotem je však Ori and the Blind Forest právě díky své univerzálnosti. Elegantně dokáže spojit všechny dílčí kvality, a pokud snad přeci jen v něčem selhává, pak je to neustálý (ale koncepčně asi nutný) respawn nepřátel a také poněkud obtížněji naučitelný systém některých pohybových aktivit. Přesto Ori and the Blind Forest zůstává hrou, kterou nesmíte minout. Jedno jestli na PC, nebo na Xbox.